Osoby interesujące się lotnictwem oraz wszyscy ci, których marzeniem pozostaje samodzielny lot helikopterem lub innego rodzaju statkiem powietrznym, bardzo często zadają pytania związane z zakresem uprawnień, jakie posiadać musi osoba chcąca zasiąść w kokpicie pilota. Wśród powtarzających się często zagadnień przede wszystkim przewija się kwestia tego, jaką licencję posiadać musi pilot helikoptera, a także – czy jej posiadanie pozostaje jedynym wymogiem, który należy spełnić, aby w sposób legalny móc pilotować śmigłowcem.

Podstawową licencją, o jaką starają się młodzi adepci lotnictwa, jest licencja PPL – PPL(A), będąca licencją pilota samolotowego turystycznego. Uprawnia ona wszystkich jej posiadaczy do pilotowania statkiem powietrznym (samolotem) jednosilnikowym tłokowym o maksymalnej masie startowej równej 5700 kilogramom – w zakresie wykonywania lotów niekomercyjnych. Uzyskanie uprawnień związanych z posiadaniem tej licencji warunkowane jest w pierwszej kolejności ukończeniem przez osobę ubiegającą się odpowiedniego wieku – minimalny wiek w chwili rozpoczęcia szkolenia organizowanego przez uprawniony do tego ośrodek wynosi 16 lat, z tym jednak zastrzeżeniem, że osoba taka ubiegać się może o wydanie licencji (po ukończeniu szkolenia) dopiero mając skończone 17 lat. Dodatkowym wymogiem pozostaje odpowiedni stan zdrowia kandydata na pilota, który musi być potwierdzony zaświadczeniem lotniczo-lekarskim określanym w branży jako Part-MED klasy 2 lub wyższej.

Przed przystąpieniem do egzaminów pozwalających na uzyskanie uprawnień do prowadzenia statków powietrznych kandydat musi odbyć obowiązkowe szkolenie (kurs przygotowawczy), obejmujący zajęcia o charakterze teoretycznym i praktycznym. Standardowy zakres takiego szkolenia obejmuje 100 godzin szkolenia teoretycznego (organizowanego w trybie stacjonarnym lub zaocznym, w formie indywidualnej lub grupowej), po czym kursant odbyć musi co najmniej 45 godzin lotów szkoleniowych w ramach zajęć praktycznych.

Osoba dysponująca licencją PPL odbywać może loty o charakterze turystycznym. Wykluczone jest prowadzenie statków powietrznych w ramach przelotów komercyjnych
Osoba dysponująca licencją PPL odbywać może loty o charakterze turystycznym. Wykluczone jest prowadzenie statków powietrznych w ramach przelotów komercyjnych

Po odbyciu wszystkich wymaganych elementów szkolenia kandydat na pilota może przystąpić do egzaminu na licencję PPL, który organizowany jest przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Egzamin taki składa się z dwóch części – teoretycznej i praktycznej. W ramach pierwszej z nich egzaminowana osoba zaliczyć musi egzamin z dziewięciu przedmiotów przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną. Uzyskanie pozytywnego wyniku z tej części egzaminu uprawnia go do przystąpienia do części praktycznej, której zaliczenie wiąże się z uzyskaniem licencji PPL(A).

Osoba dysponująca licencją PPL odbywać może loty o charakterze turystycznym. Wykluczone jest prowadzenie statków powietrznych w ramach przelotów komercyjnych. Jeżeli chodzi o zakres terytorialny posiadanej licencji, uprawnia ona do wykonywania lotów w przestrzeni powietrznej międzynarodowej na samolocie należącym do któregokolwiek z państw wchodzących w skład Unii Europejskiej – jeżeli osoba zasiadająca za sterami samolotu posiada wpis do licencji, który potwierdza znajomość języka angielskiego na wymaganym poziomie operacyjnym.

Więcej informacji na helipoland.com


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.