SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ciężki samolot transportowy Blackburn Beverley
    Ciężki samolot transportowy Blackburn Beverley
    Artykuły

    Ciężki samolot transportowy Blackburn Beverley

    Michał BanachBy Michał Banach2 lutego 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Niektóre samoloty nie mogą się poszczycić długą i efektowną służbą. Często cechujące się oryginalną konstrukcją, pozostają w eksploatacji przez ograniczony czas, a potem zostają zapomniane. Blackburn Beverley bez wątpienia należy do takich konstrukcji. Z 49 zbudowanych egzemplarzy, zachowano 3, ale do naszych czasów przetrwał jeden.

    Na przełomie lat 40. i 50. w zakładach General Aircraft w Wielkiej Brytanii rozpoczęto prace nad ciężkim, uniwersalnym samolotem transportowym oznaczonym jako GAL.60 Universal Freighter. Maszyna została oblatana 20 czerwca 1950 roku, jednak w wyniku prób podjęto decyzję o zbudowaniu drugiego egzemplarza oznaczonego jako GAL.65, w którym zastosowano inną konstrukcję rampy załadunkowej oraz silniki.

    Blackburn Beverley
    Blackburn Beverley

    Zmiany chociaż na pozór kosmetyczne, znacząco zmieniły możliwości samolotu, skracając rozbieg i dobieg, a także zwiększając przestrzeń ładunkową. Po próbach tej wersji, 1 października 1952 roku RAF zamówił 20 maszyn oznaczonych jako Beverley C.1. Dwa lata później domówiono kolejne 9, a w 1956 roku w dwóch zamówieniach łącznie 18 maszyn, co razem z dwoma prototypami dało 49 maszyn. Samoloty zaczęły trafiać do jednostek od 1955 roku, a ostatni w 1958 roku.

    Nazywane potocznie Blackburn Beverley maszyny miały 30,3 m długości i 49,4 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 61 ton. Napęd stanowiły cztery 18-cylindrowe gwiazdowe silniki Bristol Centaurus 173 o mocy 2850 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 383 km/h i przelotową 278 km/h. Zasięg wynosił 6370 km bez ładunku, lub 2100 km z ładunkiem około 13 ton. W zależności od potrzeb, Beverley  mógł zabrać 94 żołnierzy z wyposażeniem (w źródłach pojawia się informacja, że dodatkowo kolejnych 36 mogło być przewożonych w kabinie w ogonie), 70 spadochroniarzy, lub odpowiadający im ładunek cargo.

    Blackburn Beverley (fot. Brian Harrington Spier)
    Blackburn Beverley (fot. Brian Harrington Spier)

    Co ciekawe, część pasażerów przewożona była w kabinie w ogonie maszyny, a nie w kadłubie. Dodatkowo samolot wyposażono w toaletę, oraz luk desantowy w podłodze. Nie przemyślano jednak do końca rozmieszczenia tych dwóch elementów i podczas wychodzenia z toalety, przechodziło się nad wspomnianym lukiem. Jeśli był on otwarty, groziło to wypadnięciem z samolotu (kilka osób zginęło w ten sposób). Dopiero z czasem zmieniono system tak, że po otwarciu luku, nie było możliwe otworzenie drzwi toalety.

    Samoloty Blackburn Beverley nie były ani piękne, ani nie miały wyjątkowo dobrych osiągów, ale spełniały swoje zadania. Wykorzystywano je do 1967 roku, przy czym 9 maszyn uległo wypadkom. Część samolotów eksploatowano w Wielkiej Brytanii, a część w Afryce i na Bliskim wschodzie, a ich głównym zadaniem było transportowanie ładunków oraz szkolenie spadochroniarzy. Po wycofaniu z służby, większość maszyn szybko zezłomowano, ale zachowano kokpit jednego samolotu, oraz 3 całe maszyny. Ostatecznie dwie z nich zezłomowano. Do naszych czasów przetrwał więc tylko jeden egzemplarz.

    Blackburn Beverley (fot. Arpingstone/Wikimedia Commons)
    Blackburn Beverley (fot. Arpingstone/Wikimedia Commons)
    Blackburn Beverley (fot. Hugh Llewelyn)
    Blackburn Beverley (fot. Hugh Llewelyn)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMinimalistyczny plakat – dekoracja, która zmieni więcej, niż myślisz
    Next Article M3A1 Scout Car – długa droga do słynnego transportera
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.