SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy
    Ciężki żuraw pływający Herman the German - z Niemiec, przez USA do Panamy
    Artykuły

    Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

    Michał BanachBy Michał Banach1 czerwca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Znajdujący się w Panamie żuraw pływający Titan na pierwszy rzut oka wygląda jak typowa tego typu współczesna jednostka. Mało kto wie, że zbudowano go 1941 roku w Niemczech, a po II wojnie światowej wykorzystywano go w Long Beach w stoczni US Navy,

    W 1937 roku firma Demag A.G. otrzymała zamówienie na 3 żurawie portowe Schwimmkran. Miały one być wykorzystywane w największych niemieckich portach, głównie podczas budowy okrętów wojennych, zwłaszcza podwodnych. Do eksploatacji weszły one w 1941 roku i trafiły m.in. do Hamburga, Kilonii oraz Gdyni. W tym samym czasie zbudowano jeszcze czwarty żuraw dla ZSRR, który trafił do Sankt Petersburga na krótko przed niemiecką inwazją, przez co nie zmontowano go do końca. Niemieckie żurawie otrzymały nazwy Schwimmkran nr. 1, nr. 2 i nr. 3.

    Schwimmkran
    Schwimmkran

    Schwimmkran nr. 1 (Herman the German YD-171, Titan)

    Pierwszy z żurawi trafił Kilonii, gdzie był wykorzystywany do końca wojny. W 1945 roku przejęły go wojska brytyjskie, a następnie został przekazany Amerykanom jako łup wojenny. Rozmontowano go i przetransportowano do Long Beach w USA. Zmontowano go przy użyciu pływającego żurawia AB-1 (ex-pancernika USS Kearsarge) i nadano nazwę Herman the German (YD-171).

    Wykorzystywano go m.in. podczas modernizacji pancerników USS Missouri i USS New Jersey oraz podczas przenoszenia samolotu Hughes H-4 do nowego hangaru. W 1994 roku stocznia została zamknięta, a żuraw sprzedany. Nowym właścicielem został Panama Canal Commission. W 1996 roku przetransportowano go na pokładzie statku Sea Swan do Panamy, gdzie wykorzystywany jest obecnie do obsługi Kanału Panamskiego. Obecnie nosi nazwę Titan. Żuraw ma maksymalnie 114 m wysokości i udźwig 350 ton. Obrót wokół własnej osi zajmuje 10 minut.

    Titan (fot. Dave Walker)
    Titan (fot. Dave Walker)

    Schwimmkran nr. 2

    Drugi z żurawi służył w Hamburgu. W 1943 roku został częściowo zniszczony i uznany za nienadający się do naprawy. Po wojnie wydobyto go z dna portu i przebudowano na mniejszy żuraw o mniejszej nośności. Nowa jednostka nosi nazwę HHLA III i pozostaje w eksploatacji.

    Schwimmkran nr. 3

    Trzeci  żurawi trafił do Gdyni. W latach 1943-1944 wykorzystywano go w Danii do podnoszenia wraków duńskich okrętów i statków zatopionych w 1940 roku. Następnie żuraw powrócił do Gdyni a później przetransportowano go do Kilonii, gdzie w 1945 roku został zdobyty przez wojska brytyjskie.

    Brytyjczycy ostatecznie sprzedali go Francji, ale jednostka nigdy nie trafiła do odbiorcy. 25 czerwca 1951 roku żuraw zatonął podczas holowania u wybrzeży Danii. Powodem zatonięcia była utrata stabilności, ponieważ nie zdemontowano go na czas transportu.

    Titan podczas transportu (fot. Blazeblaze/Wikimedia Commons)
    Titan podczas transportu (fot. Blazeblaze/Wikimedia Commons)

    Rosyjski Schwimmkran

    Ostatni z żurawi trafił do Leningradu tuż przed niemiecką inwazją w 1941 roku. Wraz z nim do ZSRR przyjechali pracownicy firmy Demag, którzy mieli pomóc w montażu, ale prac nie dokończono. Podczas wojny częściowo złożony żuraw wykorzystywani jako punkt obserwacyjny. W toku działań wojennych los żurawia pozostawał nieznany. Przez lata uważano, że został zniszczony, ale w 2015 roku rozpoznano go w Stoczni Admiralicji, cały czas w służbie.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBitwa jutlandzka – największa bitwa morska I wojny światowej
    Next Article Dysk SSD – dlaczego jest tak ważny dla gracza?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.