SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Convair XFY Pogo – eksperymentalny myśliwiec pionowego startu i lądowania
    Convair XFY Pogo - eksperymentalny myśliwiec pionowego startu i lądowania
    Convair XFY Pogo - eksperymentalny myśliwiec pionowego startu i lądowania
    Artykuły

    Convair XFY Pogo – eksperymentalny myśliwiec pionowego startu i lądowania

    Michał BanachBy Michał Banach15 lipca 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Convair XFY Pogo i opracowany równolegle z nim Lockheed XFV powstały w ramach programu którego miał powstać specjalny myśliwiec do osłony okrętów działających bez wsparcia lotniskowców. Ostatecznie z powodu skomplikowanej konstrukcji projekt przerwano.

    Geneza

    Na początku lat 50. wraz z rosnącym napięciem między USA a ZSRR, Amerykanie zaczęli szukać sposobu na zapewnienie bezpieczeństwa okrętom wojennym oraz konwojom, gdy te nie mogły współdziałać z grupami lotniskowców. Powstał wówczas pomysł zbudowania samolotów pionowego startu i lądowania, które miały posiadać bardzo zwartą konstrukcję, dzięki czemu miały być przewożone w specjalnych hangarach, które ustawiano by na pustym pokładzie jakiegokolwiek okrętu. Pozwalałoby to na zapewnienie osłony powietrznej jakiemukolwiek okrętowi bez potrzeby ich przebudowywania.

    Convair XFY Pogo
    Convair XFY Pogo

    Po wstępnych pracach koncepcyjnych, w 1951 roku Lockheed i Convair otrzymały kontrakty na zbudowanie dwóch prototypów takich maszyn. Początkowo zamierza zbudować po dwa w pełni funkcjonalne prototypy, ale ostatecznie z powodu ograniczonych kosztów, każda z firm miała zbudować po jednym prototypie i kilku prototypach do prób naziemnych. Projekt Lockheeda otrzymał oznaczenie XFV, a Convair XFY.

    Eksperymentalny VTOL

    Prace nad Convair XFY Pogo, jak nazwano maszynę, doprowadziły do zbudowania 3 prototypów. Pierwszy, oznaczony jako XFY-1 wykorzystywano do prób silnika. XFY-3 służył do prób statycznych, a XFY-2 jako jedyny wzbił się w powietrze. Oblot maszyny miał miejsce 19 kwietnia 1954 roku. Za sterami zasiadł James F. „Skeets” Coleman. Loty początkowo przeprowadzano na uwięzi w hangarze. Samolot był cały czas zabezpieczony linami, oraz podłączony do naziemnej aparatury pozwalającej na przejęcie kontroli nad maszyną przez obsługę, gdyby pilot nie mógł nią operować.

    Convair XFY Pogo
    Convair XFY Pogo

    Convair XFY Pogo miał 9,8 m długości i 8 ,4 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 7371 kg. Napęd stanowił turbinowy silnik Allison YT40-A-6 o mocy 5100 KM, zapewniający prędkość maksymalną 763 km/h oraz zasięg 800 km. Uzbrojenie miało składać się z 4 działek kalibru 20 mm oraz 48 rakiet kalibru 70mm Mk 4 FFAR Mighty Mouse.

    Po 60 godzinach lotów w hangarze, 1 sierpnia 1954 roku przeprowadzono pierwszy lot poza hangarem. Maszyna wzniosła się na 50 m. Następnie wykonano aż 70 operacji startów i lądowań, a 5 listopada 1954 roku po raz pierwszy maszyna przeszła z lotu pionowego do poziomego. Kolejne loty wykazały, że przyjęty układ konstrukcyjny maszyny powodował bardzo wiele problemów z sterowaniem oraz wymagał wyjątkowych umiejętności pilotażu. Kolejne loty tylko potwierdzały te problemy. 19 maja 1955 roku przeprowadzono kolejną serię lotów, po których 1 sierpnia 1955 roku oficjalnie zakończono program. Przez krótki czas kontynuowano jeszcze próby wewnętrzne, ale ostatni lot przeprowadzono w listopadzie 1956 roku.

    Convair XFY Pogo
    Convair XFY Pogo

    Po definitywnym zakończeniu prac, prototyp trafił do Naval Air Station w Norfolk, a następnie przeniesiono go do National Air and Space Museum w Suitland w stanie Maryland gdzie cały czas się znajduje. Warto dodać, że podobne projekty powstały w trakcie II wojny światowej w Niemczech.

    Program okazał się totalną porażką z kilku powodów. Samoloty opracowane w ramach programu były zbyt skomplikowane zarówno w konstrukcji jak i obsłudze. Pionowy start i lądowanie były wyjątkowo trudne, ponieważ kokpit ustawiony był tak, że pilot miał tylko widoczność do góry i bardzo ograniczoną w dół. Kolejnym problemem był zastosowany napęd, który nie zapewniał odpowiedniej prędkości do walki z samolotami o napędzie odrzutowym. Wszystkie te czynniki sprawiły, że ostatecznie koncepcja tego typu maszyn została zarzucona.

    Convair XFY Pogo
    Convair XFY Pogo
    Convair XFY Pogo
    Convair XFY Pogo
    Convair XFY Pogo
    Convair XFY Pogo
    Convair XFY Pogo
    Convair XFY Pogo
    Convair XFY Pogo
    Convair XFY Pogo

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKoszulki polo męskie – kilka pomysłów na modne stylizacje
    Next Article M247 Sergeant York – czyli problem amerykańskiej obrony przeciwlotniczej
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.