SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read552 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read552 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander
    Artykuły

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    Michał BanachBy Michał Banach16 marca 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    CSS Tennessee - bohater jednej bitwy i dwóch bander
    CSS Tennessee - bohater jednej bitwy i dwóch bander
    Okręt pancerny CSS Tennessee pływał pod banderą Skonfederowanych Stanów Zjednoczonych przez krótki czas. Najważniejszą akcją bojową w której wziął udział była bitwa w zatoce Mobile, 5 sierpnia 1864 roku. Mimo bohaterskiej postawy załogi, okręt został unieruchomiony i zdobyty przez flotę federalną, a po naprawie, już pod banderą USA kontynuował walkę w zatoce Mobile.

    CSS Tennessee został zbudowany w Salma w stanie Alabama. Stępkę pod niego położono w październiku 1862 roku, wodowanie miało miejsce w lutym 1863 roku, a do służby okręt wszedł 16 lutego 1864 roku. Za jego budowę odpowiadał Henry D. Bassett. Okręt był drugą konfederacką jednostką o tej nazwie, ale pierwszy okręt nie został nigdy ukończony. W związku z tym czasami jednostka ta nazywana jest CSS Tennessee II.

    Bitwa w zatoce Mobile
    Bitwa w zatoce Mobile

    Konfederacki okręt pancerny miał 63,7 m długości i wyporność 1293 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe zapewniające prędkość 5 węzłów. Pancerz zaprojektowano jako mieszankę rozwiązań z różnych ówczesnych okrętów pancernych. Miał on grubość 127-152 mm na kazamacie i 51 mm na pokładzie. Uzbrojenie składało się z 2 dział Brooke kalibru 178 mm i 4 dział Brooke kalibru 163 mm. Ponadto Tennessee wyposażono w taran. Załoga liczyła 133 oficerów i marynarzy.

    CSS Tennessee stał się okrętem flagowym admirała Franklina Buchanana. 5 sierpnia 1864 roku wraz z 3 kanonierkami, jednostka brała udział w obronie zatoki Mobile, do której wpłynęła flota Unii. Gdy tylko konfederacki okręt został zauważony, jeden z monitorów Unii – USS Tecumseh wykonał gwałtowny zwrot w celu zaatakowania wroga, ale wszedł na miny i zatonął po eksplozji dwóch min.

    USS Tennessee
    USS Tennessee

    Pozostałe okręty rozpoczęły chaotyczną bitwę, w wyniku której dwie konfederackie kanonierki zostały wyeliminowane z walki, a jedna uciekła. CSS Tennessee kontynuował jednak walkę, próbując staranować okręty Unii. Plan się nie powiódł z powodu zbyt niskiej prędkości okrętu. Ostrzeliwany ze wszystkich stron okręt został unieruchomiony po tym jak jeden z pocisków rozerwał jego komin, a kolejne uszkodziły łańcuchy łączące koło sterowe z sterem na rufie. Mimo ciężkiego ostrzału, zginęło tylko 2 konfederackich marynarzy, a 9 (w tym admirał Buchanan) zostało rannych. Okręt doznał jednak tak poważnych uszkodzeń, że został poddany.

    Po przejęciu okrętu, jego nazwa została zmieniona na USS Tennessee. Po szybkich naprawach, jednostka wróciła do walki w zatoce Mobile, gdzie wykorzystywano ją do atakowania konfederackich fortów. Po bitwie Tennessee  oddelegowano do Nowego Orleanu, a później na rzekę Missisipi, gdzie pozostał do końca wojny. 19 sierpnia 1865 roku ex-konfederacki okręt pancerny został przeniesiony do rezerwy, a 27 listopada 1867 roku sprzedano go na złom. Tak zakończyła się historia okrętu, który w swojej krótkiej karierze wziął udział w jednej dużej bitwie, ale po obu jej stronach.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleZapomniany karabin Cei-Rigotti
    Next Article Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read3K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    27 lutego 20234 Mins Read3K Views

    McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    17 lutego 20236 Mins Read997 Views

    H.L. Hunley – pierwszy okręt podwodny, który zatopił inny okręt

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.