SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ciężki czołg szturmowy A33 Excelsior
    Ciężki czołg szturmowy A33 Excelsior
    Artykuły

    Ciężki czołg szturmowy A33 Excelsior

    Michał BanachBy Michał Banach2 października 2017Updated:16 sierpnia 2019Jeden komentarz3 Mins Read
    W 1943 roku brytyjska armia analizując doświadczenia z walk w Afryce uznała, że podstawowy brytyjski czołg piechoty – A22 Churchill jest zbyt powolny i zawodny. W związku z tym rozpoczęto prace nad nowym czołgiem piechoty, który miał wykorzystywać podwozie czołgu szybkiego A27 Cromwell. Zbudowano dwa prototypy, ale program zamknięto.

    W 1942 roku Brytyjczycy wprowadzili do uzbrojenia na większą skalę pierwsze czołgi piechoty A22 Churchill. Wozy te miały potężny pancerz, ale projektowano je według całkowicie przestarzałej w realiach II wojny światowej idei. Zbyt powolne i ociężałe, a ponadto trapione problemami technicznymi czołgi prezentowały się gorzej od wprowadzanych do uzbrojenia amerykańskich czołgów średnich M4 Sherman.

    Czołg szybki A27 Cromwell
    Czołg szybki A27 Cromwell

    W związku z tym dowództwo brytyjskiej armii uznało, że należy opracować nowy czołg piechoty, ale według zupełnie innych założeń. Pojazd miał wykorzystywać podzespoły czołgu szybkiego A27 Cromwell, który w 1943 roku miał wejść do produkcji seryjnej. Do prac przystąpiły zakłady Rolls-Royce i English Electric.

    Pierwsze zaprojektowały dwa pojazdy – A31, będący po prostu Cromwellem z dodatkowym opancerzeniem, oraz A32 będący przerobionym Cromwellem z mocniejszym podwoziem i pancerzem o podobnej grubości jak w Churchillu. Oba pojazdy nie zyskały jednak aprobaty brytyjskiej armii. Dopiero zaprojektowany przez English Electric A33 Excelsior zyskał przychylne opinie.

    Churchill Crocodile
    Churchill Crocodile

    Pojazd powstał w dwóch egzemplarzach różniących się nieznacznie konstrukcją. Pierwszy wykorzystywał gąsienice elementy podwozia z amerykańskiego prototypowego czołgu ciężkiego M6, natomiast drugi wykorzystywał standardowe podwozie Cromwella, ale z szerszymi gąsienicami. Oba pojazdy otrzymały znacznie grubszy pancerz i miały być uzbrojone w nowe armaty kalibru 75 mm (początkowo wyposażono je jednak w działa kalibru 57 mm).

    Przeprowadzone próby dały pozytywne rezultaty, ponieważ nowe czołgi mimo wzrostu masy zachowały dobre osiągi, jak na czołgi piechoty. A33 ważył 40 ton, miał 6,9 m długości, 3,4 m szerokości i 2,4 m wysokości. Napęd stanowił standardowy dwunastocylindrowy silnik Rolls-Royce Meteor o mocy 620 KM, zapewniający prędkość maksymalną 39 km/h na drodze i około 19 km/h w terenie przy zasięgu 160 km. Uzbrojenie składało się z armaty OOF kalibru 75 mm i dwóch karabinów maszynowych Besa kalibru 7,92 mm. Pancerz miał grubość od 20 do 114 mm.

    A33 Excelsior (fot. XRobb/Wikimedia Commons)
    A33 Excelsior (fot. XRobb/Wikimedia Commons)

    Próby pojazdu kontynuowano do końca 1943 roku, ale w maju 1944 roku definitywnie projekt zamknięto. Głównym powodem przerwania prac nad A33 było dopracowanie konstrukcji A22 i wyeliminowanie wszystkich trapiących Churchilla wad, w tym kwestii słabego uzbrojenia – początkowo czołgi te uzbrojono w armaty kalibru 57 mm, które w późniejszych wersjach zamieniono na działa kalibru 75 mm. Istotny wpływ na projekt A33 miała również zamiana strategii użycia czołgów przez brytyjską armię. W trakcie walk we Włoszech bardziej przydatne okazały się lżejsze i szybsze czołgi.

    Pierwszy prototyp A33 został zezłomowany, natomiast drugi trafił ostatecznie do Tank Museum w Bovington, gdzie jest prezentowany po dziś dzień.

    A33 Excelsior (fot. Hugh Llewelyn/Flickr.com)
    A33 Excelsior (fot. Hugh Llewelyn/Flickr.com)
    A22 Churchill, A38 Valiant i A33 Excelsior (fot. nieznany)
    A22 Churchill, A38 Valiant i A33 Excelsior (fot. nieznany)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePozostałości stacji radarowej RAF Stenigot
    Next Article Zatonięcie okrętu podwodnego K-219 (1986)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.