Convair XFY Pogo i opracowany równolegle z nim Lockheed XFV powstały w ramach programu którego miał powstać specjalny myśliwiec do osłony okrętów działających bez wsparcia lotniskowców. Ostatecznie z powodu skomplikowanej konstrukcji projekt przerwano.

Geneza

Na początku lat 50. wraz z rosnącym napięciem między USA a ZSRR, Amerykanie zaczęli szukać sposobu na zapewnienie bezpieczeństwa okrętom wojennym oraz konwojom, gdy te nie mogły współdziałać z grupami lotniskowców. Powstał wówczas pomysł zbudowania samolotów pionowego startu i lądowania, które miały posiadać bardzo zwartą konstrukcję, dzięki czemu miały być przewożone w specjalnych hangarach, które ustawiano by na pustym pokładzie jakiegokolwiek okrętu. Pozwalałoby to na zapewnienie osłony powietrznej jakiemukolwiek okrętowi bez potrzeby ich przebudowywania.

Convair XFY Pogo
Convair XFY Pogo

Po wstępnych pracach koncepcyjnych, w 1951 roku Lockheed i Convair otrzymały kontrakty na zbudowanie dwóch prototypów takich maszyn. Początkowo zamierza zbudować po dwa w pełni funkcjonalne prototypy, ale ostatecznie z powodu ograniczonych kosztów, każda z firm miała zbudować po jednym prototypie i kilku prototypach do prób naziemnych. Projekt Lockheeda otrzymał oznaczenie XFV, a Convair XFY.

Eksperymentalny VTOL

Prace nad Convair XFY Pogo, jak nazwano maszynę, doprowadziły do zbudowania 3 prototypów. Pierwszy, oznaczony jako XFY-1 wykorzystywano do prób silnika. XFY-3 służył do prób statycznych, a XFY-2 jako jedyny wzbił się w powietrze. Oblot maszyny miał miejsce 19 kwietnia 1954 roku. Za sterami zasiadł James F. „Skeets” Coleman. Loty początkowo przeprowadzano na uwięzi w hangarze. Samolot był cały czas zabezpieczony linami, oraz podłączony do naziemnej aparatury pozwalającej na przejęcie kontroli nad maszyną przez obsługę, gdyby pilot nie mógł nią operować.

Convair XFY Pogo
Convair XFY Pogo

Convair XFY Pogo miał 9,8 m długości i 8 ,4 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 7371 kg. Napęd stanowił turbinowy silnik Allison YT40-A-6 o mocy 5100 KM, zapewniający prędkość maksymalną 763 km/h oraz zasięg 800 km. Uzbrojenie miało składać się z 4 działek kalibru 20 mm oraz 48 rakiet kalibru 70mm Mk 4 FFAR Mighty Mouse.

Po 60 godzinach lotów w hangarze, 1 sierpnia 1954 roku przeprowadzono pierwszy lot poza hangarem. Maszyna wzniosła się na 50 m. Następnie wykonano aż 70 operacji startów i lądowań, a 5 listopada 1954 roku po raz pierwszy maszyna przeszła z lotu pionowego do poziomego. Kolejne loty wykazały, że przyjęty układ konstrukcyjny maszyny powodował bardzo wiele problemów z sterowaniem oraz wymagał wyjątkowych umiejętności pilotażu. Kolejne loty tylko potwierdzały te problemy. 19 maja 1955 roku przeprowadzono kolejną serię lotów, po których 1 sierpnia 1955 roku oficjalnie zakończono program. Przez krótki czas kontynuowano jeszcze próby wewnętrzne, ale ostatni lot przeprowadzono w listopadzie 1956 roku.

Convair XFY Pogo
Convair XFY Pogo

Po definitywnym zakończeniu prac, prototyp trafił do Naval Air Station w Norfolk, a następnie przeniesiono go do National Air and Space Museum w Suitland w stanie Maryland gdzie cały czas się znajduje. Warto dodać, że podobne projekty powstały w trakcie II wojny światowej w Niemczech.

Program okazał się totalną porażką z kilku powodów. Samoloty opracowane w ramach programu były zbyt skomplikowane zarówno w konstrukcji jak i obsłudze. Pionowy start i lądowanie były wyjątkowo trudne, ponieważ kokpit ustawiony był tak, że pilot miał tylko widoczność do góry i bardzo ograniczoną w dół. Kolejnym problemem był zastosowany napęd, który nie zapewniał odpowiedniej prędkości do walki z samolotami o napędzie odrzutowym. Wszystkie te czynniki sprawiły, że ostatecznie koncepcja tego typu maszyn została zarzucona.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.