SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Cirrus Vision SF50 – mały i tani prywatny odrzutowiec pasażerski
    Cirrus Vision SF50 - mały i tani prywatny odrzutowiec pasażerski
    Artykuły

    Cirrus Vision SF50 – mały i tani prywatny odrzutowiec pasażerski

    Michał BanachBy Michał Banach2 czerwca 2017Jeden komentarz3 Mins Read
    Firma Cirrus Aircraft jest obecnie jednym z prężniej rozwijających się producentów lekkich samolotów pasażerskich dla prywatnych użytkowników oraz małych linii lotniczych oferujących tzw. latające taksówki. Chociaż podstawowymi produktami firmy są napędzane silnikami tłokowymi Cirrus SR20 i SR22, niedługo oferta poszerzy się o model Vision SF50 o napędzie odrzutowym, będący najtańszym prywatnym odrzutowcem na rynku.

    Prace nad samolotem Cirrus Vision SF50 ruszyły pod koniec 2006 roku, a w czerwcu 2007 roku firma ujawniła wizualizacje przedstawiające samolot.  Niespełna rok później, jeszcze zanim samolot wzbił się w powietrze, zamówionych zostało już 400 maszyn.

    Cirrus Vision SF50
    Cirrus Vision SF50

    Oblot pierwszego prototypu Cirrusa Vision miał miejsce 3 lipca 2008 roku. Przez kolejnych kilka miesięcy konstrukcja maszyny była testowana i na bieżąco modyfikowana, ale niestety globalny kryzys ekonomiczny wpłynął na spowolnienie prac nad maszyną. Zaliczający kolejne opóźnienia projekt stanął pod znakiem zapytania, ale sytuacja uległa zmianie w 2012 roku, kiedy nowym właścicielem Cirrus Aircraft została firma  China Aviation Industry General Aircraft (CAIGA). Nowy właściciel zainwestował spore środki w projekt małego, taniego prywatnego odrzutowca.

    W lutym 2013 roku ogłoszono, że samolot będzie kosztował 1,96 mln dolarów, dzięki czemu stanie się najtańszym prywatnym odrzutowcem na rynku. Na początku 2014 roku liczba zamówionych egzemplarzy wzrosła do 550. Drugi prototyp Visiona rozpoczął testy w listopadzie 2014 roku a trzeci wzbił się w powietrze 20 grudnia 2014 roku.

    Cirrus Vision SF50
    Cirrus Vision SF50

    Montaż pierwszego egzemplarza seryjnego rozpoczęto w kwietniu 2015 roku. Oblot maszyny miał miejsce jednak dopiero 5 maja 2016 roku. W czerwcu rozpoczęto próby certyfikacyjne FAA, które ostatecznie zakończono 28 października 2016 roku. Dzięki temu możliwe było rozpoczęcie produkcji i dostaw maszyn. Pierwszy właściciel otrzymał swojego Visiona 19 grudnia 2016 roku.

    W maju 2017 roku Cirrus Aircraft otrzymały certyfikat produkcyjny, zezwalający na produkcję seryjną Visiona, bez potrzeby szczegółowego badania przez FAA każdego egzemplarza. Według planów firma w pierwszym roku ma wyprodukować 40 maszyn, a w kolejnych latach tempo produkcji ma wzrosnąć do 100-125 maszyn rocznie.

    Cirrus Vision SF50
    Cirrus Vision SF50

    Cirrus Vision SF50 to niewielki, prywatny odrzutowiec. Kadłub ma 9,4 m długości, rozpiętość skrzydeł wynosi 11,8 m a masa samolotu wynosi 2,7 tony. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy Williams International FJ33-5A o ciągu 8,2 kN, zapewniający prędkość maksymalną 555 km/h i zasięg 1110 km umieszczony w górnej, tylnej części kadłuba.

    Kabina może pomieścić 6 pasażerów oraz pilota. W zależności od zamówienia, maszyna może być wyposażona w różne udogodnienia dla pasażerów, takie jak np. ładowarka do telefonów, system multimedialny czy też nastrojowe oświetlenie.

    Cirrus Vision SF50
    Cirrus Vision SF50

    Wyposażenie kokpitu składa się z systemu Garmin Perspective Touch oraz dwóch bocznych drążków sterowych. Dodatkowym wyposażeniem zwiększającym bezpieczeństwo jest spadochron ratunkowy. W sytuacji awaryjnej możliwe jest jego otworzenie, dzięki czemu samolot opadnie na nim na ziemię.

    Głównymi odbiorcami samolotu mają być biznesmeni, linie lotnicze oferujące usługi tzw. latających taksówek, oraz małe lokalne linie lotnicze. Warto dodać, że konkurencją dla maszyny będzie polski lekki odrzutowiec Flaris LAR01 (o ile maszyn wejdzie do eksploatacji, ponieważ na początku 2017 roku projekt ucichł).

    Cirrus Vision SF50
    Cirrus Vision SF50
    Cirrus Vision SF50
    Cirrus Vision SF50
    Cirrus Vision SF50
    Cirrus Vision SF50
    Cirrus Vision SF50
    Cirrus Vision SF50
    Cirrus Vision SF50
    Cirrus Vision SF50
    Cirrus Vision SF50
    Cirrus Vision SF50
    Cirrus Vision SF50
    Cirrus Vision SF50
    Cirrus Vision SF50 i SR22T
    Cirrus Vision SF50 i SR22T

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous Article101 słynnych samolotów myśliwskich – recenzja
    Next Article MultiCam – uniwersalny kamuflaż US Army
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Messerschmitt Me 262 – pierwszy seryjny myśliwiec odrzutowy

    18 lipca 20225 Mins Read

    Zapomniany Stearman XA-21

    28 marca 20222 Mins Read

    Rosyjski myśliwiec frontowy MiG-29 Fulcrum

    12 marca 202215 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.