SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Crossley Armoured Car
    Crossley Armoured Car D2E1 z wieżyczką przeciwlotniczą
    Crossley Armoured Car D2E1 z wieżyczką przeciwlotniczą
    Artykuły

    Crossley Armoured Car

    Michał BanachBy Michał Banach4 września 2014Updated:19 stycznia 2016Brak komentarzy4 Mins Read
    Firma Crossley powstała na długo przed pojawieniem się pierwszych samochodów. Założyło ją dwóch braci, Francis i William J. Crossley. Początkowo produkowała ona silniki różnego rodzaju i nosiła nazwę Crossley Brothers.

    W 1897 roku Francis zmarł, nie dożywając punktu zwrotnego w rozwoju firmy, jakim była produkcja samochodów. Nastąpiło to w 1904 roku, kiedy zaprezentowano pierwszy zaprojektowany w firmie samochód – 22hp. W latach 1904-1908 powstało ponad 2000 tych samochodów. W 1906 roku cześć firmy odpowiedzialna za produkcję samochodów została wydzielona jako nowa firma. Tak powstał Crossley Motors Ltd.

    W kolejnych latach zaczęły powstawać nowe konstrukcje samochodów, autobusów oraz ciężarówek. Mimo iż produkcja tych pojazdów była najistotniejsza dla rozwoju firmy, wybuch I wojny światowej zaowocował rozpoczęciem produkcji pojazdów „militarnych” – a dokładniej, podwozi, które były następnie obudowywane w płyty pancerne lub wykorzystywane do produkcji ciężarówek wojskowych przez firmy trzecie.

    Crossley Armoured Car w wersji Indyjskiej
    Crossley Armoured Car w wersji Indyjskiej

    Wszystko zmieniło się zaraz po zakończeniu wojny. Początkowo Crossley Motors planowało powrócić do produkcji cywilnej, jednakże kilka lat po wojnie wojska brytyjskie stacjonujące w Indiach złożyły zamówienie na samochody pancerne oparte o konstrukcję podwozia ciężarówki Crossleya. Udane testy pojazdów zaowocowały zamówieniem na aż 450 samochodów pancernych zaprojektowanych przez Crossleya.

    Crossley Armoured Car (po lewej) należący do armii Japonii
    Crossley Armoured Car (po lewej) należący do armii Japonii

    Indian Armoured Car, bo taką nazwę nosił pojazd charakteryzował się typową dla tamtych lat konstrukcją. Długa maska mieszcząca silnik oraz koła z wąskimi oponami a z tyłu wieżyczka z karabinem (lub kilkoma) maszynowym. Zabudowę nadwozia wykonała natomiast firma Vickers.

    Konstrukcja była na tyle udana, że odniosła nawet niewielki sukces eksportowy (chociaż jak na tamte lata było to całkiem niezłe osiągnięcie). Kilkanaście pojazdów dostarczono do Japonii, 6 do Argentyny, 2 do Afryki Południowej, a 13 niezabudowanych podwozi do Estonii, gdzie zostały opancerzone przez miejscowe zakłady.

    Estońskie samochody pancerne M1927
    Estońskie samochody pancerne M1927

    Estońskie samochody pancerne otrzymały nazwy M1927 i M1928. Powstały dwa warianty tych pojazdów. Jeden uzbrojony w karabin maszynowy, drugi w krótkolufową armatę kalibry 37 mm. Miały czteroosobową załogę, ważyły 4,8 tony i rozpędzały się do prędkości 60 km/h.

    Niestety w toku eksploatacji wyszło na jaw sporo problemów konstrukcyjnych pojazdów. Największym z nich było podwozie oparte na wąskich kołach i praktycznie brakiem ogumienia.

    Samochody pancerne M1927 (na drugim planie) i polskie tankietki TKS, zakupione przez Estonię
    Samochody pancerne M1927 (na drugim planie) i polskie tankietki TKS, zakupione przez Estonię

    W 1923 roku na fali rosnącej popularności francuskiego gąsienicowego systemu Kegresse, również Crossley postanowił przygotować pojazd wykorzystujący ten oryginalny napęd. Tak powstała ciężarówka BGV Kegresse. Zamiast tylnej osi zamontowane były gumowe gąsienice systemu Kegresse. Warto dodać, że podobny system wykorzystano w Polsce do budowy serii samochodów pancernych. Niestety awaryjność gąsienic sprawiła, że pojazdy przebudowano, usuwając gąsienice.

    Crossley Armoured Car z 1930 roku
    Crossley Armoured Car z 1930 roku

    W dalszym czasie Crossley Motors produkował pojazdy cywilne. Krótki romans z pojazdami wojskowymi w latach 20-tych zakończył się w 1929 roku, kiedy powstał ostatni samochód pancerny Crossleya. Oparty został na trzyosiowym podwoziu ciężarówki BGV z 1927 roku. Łącznie zbudowano dwa prototypu – D2E1 i D2E2, różniące się nieznacznie konstrukcją. Jeden z prototypów wysłano do Egiptu, gdzie wyszły na jaw złe możliwości trakcyjne pojazdu. Mimo to zamówiono jeszcze 5 pojazdów, które wyposażono w nietypowe wieżyczki z uzbrojeniem przeciwlotniczym. Pojazdy trafiły do Egiptu, jednakże ich eksploatacja była problematyczna ze względu na wspomniane problemy z podwoziem.

    Crossley Armoured Car D2E1 z wieżyczką przeciwlotniczą
    Crossley Armoured Car D2E1 z wieżyczką przeciwlotniczą

    Zbudowane przez Royal Ordnance Factory nadwozie było również bardzo ciężkie, przez co silnik pojazdu nie najlepiej sobie radził z dodatkową wagą. W 1930 roku powstało jeszcze 6 dalszych pojazdów o zbliżonej konstrukcji, ale innym uzbrojeniu.

    Tak zakończyła się historia samochodów pancernych Crossleya. Na przełomie lat 20-tych i 30-tych firma krótko eksperymentowała z podwoziami gąsienicowymi, dzięki czemu zbudowano dwa prototypy tankietek Crossley-Martel. Pojazd cechował się niewielką wagą i wymiarami, załogą w postaci jednej osoby, oraz… półgąsienicowym podwoziem. Konstrukcja była jednak bardzo słaba i nie zyskała uznania.

    Tankietka Crossley-Martel
    Tankietka Crossley-Martel

    Crossley Motors kontynuował produkcję cywilną, a z myślą o wojsku powstało później kilka ciężarówek. Było już jednak wiadome, że firma ta nie poradzi sobie na rynku i zostanie wyparta przez innych producentów. Podczas II wojny światowej Crossley zaprojektował kilka prototypów autobusów piętrowych. Ostatnim sukcesem firmy był spory kontrakt na dostawy autobusów do Holandii, jednakże nie uratowało to firmy, która została przejęta przez AEC.

    Firma Crossley, odpowiedzialna za budowę silników trafiła natomiast w późniejszych latach w ręce Rolls Royce-a.

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułOlza – pierwszy polski pełnomorski drobnicowiec
    Następny artykuł Wschodni grom – recenzja
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    28 czerwca 20223 Mins Read

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    26 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.