SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Cultivator No. 6 – niesamowity pojazd do kopania transzei
    Cultivator No. 6 - niesamowity pojazd do kopania transzei
    Artykuły

    Cultivator No. 6 – niesamowity pojazd do kopania transzei

    Michał BanachBy Michał Banach18 maja 2017Updated:18 maja 20176 komentarzy5 Mins Read
    Podczas I wojny światowej wojna pozycyjna zebrała krwawe żniwo. Setki tysięcy żołnierzy zginęło podczas bezsensownych szturmów przez ziemię niczyją. Obawiając się podobnego przebiegu II wojny światowej, w 1939 roku Winston Churchill zaproponował zbudowanie specjalnych pojazdów do kopania okopów. Tak zrodził się projekt Cultivator No. 6.

    Geneza

    Chociaż pierwsze miesiące I wojny światowej były przykładem wojny manewrowej, walki szybko przerodziły się w wojnę pozycyjną. Walczące armie zaczęły tworzyć długie linie okopów i umocnień, których zdobycie wymagało pokonania pasa ziemi niczyjej, pełnego lejów po pociskach, drutu kolczastego i innych przeszkód. Praktycznie już od wyjścia z okopów żołnierze byli narażeni na ostrzał artyleryjski i karabinów maszynowych, czyniących przejście tych często tylko kilkudziesięciu metrów prawdziwym piekłem.

    Kanadyjscy żołnierze podczas szturmu w trakcie I wojny światowej
    Kanadyjscy żołnierze podczas szturmu w trakcie I wojny światowej

    Jedną z prób zmniejszenia strat było wprowadzenie do służby pojazdów pancernych, które miały pomagać w natarciu. Wraz z pierwszymi czołgami, konstruktorzy zaczęli jednak tworzyć wiele projektów bardziej wyspecjalizowanych pojazdów, które jeszcze bardziej miały pomóc w przełamaniu impasu wojny pozycyjnej.

    Ciekawą koncepcję przedstawił wówczas m.in. I Lord Admiralicji, Winston Churchill. Uznał on, że zamiast pokonywania ziemi niczyjej na powierzchni, lepiej przekopywać się przez nią. Miały do tego służyć specjalne pojazdy do tworzenia transzei. Po dotarciu do pozycji wroga, żołnierze mieli wyskoczyć z okopów tuż przed wrogiem, co znacząco zmniejszyłoby (przynajmniej w teorii) straty.

    Pola walki podczas I wojny światowej były dosłownie zryte pociskami
    Pola walki podczas I wojny światowej były dosłownie zryte pociskami

    Pomysł nie zyskał zainteresowania, głównie dlatego, że ówczesna technika nie pozwalała na zbudowanie pojazdu dysponującego wystarczającą mocą, aby przekopać się przez kilkusetmetrowy fragment ziemi. Po zakończeniu wojny o pomyśle zapomniano, ponieważ zakładano, że do kolejnej wojny albo nie dojdzie, albo będzie ona miała bardziej manewrowy charakter.

    Gdy we wrześniu 1939 roku Winston Churchill ponownie objął stanowisko I Lorda Admiralicji, pomysł pojazdu do tworzenia transzei powrócił. Największy wpływ na powrót tej dosyć wątpliwej pod względem skuteczności idei miała tzw. Dziwna Wojna, czyli ograniczone działania zarówno Niemców jak i Francuzów na froncie zachodnim po upadku Polski.

    Cultivator No. 6 – kolejny biały królik Churchilla

    Po objęciu urzędu Churchill natychmiast zaczął tworzyć coraz bardziej kreatywne i nietypowe pomysły na pokonanie Niemców. Nie mając wiedzy technicznej, ograniczał się jednak tylko do tworzenia mniej lub bardziej realnych koncepcji. Już we wrześniu 1939 roku przedstawił Stanleyowi Goodallowi, dyrektorowi Department of Naval Constructions pamiętający I wojnę światową pomysł pojazdu do kopania transzei.

    Cultivator No. 6
    Cultivator No. 6

    Początkowo pomysł nie zyskał zainteresowania, ale ostatecznie Churchill przekonał go do rozpoczęcia prac. Projektem miał kierować J. H. Hopkins, doświadczony inżynier zajmujący się projektowaniem… okrętów. W ciągu miesiąca gotowy był model i wstępny projekt pojazdu, który zaprezentowano Churchillowi. Zadowolony z dotychczasowych efektów prac I Lord Admiralicji przeznaczył na projekt 1 mln funtów.

    Prowadzone w pełnej tajemnicy prace nad pojazdem zlecono doświadczonej firmie Ruston-Bucyrus Ltd. 6 grudnia 1939 roku po przeanalizowaniu projektów przedstawiciele firmy poinformowali, że są w stanie zbudować 200 pojazdów do marca 1941 roku. 12 grudnia zorganizowano natomiast dwa pokazy wykonanego przez firmę Bassett-Lowke, w pełni działającego modelu pojazdu o długości ponad 1 m.

    Już 22 stycznia 1940 roku Ruston-Bucyrus Ltd otrzymał oficjalne zamówienie na 240 pojazdów do skrytego kopania transzei. 200 z nich oznaczonych jako Infantry miało służyć do kopania wąskich okopów dla piechoty, a 40 oznaczonych jako Officer miał być wykorzystywanych do kopania okopów dla czołgów.

    Cultivator No. 6
    Cultivator No. 6

    Projekt znany był pod wieloma nazwami, które kilkukrotnie zmieniano. Pierwszym prototyp nazwano Nellie, chociaż oficjalną nazwą projektu było Cultivator No. 6. W ciągu kilku tygodni od oficjalnego zamówienia zaczęły się jednak problemy z realizacją projektu. Pierwszym był brak dostępu do odpowiednich silników, ponieważ początkowo konstruktorzy zakładali wykorzystanie 1000-konnego Rolls-Royce Merlin, jednak cała ich produkcja została zarezerwowana na potrzeby lotnictwa.

    W związku z tym zespół projektowy postanowił zastosować dwa silniki diesla Paxman 12TP  o mocy 600 KM każdy. Nowy napęd miał znaczący wpływ na przeprojektowanie całego pojazdu oraz rozwiązał inny problem, z przeniesieniem mocy z silnika na poszczególne skomplikowane podzespoły pojazdu. Ostatecznie Nellie miała miał 23,6 m długości, 2,2 m szerokości i 3,2 m wysokości oraz ważyła 130 ton. Całość składała się z kilku części, które w trakcie transportu mogły być rozkładane na dwa duże elementy o wadze 45 i 55 ton oraz oddzielnie mechanizm kopiący o masie 30 ton.

    Mechanizm kopiący był bardzo skomplikowany i składał się z pługu oraz głowicy kopiącej, pogłębiającej wykop. Ziemia usuwana była przez specjalny system taśmociągów i wyrzucana na brzegi wykopu, tworząc dodatkową osłonę. Sam pojazd był nieznacznie opancerzony, ale nie posiadał żadnego uzbrojenia. W wersji Officer miał być dodatkowo wzmocniony, aby pojazdy pancerne mogły wyjechać po nim z okopu.

    Testy pojazdu wykazały, że koncepcja jest skuteczna, a sam pojazd był w stanie w ciągu godziny wykonać okop o długości 680-1080 m. Niestety równocześnie stało się jasne, że projekt nie ma racji bytu, ponieważ wraz z atakiem na Francję całkowicie upadła idea wojny pozycyjnej. Podczas wojny manewrowej Cultivator No. 6 nie miał racji bytu.

    Cultivator No. 6
    Cultivator No. 6

    Mimo to kontynuowano próby i dopracowywano konstrukcję. W 1941 roku projekt został jednak znacznie spowolniony, a w 1943 roku całkowicie skasowany. W międzyczasie zamówienie zmniejszono z 240 pojazdów do 33, a ostatecznie zbudowano 5 egzemplarzy. Ostatni z nich zezłomowano na początku lat 50.

    Pomysł skazany na porażkę

    O ile podczas I wojny światowej pojazd do kopania okopów miałby rację bytu, tak podczas II wojny światowej był nieprzydatny na froncie. Nie oznaczało to jednak, że Cultivator No. 6 okazał się całkowicie bezużyteczny. Zdobyte podczas prac nad nim doświadczenie pomogło w opracowaniu lepszych urządzeń i pojazdów inżynieryjnych.

    Nie zmienia to jednak faktu, że pojazd ten był jednym z wielu niezrealizowanych, bądź kompletnie nieprzydatnych projektów, jakie powstały podczas II wojny światowej.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNowości od wydawnictwa Almapress pod naszym patronatem
    Next Article Eksperymentalne radzieckie okręty podwodne S-49 i S-11
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.