SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Clip-Air modułowy samolot przyszłości
    Clip-Air modułowy samolot przyszłości
    Artykuły

    Clip-Air modułowy samolot przyszłości

    Michał BanachBy Michał Banach13 września 2016Updated:15 września 20162 komentarze3 Mins Read
    Świat się zmienia, a kolejne nowe technologie odmieniają nasze życie. Inżynierowie z Politechniki w Lozannie od 2009 roku pracują nad rewolucyjnym projektem samolotu przyszłości. Chociaż stwierdzenie o samolocie jest tu niedopowiedzeniem, ponieważ ich projekt zakłada rewolucję w całym transporcie na świecie. Projekt rozwijany jest pod nazwą Clip-Air.

    Rewolucyjny pomysł

    Clip-Air jest projektem naukowym, który ma stworzyć podstawy do zbudowania infrastruktury transportowej przyszłości, opartej głównie o nowy, modułowy samolot. Inżynierowie planują zaprojektowanie olbrzymiego samolotu w układzie latającego skrzydła, pod którym podwieszane byłyby specjalne kapsuły transportowe (projekt zakłada, że docelowo samolot przewiezie 3 takie kapsuły).

    Clip-Air (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Clip-Air (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)

    Kapsuły ze względu na swoją konstrukcję i wymiary (30 metrów długości i do 30 ton wagi), mają być przystosowane do transportu nie tylko lotniczego, ale również kolejowego i drogowego. W zależności od potrzeb, kapsuła montowana byłaby na odpowiednim podwoziu – kolejowym lub drogowym i docierałaby do celu bez potrzeby przeładunku. Rozwiązanie to przypomina stosowane obecnie kontenery, ale jest bardziej złożone.

    Według twórców projektu przyśpieszyłoby to transport i logistykę, ponieważ pasażerowie mogliby wsiadać do pociągów, docierać nimi na lotnisko i bez wysiadania kontynuować podróż droga lotniczą, natomiast towary mogłyby trafiać do kontenerów już w fabrykach, a potem docierać najpierw koleją na lotnisko, a potem do celu podróży bez zbędnego przeładunku. W razie potrzeb kapsuła mogłaby również trafić na statek, ale ze względu na plany twórców, taka podróż byłaby niezbyt ekonomiczna.

    Clip-Air w postaci pociągu (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Clip-Air w postaci pociągu (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)

    Najciekawszym elementem Clip-Air jest samolot. Inżynierowie zakładają, że docelowo będzie miał do 60 metrów rozpiętości i 30 metrów długości. Pod skrzydłem-kadłubem znajdowałyby się trzy zaczepy do zamontowania dowolnych kapsuł. Dzięki temu samolot mógłby transportować nie tylko pasażerów, ale również różne inne ładunki.

    Oczywiście według planów powstać mają również mniejsze maszyny, przystosowane do transportu tylko jednego kontenera. Zanim jednak którakolwiek z nich powstanie, należy przeprowadzić badania na modelach i makietach, a do tego jeszcze długa droga.

    Clip-Air i przykłady konfiguracji drogowej (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Clip-Air i przykłady konfiguracji drogowej (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)

    Przyszłość czy nierealne wymysły?

    Prace nad Clip-Air ruszyły w 2009 roku, a w 2013 roku pojawiły się wizualizacje przedstawiające wygląd pojazdu. Niestety na tym na tę chwilę koniec. Prace nad Clip-Air trwają, ale zanim pojawi się choćby model nowego samolotu, minie wiele lat (jeśli w ogóle coś powstanie).

    Przed zespołem projektowym stoi jeszcze wiele wyzwań, głównie inżynieryjnych, ponieważ projekt łączy bardzo wiele różnorodnych form transportu. Chociaż pomysł jest przedstawiany jako bardzo innowacyjny, w praktyce jest to rozwinięcie idei z przed kilkudziesięciu lat. Przykładem wcześniejszych rozwiązań jest np. XC-120 Packplane. Samolot ten wyszedł poza deski kreślarskie, ale nie przyjął się w praktyce z powodu różnych problemów logistycznych i organizacyjnych.

    Clip-Air i przykłady konfiguracji drogowej (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Clip-Air i przykłady konfiguracji drogowej (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)

    Istotne jest również dostosowanie projektu kapsuł i samolotów do potrzeb logistycznych. Kapsuły musiałyby być tak uniwersalne, aby dało się je wykorzystywać w różnych warunkach. Olbrzymia uniwersalizacja i wymuszone przez nią zmiany w logistyce byłyby bardzo kosztowne do wprowadzenia. Początkowo więc opór przed Clip-Air mógłby być bardzo duży.

    Największym wyzwaniem stojącym przed zespołem jest zmiana sposobu myślenia o logistyce. Współcześnie wydaje się, że wiele rozwiązań, takich jak kontenery, palety czy też odpowiedni rozkład foteli w samolotach doprowadzono do prawie idealnej formy i mało kto widzi potrzebę zmian. Z drugiej strony gdyby Henry Ford zapytał ludzi czego chcą, dowiedziałby się, że szybszych koni, a nie samochodów.

    Porównanie wielkości Clip-Air, Airbusa A320 oraz eksperymentalnego latającego skrzydła Boeinga X-48B (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Porównanie wielkości Clip-Air, Airbusa A320 oraz eksperymentalnego latającego skrzydła Boeinga X-48B (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Różne warianty Clip-Air (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Różne warianty Clip-Air (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Clip-Air (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Clip-Air (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Clip-Air (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Clip-Air (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Clip-Air (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Clip-Air (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Clip-Air przystosowany do transportu jednego kontenera (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Clip-Air przystosowany do transportu jednego kontenera (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Clip-Air (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Clip-Air (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Clip-Air (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Clip-Air (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Clip-Air (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)
    Clip-Air (fot. EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleV-J Day in Times Square – słynne zdjęcie z zakończenia II wojny światowej
    Next Article Radzieckie lotniskowce typu Kijew
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    5 lutego 20234 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.