SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Czołg ciężki ARL-44 – francuski składak
    Czołg ciężki ARL-44 - francuski składak
    Artykuły

    Czołg ciężki ARL-44 – francuski składak

    Michał BanachBy Michał Banach18 grudnia 2016Updated:14 lipca 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    Pod koniec 1944 roku walki we Francji dobiegały końca. Francuskie władze uznały wówczas, że należy rozpocząć odbudowę sił zbrojnych w oparciu o rodzimy sprzęt, zwłaszcza w wojskach pancernych. W ramach prac zlecono opracowanie nowego czołgu ciężkiego – ARL-44. Czołg ten miał być pojazdem przejściowym, do czasu opracowania nowocześniejszych konstrukcji.

    Geneza

    W latach 30. francuskie wojska pancerne prezentowały się bardzo oryginalnie. W przeciwieństwie do innych państw, we Francji cały czas królowało przekonanie, że czołgi mają za zadanie jedynie wspierać piechotę. Dopiero krótko przed wybuchem II wojny światowej sytuacja zaczęła się zmieniać – przynajmniej od strony teoretycznej. Z drugiej strony Francuzi posiadali jedne z największych wojsk pancernych na świecie, a ilość opracowywanych konstrukcji była bardzo duża. Wszystkie te pojazdy powstawały jednak całkowicie w oparciu o pomysły i plany francuskich konstruktorów.

    Przedwojenny francuski czołg ciężki FCM 2C
    Przedwojenny francuski czołg ciężki FCM 2C

    Niemiecka inwazja na Francję w 1940 roku i późniejsza okupacja przerwały jednak wszystkie prace nad nowymi czołgami. Chociaż cały przemysł został podporządkowany niemieckiej machinie wojennej, niektórzy konstruktorzy, którym pozwolono dalej pracować kontynuowali prace projektowe i koncepcyjne nad nowymi pojazdami. Chociaż nie doprowadziły one do zbudowania żadnych prototypów, w 1944 roku pozwoliły na stosunkowo szybkie zaprojektowanie nowych wozów bojowych.

    FCM 2C – 70-tonowy czołg z lat 20.

    Krótko po odbiciu Paryża przez wojska alianckie 25 sierpnia 1944 roku dowództwo francuskich sił zbrojnych zleciło zakładom Atelier de Construction de Rueil opracowanie nowego czołgu ciężkiego. Pojazd miał być odpowiedzią na zagrożenie ze strony nowych niemieckich czołgów ciężkich i początkiem odbudowy francuskiego przemysłu zbrojeniowego.

    Prototyp czołgu ARL-44 z wieżą z armatą kalibru 75 mm
    Prototyp czołgu ARL-44 z wieżą z armatą kalibru 75 mm

    ARL-44 – wojenny składak

    Prace nad nowym czołgiem ciężkim rozpoczęto już w październiku 1944 roku. Początkowo zakładano, że nowy czołg ciężki będzie uzbrojony w długolufową armatę kalibru 75 mm, a jego pancerz będzie miał… 30 mm grubości. Założenia te były całkowicie oderwane od faktycznych potrzeb sił zbrojnych i w pełni oparte na przedwojennych planach.

    Już w grudniu pomysł budowy takiego czołgu został ograniczony a ostatecznie całkowicie skasowany (chociaż zdobyte pomysły wykorzystano przy pracach nad czołgami lekkimi AMX-13). Zarówno wojskowi jak i konstruktorzy uznali, że bardziej odpowiednim uzbrojeniem będzie armata kalibru 90 mm, a pancerz musi być znacznie grubszy.

    Drewniana makieta czołgu ARL-44
    Drewniana makieta czołgu ARL-44

    Ostatecznie w lutym 1945 roku podjęto decyzję o zmianie wytycznych dla nowego czołgu ciężkiego. Miał on otrzymać armatę 90 mm CA modèle 1939 S i pancerz przedni grubości do 120 mm. Francuski przemysł nie miał jednak żadnego dostępu do nowych technologii, w związku z czym konstrukcję czołgu całkowicie oparto o istniejące, zwykle przedwojenne plany i podzespoły starych czołgów.

    W maju 1945 roku ukończono drewnianą makietę. Chociaż w tym samym czasie Niemcy skapitulowały, Francuzi nie wycofali się z prac nad nowym czołgiem – ograniczono się jedynie do zmniejszenia zamówienia do 60 egzemplarzy. Ostatecznie pierwszy prototyp ARL-44 według finalnych wytycznych ukończono w marcu 1946 roku. Prototyp początkowo uzbrojono jednak  w wieżę z armatą kalibru 76 mm, a nie 90 mm jak planowano.

    Nieukończony kadłub czołgu ARL-44
    Nieukończony kadłub czołgu ARL-44

    Dopiero w drugiej połowie roku pojazd przezbrojono w docelowe uzbrojenie a próby na poligonie rozpoczęto 27 czerwca 1947 roku. Równocześnie zbudowano 60 kadłubów czołgów, ale produkcja wież ruszyła dopiero po zakończeniu prób w 1948 roku. Ostatecznie zamówione czołgi zaczęto kompletować w 1949 roku.

    Czołg z minionej epoki

    ARL-44 był dosłownie czołgiem z poprzedniej epoki. Pojazd miał 10,5 m długości, 3,4 m szerokości, 3,2 m wysokości i ważył 50 ton. Napęd stanowił niemiecki silnik Maybach HL 230 o mocy 575 KM. Zapewniał on prędkość około 30 km/h i zasięg około 350 km. Uzbrojenie składało się z francuskiej armaty DCA45 kalibru 90 mm i 3 karabinów maszynowych kalibru 7,5 mm. Załoga liczyła 5 ludzi.

    ARL-44 podczas defilady w Paryżu
    ARL-44 podczas defilady w Paryżu

    Przedni pancerz miał 120 mm grubości i był znacząco pochylony. Boczny pancerz całkowicie pionowy był dodatkowo wzmocniony przez podwozie i gąsienice, które miały konstrukcję zbliżoną do stosowanej w czołgach Char B1 i FCM 2C. Ogólny układ konstrukcyjny był przez to całkowicie przestarzały, a układ pancerza nie był optymalny, co generowało niepotrzebny wzrost masy pojazdu.

    Po raz pierwszy ARL-44 zaprezentowano 14 lipca 1951 roku w trakcie defilady z okazji rocznicy zburzenia Bastylii. Nowe czołgi robiły spore wrażenie na widzach, ale jako sprzęt wojskowy prezentowały się fatalnie. Słaby silnik, archaiczna konstrukcja i źle zaprojektowane podwozie sprawiały, że ich eksploatację ograniczono do kilku defilad i sporadycznych treningów.

    ARL-44
    ARL-44

    Już w 1953 roku wszystkie 60 wozów wycofano z jednostek liniowych a z czasem większość zezłomowano. W momencie wprowadzenia do służby czołgi te ustępowały pod każdym względem czołgom podstawowym I generacji oraz wszystkim czołgom ciężkim jakie wprowadzano wówczas do uzbrojenia. W francuskiej armii zastąpiono je czołgami M47 Patton pozyskanymi od Amerykanów.

    ARL-44 miał być czołgiem przejściowym, w związku z czym opracowywano go z myślą o użyciu na froncie jeszcze w trakcie II wojny światowej. Na szczęście walki zakończyły się szybciej niż zakładali Francuzi (na szczęście dla czołgistów, którzy trafiliby na front w tych całkowicie przestarzałych pojazdach). Zdobyte podczas prac nad tymi wozami doświadczenie pomogło w opracowaniu czołgów lekkich AMX-13 oraz stało się podstawą do rozpoczęcia prac nad prototypowymi czołgami ciężkimi AMX-50.

    ARL-44
    ARL-44

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKrater Sedan – największy krater na świecie
    Next Article Statua Wolności – symbol Nowego Jorku
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.