SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Citroën SM – sportowy następca modelu DS
    Citroën SM - sportowy następca modelu DS
    Citroën SM - sportowy następca modelu DS
    Artykuły

    Citroën SM – sportowy następca modelu DS

    Michał BanachBy Michał Banach16 listopada 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Citroën SM powstał w wyniku prac nad usportowionym wariantem modelu DS z 1955 roku. Ostatecznie zamiast sportowej wersji kultowego Citroëna powstał zupełnie nowych supersportowy samochód. Niestety jego kariera trwała tylko 5 lat.

    W 1961 roku w Citroënie rozpoczęto prace nad usportowionym modelem DS. Powstało kilka prototypów i konceptów, jednak po pewnym czasie inżynierowie Citroëna uznali, że lepszym wyjściem jest zaprojektowanie całkowicie nowego samochodu. W 1968 roku wraz z przejęciem przez francuski koncern Maserati, pozyskano technologie produkcji nowych, lekkich silników o dużej mocy.

    Citroën SM (fot. Greg Gjerdingen)
    Citroën SM (fot. Greg Gjerdingen)

    Wykorzystując dotychczasowe doświadczenia, w 1970 roku zbudowano rewolucyjny jak na swoje lata model Citroën SM. Samochód wizualnie przypominał unowocześnionego DS-a, jednak różnił się od niego bardziej aerodynamicznym nadwoziem i bardziej ostrymi liniami nadwozia. Samochód miał 4,9 m długości, 1,8 m szerokości i 1,3 m wysokości, oraz masę 1460-1520 kg w zależności od zastosowanego silnika. Pod maską umieszczono lekki, ważący około 140 kg silnik V6 występujący w dwóch pojemnościach – 2,7 i 3.0 litrów, oraz w wersji z automatyczną (3-biegową), bądź manualną (5-biegową) skrzynią biegów. Dostępny był również silnik z wtryskiem paliwa. W zależności od mocy, silniki miały odpowiednio 170 i 180 KM, albo 178 KM w wersji z wtryskiem.

    Tym co najbardziej wyróżniało model SM były jego osiągi, ponieważ samochód mógł spokojnie rozwinąć prędkość 220 km/h, a dzięki systemowi wspomagania kierownicy Diravi był wygodny w prowadzeniu nawet przy dużych prędkościach. Kolejną innowacją było samopoziomujące się zawieszenie oraz lampy doświetlające zakręty. Od początku zakładano również, że SM trafi na eksport do Stanów Zjednoczonych, w związku z czym stworzono wersję dostosowaną do amerykańskich przepisów.

    Citroën SM (fot. Andrew Bone)
    Citroën SM (fot. Andrew Bone)

    Citroën SM został zaprezentowany w marcu 1970 roku w Genewie, gdzie przykuł spore zainteresowanie. Do produkcji wszedł we wrześniu we Francji, a od 1972 roku oferowany był na eksport do USA. Chociaż początkowo SM robił furorę, głównie za sprawą zastosowanych rozwiązań technicznych i osiągów, szybko stał się ofiara kryzysu paliwowego z 1973 roku oraz przegrał z innymi wchodzącymi od początku lat 70. na rynek samochodami konkurencji, Gwoździem do trumny miał być również wprowadzony do sprzedaży w 1975 roku Mercedes-Benz 450SEL 6.9.

    Citroën SM (fot. Magnus Bäck)
    Citroën SM (fot. Magnus Bäck)

    W 1973 roku produkcja modelu SM zaczęła spadać, a w 1975 roku po tym jak Citroën zbankrutował i został przejęty przez Peugeota produkcję modelu SM zamknięto. Powstało łącznie 12 920 samochodów, z czego 2400 na rynek amerykański. Zbudowano również liczne wersje specjalistyczne, dostosowane do różnych celów – od samochodów rządowych, po ekskluzywne limuzyny i wersje wyścigowe.

    Chociaż Citroën SM odszedł w niepamięć, doświadczenie zdobyte przy pracach nad nim, oraz wnioski z eksploatacji wykorzystano przy pracach nad kolejnymi charakterystycznymi Citroënami.

    Citroën SM (fot. Wikimedia Commons)
    Citroën SM (fot. Wikimedia Commons)
    Citroën SM (fot. Jesper2cv/Flickr.com)
    Citroën SM (fot. Jesper2cv/Flickr.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAudyt śledczy – na czym polega audyt dochodzeniowy?
    Next Article Krótka historia archeologii i Krótka historia psychologii – patronat
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.