SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read554 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read554 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ciężki śmigłowiec bojowy Mi-24 » Strona 2
    Artykuły

    Ciężki śmigłowiec bojowy Mi-24

    Michał BanachBy Michał Banach19 września 2016Updated:18 września 201913 komentarzy8 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Ciężki śmigłowiec bojowy Mi-24
    Ciężki śmigłowiec bojowy Mi-24

    Śmigłowiec który podbił świat

    Wraz z wprowadzeniem do produkcji śmigłowca w odmianie Mi-24D, maszyna ta zyskała olbrzymią popularność. Niecodzienny jak na śmigłowce szturmowe układ konstrukcyjny z przedziałem desantowym sprawił, że Mi-24 nie miał żadnej konkurencji i odpowiednika na całym świecie.

    Czeski Mi-24
    Czeski Mi-24

    Zbudowano około 625 śmigłowców w wersji Mi-24D i jego eksportowej odmianie Mi-25. Maszyny trafiły do wszystkich państw Bloku Wschodniego, a Mi-25 wyeksportowano do Afryki, Azji i nawet Ameryki Południowej. Wszędzie śmigłowce te zyskały miano bardzo dobrych maszyn. Szczególnie chwalono ich uniwersalne możliwości i odporność na ostrzał. Jedyną wadą, na jaką zwracano uwagę było stosunkowo ubogie wyposażenie elektroniczne oraz niezbyt skuteczne uzbrojenie przeciwpancerne.

    W 1976 roku do służby weszła kolejna odmiana śmigłowca, oznaczona Mi-24W. Wariant ten otrzymał wreszcie planowane początkowo rakiety przeciwpancerne 9K113 Szturm-W. Poprawiono również wyposażenie elektroniczne, dzięki czemu zwiększono możliwości bojowe śmigłowca. Do zakończenia produkcji w 1986 roku zbudowano 1493 egzemplarze. Tym samym wariant Mi-24W był najliczniej produkowaną odmianą. Wersja eksportowa otrzymała oznaczenie Mi-35.

    Mi-24
    Mi-24

    Równolegle z pracami nad Mi-24W opracowano kolejną wersję, oznaczoną Mi-24P. Maszyna weszła do produkcji w 1981 roku i różniła się od poprzednich wersji nowym działkiem GSz-2-30K kalibru 30 mm zamiast karabinu maszynowego JakB-12,7. Zmianie uległo również wyposażenie kabiny pilota. Produkcję tej wersji kontynuowano do 1989 roku i zamknięto w 635 egzemplarzach. Wariant eksportowy tego śmigłowca oznaczono jako Mi-35P.

    Oprócz wspomnianych podstawowych wersji śmigłowca powstało wiele specjalistycznych odmian oraz maszyn doświadczalnych i eksperymentalnych. Różniły się one od siebie przede wszystkim wyposażeniem elektronicznym i często mniejszym uzbrojeniem.

    Mi-24
    Mi-24

    Produkcję seryjną zakończono na początku lat 90-tych, ale w kolejnych latach budowano pojedyncze egzemplarze śmigłowców Mi-24 na specjalne zamówienia. Dodatkowo prowadzono remonty i modernizacje starszych maszyn, które pozwalały na znaczące zwiększenie ich możliwości.

    Ze względu na dużą ilość wyprodukowanych maszyn oraz eksport do około 50 krajów, opis eksploatacji śmigłowców Mi-24 to temat na oddzielny artykuł. Maszyny te wzięły udział przede wszystkim w wojnie w Afganistanie, gdzie odegrały znaczącą rolę w zyskały miano jednych z najlepszych śmigłowców bojowych na świecie. Aż do czasu sprowadzenia amerykańskich wyrzutni pocisków ziemia-powietrze FIM-92 Stinger, śmigłowce te dosłownie królowały w powietrzu.

    Mi-24
    Mi-24

    Maszyny te pojawiły się również w praktycznie, każdym większym konflikcie zbrojnym w Afryce i na Bliskim Wschodzie. Ponadto śmigłowce te aktywnie wykorzystywały Polskie Kontyngenty Wojskowe w Iraku i Afganistanie. Ich udział w misjach zwłaszcza w Afganistanie miał bardzo symboliczne znaczenie, ponieważ to właśnie w tym kraju w latach 1979-1989 śmigłowce te przeszły swój udany chrzest bojowy. Mimo upływu lat, Mi-24 dalej świetnie radziły sobie w afgańskich górach.

    Śmigłowce Mi-24 cały czas pozostają w eksploatacji w wielu krajach, natomiast w Rosji są stopniowo, ale dosyć powoli zastępowane przez nowsze konstrukcje. Na rynku pojawia się wiele pakietów modernizacyjnych, które mają przedłużyć żywotność śmigłowców, ale ze względu na wysokie koszty modernizacji i eksploatacji, śmigłowce Mi-24 będą sukcesywnie i z wielką niechęcią wycofywane z służby.

    Spora ilość Mi-24 bierze obecnie udział w działaniach zbrojnych w Syrii i na Ukrainie. Zwłaszcza w trakcie działań w Syrii okazało się, że Mi-24 nie są już tak skuteczne na współczesnym polu walki jak kiedyś. Niezmodernizowane maszyny syryjskie, oraz nowsze maszyny rosyjskie często padają łupem broni przeciwlotniczej.

    Dane taktyczno-techniczne

    Mi-24A Mi-24D Mi-24W Mi-24P
    Załoga/Desant 3/8 3/8 3/8 3/8
    Silnik 2x TW3-117 o mocy 2200 KM 2x TW3-117 o mocy 2200 KM 2x TW3-117B o mocy 2225 KM 2x TW3-117B o mocy 2225 KM
    Masa startowa 10 600 kg 11 100 kg 11 200 kg 11 300 kg
    Prędkość maksymalna/przelotowa 320/280 km/h 320/270 km/h 320/264 km/h 320/270 km/h
    Pułap 5120 m 4500 m 4600 m 4500 m
    Zasięg 485 km 595 km 595 km 450 km
    Uzbrojenie strzeleckie KM A-12,7 kalibru 12,7 mm WKM JaKB-12,7 kalibru 12,7 mm WKM JaKB-12,7 kalibru 12,7 mm GSz-30-2K kalibru 30 mm
    Uzbrojenie rakietowe 4x9M17M Falanga-M 4x9M17P Falanga-P 4x9M114 Szturm-M 4x9M114 Szturm-W

    Mi-24 w Polsce

    W latach 1978-1986 Polska zakupiła 34 śmigłowce Mi-24 (18 Mi-24D i 16 Mi-24W). Oficjalnie pierwsza jednostka bojowa wyposażona w te maszyny powstała 1 stycznia 1979 roku, ale loty rozpoczęto dopiero 11 stycznia. Początkowo polscy piloci latali pod czujnym okiem radzieckich instruktorów. Po rozpadzie ZSRR, plany pozyskania większej ilości śmigłowców tego typu upadły. Pod koniec 1995 roku udało się jednak pozyskać kolejnych 18 Mi-24D z Niemiec.

    Mi-24
    Mi-24

    Mi-24 są jedynymi śmigłowcami szturmowymi wykorzystywanymi przez Wojsko Polskie. Ze względu na ich znaczne zużycie oraz wiek, od wielu lat planowany jest zakup nowych śmigłowców bojowych. Niestety program ten napotyka na liczne problemy, z których oprócz braku funduszy najistotniejsze są problemy z wymaganiami technicznymi wobec nowego śmigłowca.

    Niezależnie od podjętej decyzji, następca Mi-24 będzie śmigłowcem zupełnie innego rodzaju. Maszyna będzie pozbawiona przedziału desantowego, w związku z czym jej rola na polu walki wróci do standardu NATO, gdzie nie wykorzystuje się żadnych śmigłowców podobnych do Mi-24.

    Mi-24
    Mi-24

    Według planów Mi-24 pozostaną w eksploatacji do około 2022 roku. W tym czasie rozstrzygnięty ma być program Kruk, według którego zakupione zostaną nowe śmigłowce bojowe dla Wojska Polskiego. Według najnowszych informacji, latem 2016 roku rozważano wybór jednego z czterech śmigłowców: AH-64E Apache (Boeing Company), AH-1Z Viper (Bell Helicopter Textron), Tiger (Airbus Helicopters) lub T129 ATAK (Turkish Aerospace Industries).

    Mi-24
    Mi-24
    Mi-24
    Mi-24
    Mi-24
    Mi-24
    Mi-35A
    Mi-35A
    Mi-35
    Mi-35
    Mi-24
    Mi-24
    Mi-35
    Mi-35
    Mi-35
    Mi-35
    Mi-35
    Mi-35
    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePortal SmartAge.pl oczami czytelników – ankieta
    Next Article Krążowniki rakietowe typu Kirow
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    22 stycznia 20239 Mins Read783 Views

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    By Michał Banach0
    20 stycznia 20234 Mins Read555 Views

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    By Michał Banach5
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.