Śmigłowiec który podbił świat
Wraz z wprowadzeniem do produkcji śmigłowca w odmianie Mi-24D, maszyna ta zyskała olbrzymią popularność. Niecodzienny jak na śmigłowce szturmowe układ konstrukcyjny z przedziałem desantowym sprawił, że Mi-24 nie miał żadnej konkurencji i odpowiednika na całym świecie.

Zbudowano około 625 śmigłowców w wersji Mi-24D i jego eksportowej odmianie Mi-25. Maszyny trafiły do wszystkich państw Bloku Wschodniego, a Mi-25 wyeksportowano do Afryki, Azji i nawet Ameryki Południowej. Wszędzie śmigłowce te zyskały miano bardzo dobrych maszyn. Szczególnie chwalono ich uniwersalne możliwości i odporność na ostrzał. Jedyną wadą, na jaką zwracano uwagę było stosunkowo ubogie wyposażenie elektroniczne oraz niezbyt skuteczne uzbrojenie przeciwpancerne.
W 1976 roku do służby weszła kolejna odmiana śmigłowca, oznaczona Mi-24W. Wariant ten otrzymał wreszcie planowane początkowo rakiety przeciwpancerne 9K113 Szturm-W. Poprawiono również wyposażenie elektroniczne, dzięki czemu zwiększono możliwości bojowe śmigłowca. Do zakończenia produkcji w 1986 roku zbudowano 1493 egzemplarze. Tym samym wariant Mi-24W był najliczniej produkowaną odmianą. Wersja eksportowa otrzymała oznaczenie Mi-35.

Równolegle z pracami nad Mi-24W opracowano kolejną wersję, oznaczoną Mi-24P. Maszyna weszła do produkcji w 1981 roku i różniła się od poprzednich wersji nowym działkiem GSz-2-30K kalibru 30 mm zamiast karabinu maszynowego JakB-12,7. Zmianie uległo również wyposażenie kabiny pilota. Produkcję tej wersji kontynuowano do 1989 roku i zamknięto w 635 egzemplarzach. Wariant eksportowy tego śmigłowca oznaczono jako Mi-35P.
Oprócz wspomnianych podstawowych wersji śmigłowca powstało wiele specjalistycznych odmian oraz maszyn doświadczalnych i eksperymentalnych. Różniły się one od siebie przede wszystkim wyposażeniem elektronicznym i często mniejszym uzbrojeniem.

Produkcję seryjną zakończono na początku lat 90-tych, ale w kolejnych latach budowano pojedyncze egzemplarze śmigłowców Mi-24 na specjalne zamówienia. Dodatkowo prowadzono remonty i modernizacje starszych maszyn, które pozwalały na znaczące zwiększenie ich możliwości.
Ze względu na dużą ilość wyprodukowanych maszyn oraz eksport do około 50 krajów, opis eksploatacji śmigłowców Mi-24 to temat na oddzielny artykuł. Maszyny te wzięły udział przede wszystkim w wojnie w Afganistanie, gdzie odegrały znaczącą rolę w zyskały miano jednych z najlepszych śmigłowców bojowych na świecie. Aż do czasu sprowadzenia amerykańskich wyrzutni pocisków ziemia-powietrze FIM-92 Stinger, śmigłowce te dosłownie królowały w powietrzu.

Maszyny te pojawiły się również w praktycznie, każdym większym konflikcie zbrojnym w Afryce i na Bliskim Wschodzie. Ponadto śmigłowce te aktywnie wykorzystywały Polskie Kontyngenty Wojskowe w Iraku i Afganistanie. Ich udział w misjach zwłaszcza w Afganistanie miał bardzo symboliczne znaczenie, ponieważ to właśnie w tym kraju w latach 1979-1989 śmigłowce te przeszły swój udany chrzest bojowy. Mimo upływu lat, Mi-24 dalej świetnie radziły sobie w afgańskich górach.
Śmigłowce Mi-24 cały czas pozostają w eksploatacji w wielu krajach, natomiast w Rosji są stopniowo, ale dosyć powoli zastępowane przez nowsze konstrukcje. Na rynku pojawia się wiele pakietów modernizacyjnych, które mają przedłużyć żywotność śmigłowców, ale ze względu na wysokie koszty modernizacji i eksploatacji, śmigłowce Mi-24 będą sukcesywnie i z wielką niechęcią wycofywane z służby.
Spora ilość Mi-24 bierze obecnie udział w działaniach zbrojnych w Syrii i na Ukrainie. Zwłaszcza w trakcie działań w Syrii okazało się, że Mi-24 nie są już tak skuteczne na współczesnym polu walki jak kiedyś. Niezmodernizowane maszyny syryjskie, oraz nowsze maszyny rosyjskie często padają łupem broni przeciwlotniczej.
Dane taktyczno-techniczne
Mi-24A | Mi-24D | Mi-24W | Mi-24P | |
Załoga/Desant | 3/8 | 3/8 | 3/8 | 3/8 |
Silnik | 2x TW3-117 o mocy 2200 KM | 2x TW3-117 o mocy 2200 KM | 2x TW3-117B o mocy 2225 KM | 2x TW3-117B o mocy 2225 KM |
Masa startowa | 10 600 kg | 11 100 kg | 11 200 kg | 11 300 kg |
Prędkość maksymalna/przelotowa | 320/280 km/h | 320/270 km/h | 320/264 km/h | 320/270 km/h |
Pułap | 5120 m | 4500 m | 4600 m | 4500 m |
Zasięg | 485 km | 595 km | 595 km | 450 km |
Uzbrojenie strzeleckie | KM A-12,7 kalibru 12,7 mm | WKM JaKB-12,7 kalibru 12,7 mm | WKM JaKB-12,7 kalibru 12,7 mm | GSz-30-2K kalibru 30 mm |
Uzbrojenie rakietowe | 4x9M17M Falanga-M | 4x9M17P Falanga-P | 4x9M114 Szturm-M | 4x9M114 Szturm-W |
Mi-24 w Polsce
W latach 1978-1986 Polska zakupiła 34 śmigłowce Mi-24 (18 Mi-24D i 16 Mi-24W). Oficjalnie pierwsza jednostka bojowa wyposażona w te maszyny powstała 1 stycznia 1979 roku, ale loty rozpoczęto dopiero 11 stycznia. Początkowo polscy piloci latali pod czujnym okiem radzieckich instruktorów. Po rozpadzie ZSRR, plany pozyskania większej ilości śmigłowców tego typu upadły. Pod koniec 1995 roku udało się jednak pozyskać kolejnych 18 Mi-24D z Niemiec.

Mi-24 są jedynymi śmigłowcami szturmowymi wykorzystywanymi przez Wojsko Polskie. Ze względu na ich znaczne zużycie oraz wiek, od wielu lat planowany jest zakup nowych śmigłowców bojowych. Niestety program ten napotyka na liczne problemy, z których oprócz braku funduszy najistotniejsze są problemy z wymaganiami technicznymi wobec nowego śmigłowca.
Niezależnie od podjętej decyzji, następca Mi-24 będzie śmigłowcem zupełnie innego rodzaju. Maszyna będzie pozbawiona przedziału desantowego, w związku z czym jej rola na polu walki wróci do standardu NATO, gdzie nie wykorzystuje się żadnych śmigłowców podobnych do Mi-24.

Według planów Mi-24 pozostaną w eksploatacji do około 2022 roku. W tym czasie rozstrzygnięty ma być program Kruk, według którego zakupione zostaną nowe śmigłowce bojowe dla Wojska Polskiego. Według najnowszych informacji, latem 2016 roku rozważano wybór jednego z czterech śmigłowców: AH-64E Apache (Boeing Company), AH-1Z Viper (Bell Helicopter Textron), Tiger (Airbus Helicopters) lub T129 ATAK (Turkish Aerospace Industries).
