SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Couronne – pierwszy francuski żelaznokadłubowy okręt wojenny
    Couronne - pierwszy francuski żelaznokadłubowy okręt wojenny
    Couronne - pierwszy francuski żelaznokadłubowy okręt wojenny
    Artykuły

    Couronne – pierwszy francuski żelaznokadłubowy okręt wojenny

    Michał BanachBy Michał Banach22 października 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Pierwszym okrętem pancernym w historii był francuski Gloire, natomiast pierwszym okrętem wojennym o całkowicie żelaznym kadłubem brytyjski HMS Warrior. Na kilka miesięcy przed położeniem stępki pod brytyjski okręt, we Francji położono stępkę pod okręt pancerny Couronne. Zwodowano go jednak po Warriorze.

    Już w momencie rozpoczęcia prac nad Gloire, Francuzi wiedzieli, że okręt ten będzie jedynie jednostką pokazową. W dniu położenia stępki pod niego złożono w stoczni Arsenal de Lorient zamówienie na kolejny okręt pancerny – Couronne. Jednostka miała być rozwinięciem Gloire, z jedną, najważniejszą różnicą – jej kadłub miał być w całości wykonany z żelaza i opancerzony.

    Gloire
    Gloire

    Stępkę pod okręt położono 14 lutego 1859 roku, a wodowanie miało miejsce 28 marca 1861 roku. Do służby okręt wszedł 2 lutego 1862 roku. Chociaż stępkę położono przed brytyjskim HMS Warrior, zarówno wodowanie jak i wejście do służby miało miejsce już po brytyjskiej jednostce. Według założeń Couronne klasyfikowany był jako opancerzona fregata, ponieważ posiadał jeden pokład działowy (zdjęcia przedstawiające okręt z dwoma pokładami działowymi pochodzą z czasów gdy był wykorzystywany jako jednostka treningowa), jednak mimo to zakładano, że miał być wykorzystywany jako okręt liniowy.

    Couronne miał 80,85 m długości i wyporność 6428 ton, a jego kadłub w całości wykonano z żelaza. Napęd stanowił jeden silnik parowy o mocy 2000 lub 3200 ihp, zapewniający prędkość maksymalną 12,5 węzła przy zapasie węgla starczającym na pokonanie 2410 mil morskich (4460 km). Dodatkowo okręt posiadał pełne ożaglowanie. Uzbrojenie składało się z 30 dział kalibru 164,7 mm umieszczonych po 15 na każdej burcie, oraz 6 dział tego samego typu wykorzystywanych jako działa pościgowe na górnym pokładzie. Opancerzenie składało się z płyt pancernych o grubości 120 mm, wzmocnionych dwiema warstwami drewna tekowego o łącznej grubości 380 mm. Mostek chroniony był płytami pancernymi o grubości 100 mm, a pokład o grubości 12,7 mm. Załoga liczyła 570 oficerów i marynarzy.

    Couronne po przebudowie na jednostkę treningową
    Couronne po przebudowie na jednostkę treningową

    Okręt spisywał się na morzu zdecydowanie lepiej od Gloire, głównie dzięki niżej położonemu środkowi ciężkości, oraz wyżej umieszczonych otworach działowych. Mimo to była to jednostka typowo przejściowa. Okręt był wykorzystywany głównie do zadań szkoleniowych, a podczas wojny Francuksko-Pruskiej brał udział w blokadzie niemieckiego wybrzeża, jednak nie wykorzystano go w żadnej potyczce. W toku służby wielokrotnie modyfikowano jego uzbrojenie.

    W latach 1881-1885 okręt poddano modernizacji, w ramach której przystosowano go do pełnienia roli jednostki szkolnej dla artylerzystów. W nowej roli wykorzystywano go aż do 1 grudnia 1908 roku, kiedy to wycofano go z służby. Do 1 września 1909 roku rozbrojono go i przekształcono w pływające koszary, zakotwiczone w Tulonie. W tej roli niegdyś pionierski okręt pancerny wykorzystywany był do 1934 roku, kiedy to zezłomowano go.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePort lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten
    Next Article Smutny koniec parowca Mary D. Hume
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.