SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      25 września 2023

      Athens Flying Week 2023 – relacja

      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Cultivator No. 6 – niesamowity pojazd do kopania transzei
    Artykuły

    Cultivator No. 6 – niesamowity pojazd do kopania transzei

    Michał BanachBy Michał Banach18 maja 2017Updated:18 maja 20176 komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Cultivator No. 6 - niesamowity pojazd do kopania transzei
    Podczas I wojny światowej wojna pozycyjna zebrała krwawe żniwo. Setki tysięcy żołnierzy zginęło podczas bezsensownych szturmów przez ziemię niczyją. Obawiając się podobnego przebiegu II wojny światowej, w 1939 roku Winston Churchill zaproponował zbudowanie specjalnych pojazdów do kopania okopów. Tak zrodził się projekt Cultivator No. 6.

    Geneza

    Chociaż pierwsze miesiące I wojny światowej były przykładem wojny manewrowej, walki szybko przerodziły się w wojnę pozycyjną. Walczące armie zaczęły tworzyć długie linie okopów i umocnień, których zdobycie wymagało pokonania pasa ziemi niczyjej, pełnego lejów po pociskach, drutu kolczastego i innych przeszkód. Praktycznie już od wyjścia z okopów żołnierze byli narażeni na ostrzał artyleryjski i karabinów maszynowych, czyniących przejście tych często tylko kilkudziesięciu metrów prawdziwym piekłem.

    Kanadyjscy żołnierze podczas szturmu w trakcie I wojny światowej
    Kanadyjscy żołnierze podczas szturmu w trakcie I wojny światowej

    Jedną z prób zmniejszenia strat było wprowadzenie do służby pojazdów pancernych, które miały pomagać w natarciu. Wraz z pierwszymi czołgami, konstruktorzy zaczęli jednak tworzyć wiele projektów bardziej wyspecjalizowanych pojazdów, które jeszcze bardziej miały pomóc w przełamaniu impasu wojny pozycyjnej.

    Ciekawą koncepcję przedstawił wówczas m.in. I Lord Admiralicji, Winston Churchill. Uznał on, że zamiast pokonywania ziemi niczyjej na powierzchni, lepiej przekopywać się przez nią. Miały do tego służyć specjalne pojazdy do tworzenia transzei. Po dotarciu do pozycji wroga, żołnierze mieli wyskoczyć z okopów tuż przed wrogiem, co znacząco zmniejszyłoby (przynajmniej w teorii) straty.

    Pola walki podczas I wojny światowej były dosłownie zryte pociskami
    Pola walki podczas I wojny światowej były dosłownie zryte pociskami

    Pomysł nie zyskał zainteresowania, głównie dlatego, że ówczesna technika nie pozwalała na zbudowanie pojazdu dysponującego wystarczającą mocą, aby przekopać się przez kilkusetmetrowy fragment ziemi. Po zakończeniu wojny o pomyśle zapomniano, ponieważ zakładano, że do kolejnej wojny albo nie dojdzie, albo będzie ona miała bardziej manewrowy charakter.

    Gdy we wrześniu 1939 roku Winston Churchill ponownie objął stanowisko I Lorda Admiralicji, pomysł pojazdu do tworzenia transzei powrócił. Największy wpływ na powrót tej dosyć wątpliwej pod względem skuteczności idei miała tzw. Dziwna Wojna, czyli ograniczone działania zarówno Niemców jak i Francuzów na froncie zachodnim po upadku Polski.

    Cultivator No. 6 – kolejny biały królik Churchilla

    Po objęciu urzędu Churchill natychmiast zaczął tworzyć coraz bardziej kreatywne i nietypowe pomysły na pokonanie Niemców. Nie mając wiedzy technicznej, ograniczał się jednak tylko do tworzenia mniej lub bardziej realnych koncepcji. Już we wrześniu 1939 roku przedstawił Stanleyowi Goodallowi, dyrektorowi Department of Naval Constructions pamiętający I wojnę światową pomysł pojazdu do kopania transzei.

    Cultivator No. 6
    Cultivator No. 6

    Początkowo pomysł nie zyskał zainteresowania, ale ostatecznie Churchill przekonał go do rozpoczęcia prac. Projektem miał kierować J. H. Hopkins, doświadczony inżynier zajmujący się projektowaniem… okrętów. W ciągu miesiąca gotowy był model i wstępny projekt pojazdu, który zaprezentowano Churchillowi. Zadowolony z dotychczasowych efektów prac I Lord Admiralicji przeznaczył na projekt 1 mln funtów.

    Prowadzone w pełnej tajemnicy prace nad pojazdem zlecono doświadczonej firmie Ruston-Bucyrus Ltd. 6 grudnia 1939 roku po przeanalizowaniu projektów przedstawiciele firmy poinformowali, że są w stanie zbudować 200 pojazdów do marca 1941 roku. 12 grudnia zorganizowano natomiast dwa pokazy wykonanego przez firmę Bassett-Lowke, w pełni działającego modelu pojazdu o długości ponad 1 m.

    Już 22 stycznia 1940 roku Ruston-Bucyrus Ltd otrzymał oficjalne zamówienie na 240 pojazdów do skrytego kopania transzei. 200 z nich oznaczonych jako Infantry miało służyć do kopania wąskich okopów dla piechoty, a 40 oznaczonych jako Officer miał być wykorzystywanych do kopania okopów dla czołgów.

    Cultivator No. 6
    Cultivator No. 6

    Projekt znany był pod wieloma nazwami, które kilkukrotnie zmieniano. Pierwszym prototyp nazwano Nellie, chociaż oficjalną nazwą projektu było Cultivator No. 6. W ciągu kilku tygodni od oficjalnego zamówienia zaczęły się jednak problemy z realizacją projektu. Pierwszym był brak dostępu do odpowiednich silników, ponieważ początkowo konstruktorzy zakładali wykorzystanie 1000-konnego Rolls-Royce Merlin, jednak cała ich produkcja została zarezerwowana na potrzeby lotnictwa.

    W związku z tym zespół projektowy postanowił zastosować dwa silniki diesla Paxman 12TP  o mocy 600 KM każdy. Nowy napęd miał znaczący wpływ na przeprojektowanie całego pojazdu oraz rozwiązał inny problem, z przeniesieniem mocy z silnika na poszczególne skomplikowane podzespoły pojazdu. Ostatecznie Nellie miała miał 23,6 m długości, 2,2 m szerokości i 3,2 m wysokości oraz ważyła 130 ton. Całość składała się z kilku części, które w trakcie transportu mogły być rozkładane na dwa duże elementy o wadze 45 i 55 ton oraz oddzielnie mechanizm kopiący o masie 30 ton.

    Mechanizm kopiący był bardzo skomplikowany i składał się z pługu oraz głowicy kopiącej, pogłębiającej wykop. Ziemia usuwana była przez specjalny system taśmociągów i wyrzucana na brzegi wykopu, tworząc dodatkową osłonę. Sam pojazd był nieznacznie opancerzony, ale nie posiadał żadnego uzbrojenia. W wersji Officer miał być dodatkowo wzmocniony, aby pojazdy pancerne mogły wyjechać po nim z okopu.

    Testy pojazdu wykazały, że koncepcja jest skuteczna, a sam pojazd był w stanie w ciągu godziny wykonać okop o długości 680-1080 m. Niestety równocześnie stało się jasne, że projekt nie ma racji bytu, ponieważ wraz z atakiem na Francję całkowicie upadła idea wojny pozycyjnej. Podczas wojny manewrowej Cultivator No. 6 nie miał racji bytu.

    Cultivator No. 6
    Cultivator No. 6

    Mimo to kontynuowano próby i dopracowywano konstrukcję. W 1941 roku projekt został jednak znacznie spowolniony, a w 1943 roku całkowicie skasowany. W międzyczasie zamówienie zmniejszono z 240 pojazdów do 33, a ostatecznie zbudowano 5 egzemplarzy. Ostatni z nich zezłomowano na początku lat 50.

    Pomysł skazany na porażkę

    O ile podczas I wojny światowej pojazd do kopania okopów miałby rację bytu, tak podczas II wojny światowej był nieprzydatny na froncie. Nie oznaczało to jednak, że Cultivator No. 6 okazał się całkowicie bezużyteczny. Zdobyte podczas prac nad nim doświadczenie pomogło w opracowaniu lepszych urządzeń i pojazdów inżynieryjnych.

    Nie zmienia to jednak faktu, że pojazd ten był jednym z wielu niezrealizowanych, bądź kompletnie nieprzydatnych projektów, jakie powstały podczas II wojny światowej.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleNowości od wydawnictwa Almapress pod naszym patronatem
    Next Article Eksperymentalne radzieckie okręty podwodne S-49 i S-11
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 września 202318 Mins Read511 Views

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    By Michał Banach0
    19 września 20233 Mins Read4 Views

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    By Michał Banach0
    15 września 20233 Mins Read128 Views

    Rocket – parowóz który zapoczątkował kolej

    By Michał Banach0
    13 września 20233 Mins Read

    SS Justicia – ofiara dwóch u-bootów

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    25 września 2023

    Athens Flying Week 2023 – relacja

    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    23 września 2023

    Pustynia Dasht-e Lut – najgorętsze miejsce na Ziemi

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    12 marca 20213 Mins Read

    Huta Metali Nieżelaznych Szopienice

    Istniejący w latach 1834-2008 kompleks hut cynku Wilhelmina i Uthemann, a później Huta Metali Nieżelaznych…

    Artykuły
    17 maja 20223 Mins Read

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    Świeże owoce i warzywa są istotnymi składnikami wielu dań zarówno wytrawnych, jak i słodkich. Pozwalają…

    Artykuły
    28 kwietnia 20194 Mins Read

    Legendarny Mercedes-Benz 300SL „Gullwing”

    Wśród wielu niesamowitych samochodów sportowych zaprojektowanych w latach 50. jeden wyróżnia się najbardziej – Mercedes-Benz…

    Artykuły
    27 listopada 20172 Mins Read

    Zapomniany Standschütze Hellriegel M1915

    Krwawe walki w okopach I wojny światowej doprowadziły do rozwoju wielu nowych rodzajów uzbrojenia, które…

    Biznes
    28 października 20223 Mins Read

    Oprogramowanie CRM – kompendium wiedzy

    Prowadzisz biuro nieruchomości lub firmę deweloperską? Kontakt z klientem można usprawnić, korzystając z oprogramowania CRM.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.