Z danych spółki Lizard Media wynika, że prawie co drugi Polak w pierwszej połowie 2016 roku za zakupy w Internecie płacił gotówką przy odbiorze. W sklepach hobbystycznych nawet 55 proc. W badaniu przeanalizowano ponad 70 tys. transakcji w znanych sklepach internetowych. Dane pochodzą z pierwszej połowy 2016 roku.

Jak wynika z badania Gemius “E-Commerce w Polsce 2016” 48 proc. polskich internatów tj. około 12 mln osób, robi zakupy w Internecie. Sklepy online oferują szeroki wachlarz możliwości płatności za zakupy; przelewy bankowe, platformy płatności online np. PayU, DotPay, Przelewy24, płatności kartą oraz PayPal, zwykle dostępna jest również płatność gotówką przy odbiorze. Jak wynika z analizy Lizard Media, z tej ostatniej możliwości korzysta bardzo duża liczba polskich konsumentów. 42 proc. transakcji spośród 70 tys. uwzględnionych w analizie, to płatności przy odbiorze, najczęściej gotówką. W sklepach branży sportowej to aż 43 proc. wszystkich płatności, w branży jubilerskiej 44 proc., a w sklepach hobbystycznych nawet 55 proc. Co ciekawe najrzadziej z opcji płatności przy odbiorze korzystają konsumenci sklepów branży szkła dekoracyjnego i użytkowego, z których znacząca liczba to osoby 50+.

Ta rozbieżność pomiędzy stale rosnącą liczbą kupujących w sklepach online, a coraz częściej wybieraną opcją płatności przy odbiorze bardzo zastanawia – mówi Paweł Biliński, UX manager spółki Lizard Media. – Z pewnością nie chodzi tu o barierę technologiczną, gdyż nowoczesne sklepy internetowe udostępniają wiele wygodnych opcji płatności online.

Wyniki badania są tym bardziej zaskakujące, że wszystkie analizowane transakcje dokonane były w sklepach internetowych w których użytkownicy musieli zalogować się i podać swoje dane, a nie serwisów pośredniczących takich jak Allegro, czy OLX (wcześniej Tablica.pl).

Dlaczego kupując przez Internet płacimy przy odbiorze?

Dlaczego, pomimo coraz większej dostępności oraz łatwości przeprowadzania transakcji bezgotówkowych, klienci wybierają płatność przy odbiorze?

W rozmowach z naszymi klientami (sklepami online) wyodrębniliśmy kilka najbardziej prawdopodobnych wytłumaczeń tego zjawiska – mówi Marcin Wieczorek, Design Manager w Lizard Media. – Myślę, że to ważny temat do zbadania i w najbliższym czasie przeprowadzimy badanie jakościowe tego zjawiska.

Wśród najczęściej wymienianych przyczyn znalazły się:

  • chcemy obejrzeć produkt fizycznie, zanim za niego zapłacimy
  • robimy zakupy dla innej osoby, która płaci przy odbiorze
  • w danej chwili nie mamy pieniędzy na koncie bankowych
  • w czasie zakupów online z jakiegoś powodu nie chcemy logować się do bankowości internetowej ponieważ np. ktoś mógłby zobaczyć nasze hasła
  • w czasie zakupów nie mamy dostępu do tokena, kodów do transakcji lub telefonu, aby odebrać kod autoryzacyjny z banku
  • nie chcemy, aby transakcja była widoczna w historii transakcji konta lub karty

Ponieważ analiza dotyczy dużych, renomowanych sklepów online, które mają również rozbudowaną sieć sklepów fizycznych, wykluczyć należy element braku zaufania klientów do sklepu, że towar nie zostanie wysłany.

Wyniki analizy danych zaskakują. W najbliższym czasie możemy więc spodziewać się pogłębionych badań jakościowych wśród kupujących online, aby dowiedzieć się z czego wynika tak duża popularność płatności gotówkowych, albo tak mała transakcji online.

Źródło: materiały prasowe

Podziel się.

O autorze

SmartAge.pl

SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342