Na poziomie A2 znajomości języka angielskiego uczniowie powinni posiąść umiejętności, które pozwolą im poradzić sobie z podstawowymi sytuacjami życia codziennego oraz umożliwią dalsze rozwijanie kompetencji językowych. Poziom A2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, znanego również jako CEFR, jest etapem podstawowym, który jednak stanowi solidną podstawę do dalszej nauki języka.
Zaczynając od gramatyki, na poziomie A2 uczniowie powinni umieć poprawnie stosować podstawowe czasy gramatyczne, takie jak Present Simple oraz Present Continuous. Present Simple jest używany do opisywania rutynowych czynności oraz faktów ogólnych, np. „I go to school every day” (Chodzę do szkoły każdego dnia). Natomiast Present Continuous służy do opisywania czynności, które dzieją się teraz, w momencie mówienia, np. „I am reading a book” (Czytam książkę).
Ponadto uczniowie powinni być zaznajomieni z Past Simple, który używany jest do opisywania zakończonych czynności w przeszłości, np. „I visited my grandparents last weekend” (Odwiedziłem dziadków w ubiegły weekend).
Naukę gramatyki na poziomie A2 uzupełniają również podstawowe struktury zdaniowe w czasie przyszłym, takie jak konstrukcje z „going to” i „will”, które pozwalają mówić o planach i przewidywaniach, np. „I am going to visit London next month” (Zamierzam odwiedzić Londyn w przyszłym miesiącu).
Równie istotnym aspektem jest rozwinięcie umiejętności w obszarze słownictwa. Uczniowie powinni znać podstawowe tematyczne słownictwo, które obejmuje obszary takie jak: podstawowe przymiotniki opisujące ludzi i miejsca (np. „tall”, „small”, „beautiful”), słownictwo dotyczące rodziny (np. „mother”, „father”, „sister”), jedzenia (np. „bread”, „apple”, „tea”), codzienne czynności (np. „wake up”, „go to bed”, „eat breakfast”), a także podstawowe wyrażenia związane z czasem i pogodą.
Kolejnym kluczowym wymaganiem na poziomie A2 jest umiejętność konstruowania prostych zdań i pytań oraz odpowiadania na nie. Uczniowie powinni być zdolni do przeprowadzenia prostych konwersacji na tematy codzienne, takie jak zakupy, pytanie o drogę czy przedstawianie siebie i innych. Przykładowo, potrafią zapytać: „Where is the nearest bus stop?” (Gdzie jest najbliższy przystanek autobusowy?), oraz udzielić odpowiedzi na pytanie: „Do you have any hobbies?” (Czy masz jakieś hobby?).
Oprócz tego, na poziomie A2 uczniowie powinni umieć czytać i rozumieć proste teksty, jak na przykład krótkie ogłoszenia, notatki, e-maile czy opisy miejsc. Umiejętność rozumienia tekstu pozwala lepiej przyswoić nowe słowa i wyrażenia w kontekście, co znacząco ułatwia dalsza nauka języka.
Wymogi dotyczą również pisania. Uczniowie na poziomie A2 powinni być w stanie napisać krótką, prostą notatkę lub wiadomość, wykorzystując podstawowe słownictwo i struktury gramatyczne. Przykładową formą może być napisanie e-maila do kolegi, w którym opisują swoje plany na weekend lub opowiadają o swoich ulubionych zajęciach.
Nie mniej ważnym elementem edukacji językowej jest wymowa. Na poziomie A2 uczniowie powinni pracować nad poprawną wymową podstawowych słów i wyrażeń. Umiejętność poprawnego wymawiania słów nie tylko usprawnia komunikację, ale również zwiększa pewność siebie podczas mówienia.
Podsumowując, poziom A2 w języku angielskim jest zaplanowany tak, aby uczniowie posiedli podstawowe umiejętności komunikacyjne, obejmujące kluczowe aspekty gramatyczne, zasób słownictwa, umiejętności w zakresie mówienia, rozumienia tekstu oraz pisania prostych wiadomości. Choć jest to nadal etap podstawowy, stanowi on istotne podłoże do dalszej nauki i rozwijania biegłości językowej. Z tego względu warto skupić się na systematycznym ćwiczeniu wszystkich wymienionych obszarów, by móc swobodnie przejść do kolejnych etapów nauki języka angielskiego.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.