SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Clickbait – zmora współczesnych mediów
    Clickbait - zmora współczesnych mediów
    Clickbait - zmora współczesnych mediów
    Media

    Clickbait – zmora współczesnych mediów

    Michał BanachBy Michał Banach15 stycznia 20174 komentarze5 Mins Read
    Prowadząc portal, niezależnie czy robi się to hobbystycznie czy też komercyjnie, cel jest zawsze taki sam – zdobyć jak najwięcej czytelników. Niestety drogi do tego celu są różne, a clickbait, czyli ta najpopularniejsza obecnie metoda jest wyjątkowo zła.

    Co to jest clickbait?

    Clickbait (połączenie słów click – pol. kliknięcie i bait – pol. przynęta) to w skrócie określenie krzykliwych nagłówków lub haseł, często połączonych z szokującym zdjęciem, które mają zachęcić odbiorców do kliknięcia i wejścia na stronę, zalajkowania i/lub udostępnienia danej treści w mediach społecznościowych lub zainteresowania się reklamą. Technika ta bazuje na zainteresowaniu czytelnika tytułem, który nie daje żadnych konkretnych informacji, ale jest wystarczający do wzbudzenia zainteresowania.

    Nagłówki takie często mają formę rozkazującą – „sprawdź!”, „musisz zobaczyć!” lub pytającą – „jak ona to zrobiła?”, „czemu on to powiedział?”, „czy nie pokazała za dużo?” itp.. U większości czytelników wzbudzą one ciekawość, ale nie dadzą żadnej odpowiedzi, przez co mniej lub bardziej świadomie chcą oni dowiedzieć się czegoś więcej.

    Jeśli chodzi o samą treść, to kiedyś pod takimi nagłówkami kryły się często zwykłe i niezbyt sensacyjne materiały. Niestety największe portale i serwisy walcząc o ruch i czytelników coraz częściej przekraczają tę granicę i serwują pod tego typu nagłówkami treści nieprawdziwe lub sztucznie podkręcone. Tym samym clickbait wychodzi już poza sam nagłówek i trafia do treści przekazu.

    Najlepszymi przykładami stron stosujących clickbait są wszelkie portale plotkarskie, poświęcone celebrytom oraz w znacznej mierze duże portale ogólnotematyczne (w Polsce jest ich kilka i myślę, że każdy wie o których mowa). Niestety coraz częściej portale tematyczne, poświęcone konkretnej, często poważnej tematyce zaczynają używać clickbaitu do pozyskania czytelników.

    Co istotne clickbait jest w pewnym sensie rozwinięciem technik stosowanych przez tabloidy. Gazety te od lat stosują szokujące nagłówki, aby emocjami i zaciekawieniem przyciągać czytelników, niezależnie od tego jak bezsensowne lub nieprawdziwe są publikowane w nich materiały.

    Książkowy wręcz przykład clickbaitu (po angielsku). W Polsce sytuacja wygląda podobnie, zwłaszcza na dużych portalach
    Książkowy wręcz przykład clickbaitu (po angielsku). W Polsce sytuacja wygląda podobnie, zwłaszcza na dużych portalach

    Zmora czytelników

    Clickbait pozwala na zdobycie stosunkowo dużej ilości kliknięć i odsłon bardzo tanim kosztem. Autor materiału nie musi się wielce starać, aby przekazać rzetelną informację. Wystarczy odpowiedni nagłówek, aby „złapać kliknięcia” niezależnie od jakości zawartości.

    Większa ilość odsłon i kliknięć przekłada się natomiast na większy ruch i tym samym zyski z reklam. Niestety równocześnie przekłada się to na obniżanie standardów dziennikarskich, ponieważ dla portali komercyjnych liczą się przede wszystkim zyski, a więc redakcje dosłownie produkują coraz więcej „szokujących treści”, aby pozyskać ruch, którego nie udałoby się uzyskać bardziej wyważonymi materiałami.

    Nieświadomi tego czytelnicy zaczynają grać w tę grę i wchodząc na tego typu treści napędzają machinę, która coraz bardziej zamienia media w producenta ruchu (i papki medialnej) a nie źródło informacji. Co gorsza, niektóre portale bazują już tylko i wyłącznie na takich treściach, przez co zabierają czytelników poważniejszym i lepszym jakościowo portalom (tania sensacja, krew, szok i sex sprzedają się przecież najlepiej). Tracące czytelników portale same zaczynają sięgać po podobne techniki i koło się zamyka.

    Popularność clickbaitu związana jest z tym, że większość czytelników mediów internetowych jest bardzo podatna na tego typu manipulacje. Przeglądanie stron w pośpiechu sprawia, że wyłapujemy przede wszystkim treści, które działają na naszą podświadomość, budząc ciekawość i zainteresowanie od strony wizualnej – tytuł i zdjęcie.

    Według tej zasady lepiej sprzeda się tekst zatytułowany „Najgłupszy sposób na wakacje. Tego unikaj!” niż „Błędy w planowaniu wakacji”. Widząc takie nagłówki nasz podświadomość bardziej zainteresuje się określeniem „Tego unikaj” niż prostym nagłówkiem.

    Przykłady clickbaitu w polskim wykonaniu - zaznaczone są tylko najbardziej konkretne przykłady, ale część niezaznaczonych nagłówków też pasowałaby do kategorii clickbaitu
    Przykłady clickbaitu w polskim wykonaniu – zaznaczone są tylko najbardziej konkretne przykłady, ale część niezaznaczonych nagłówków też pasowałaby do kategorii clickbaitu

    Czy wszystko jest clickbaitem?

    Pytanie klucz – czy każdy nagłówek, który wzbudza ciekawość jest zły? Nie do końca. Jeśli za intrygującym nagłówkiem znajduje się wyraźna i dobrze przygotowana odpowiedź na pytanie lub ciekawość zawartą w tytule, a sam nagłówek jest dostosowany do treści, to nie jest to złe.

    Najważniejsze jest więc zachowanie umiaru – przygotowując publikację rzetelnie, dodając już w lidzie wyjaśnienie i rozszerzenie tytułu, możemy sobie pozwolić na nieco bardziej przyciągający uwagę tytuł. Jeśli natomiast za nagłówkiem idzie kiepska treść, mamy książkowy przykład clickbaitu.

    Niestety granica jest bardzo cienka i łatwa do przekroczenia. Dochodzą tu bowiem inne elementy, takie jak np. skróty myślowe, czy też ograniczenia techniczne stron. Czasami, aby nie tworzyć wyjątkowo długich tytułów artykułów, które będą źle wyglądały na stronie, zostaną ucięte np. w wynikach wyszukiwania Google albo po prostu zniechęcą czytelnika swoim ogromem, trzeba zastosować skrót, który najczęściej będzie miał formę zbliżoną do clickbaitu. Krótkie mocne określenie zadziała lepiej niż długi opis i będzie lepiej wyglądać wizualnie.

    Zmora mediów

    Clickbait to zjawisko negatywne, mające zły wpływ na media i ich jakość. Prawda jednak jest taka, że raczej ten jeden artykuł nic nie zmieni, ani wśród redaktorów, ani wśród czytelników. Większość redakcji mając na tacy ruch i zyski z reklam kosztem stosowania clickbaitu i z drugiej strony mniejszy ruch, ale zbudowany na dobrych, często droższych w wykonaniu treściach nie zrezygnuje z krzykliwych nagłówków. Liczy się koszt-efekt.

    Jedyne co można zrobić, to mając świadomość bezsensowności tej techniki, odwiedzać portale i serwisy oferujące te same treści, ale nie opatrzone tak szokującymi tytułami. A samemu będąc twórcą treści starać się maksymalnie dochować wierności idei rzetelnego dziennikarstwa (jakkolwiek patetycznie to brzmi).

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMała zbrodnia. Polskie obozy koncentracyjne – zapowiedź
    Next Article Sterowiec USS Los Angeles i incydent w Lakehurst
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    3 lutego 20232 Mins Read

    Podsumowanie roku 2022

    1 stycznia 20235 Mins Read

    Jak zrobić ładną stronę internetową?

    12 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 czerwca 20170

    Wielolufowe działka Hotchkiss M1873 i M1879

    W drugiej połowie XIX wieku wraz z rozwojem małych okrętów wojennych, tzw. torpedowców, w największych…

    Militaria
    15 kwietnia 20222

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła…

    Artykuły
    19 września 20172

    Samoloty rolnicze w muzeum w Szreniawie

    W Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu rolno-spożywczego w Szreniawie znajduje się ciekawa kolekcja samolotów rolniczych…

    Artykuły
    30 marca 20160

    Podwodny krążownik Surcouf

    Pod koniec I wojny światowej oraz na początku lat 20. w Niemczech i Wielkiej Brytanii…

    Artykuły
    9 listopada 20190

    5 najczęstszych pytań dotyczących rollupów

    Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa, ma duży wpływ na wyniki sprzedażowe firmy. Oprócz działań…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.