SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec
    Cierva C.30 - najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec
    Cierva C.30 - najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec
    Artykuły

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Michał BanachBy Michał Banach8 października 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933 roku bardzo udany projekt wiatrakowca, Cierva C.30. Maszyny te będące połączeniem samolotu i śmigłowca wykorzystywane były aż do końca lat 40.

    Juan de la Cierva był pionierem w rozwoju wiatrakowców. Pierwszą maszynę tego typu zaprojektował już w 1920 roku, jednak dopiero na początku lat 30., po przeprowadzce do Wielkiej Brytanii udało mu się dopracować konstrukcję wiatrakowców tak, że możliwe było wprowadzenie ich do produkcji seryjnej.W 1929 roku Cierva zaprojektował wiatrakowiec Cierva C.19, wyposażony w tradycyjne skrzydła, silnik ciągnący i pozbawiony napędu wirnik. System sterowania zapożyczony z tradycyjnych samolotów nie był najwygodniejszy w obsłudze, ale mimo to wypadał lepiej niż we wcześniejszych konstrukcjach.

    Cierva C.30
    Cierva C.30

    Na bazie doświadczeń zdobytych z prób i eksploatacji maszyn typu C.19, Cierva postanowił opracować kolejny wiatrakowiec, pozbawiony wad swojego poprzednika. Maszyna otrzymała oznaczenie Cierva C.30 i została oblatana w kwietniu 1933 roku. W porównaniu do poprzednika, usunięto skrzydła, a górny wirnik zamontowano na specjalnej ruchomej głowicy, która pilot sterował za pomocą specjalnej dźwigni. Dzięki takiemu systemowi sterowania, maszyna była bardziej stabilna w locie.

    Prace nad wiatrakowcem prowadzone były wspólnie przez biuro konstrukcyjne Ciervy i zakłady Avro, które w 1934 roku otrzymały licencję na produkcję seryjną C.30. W wyniku prób kilku pierwszych prototypów wprowadzono liczne poprawki w konstrukcji maszyn, przez co seryjne egzemplarze oznaczano jako C.30A, a wersje prototypowe jako C.30P.

    Cierva C.30
    Cierva C.30

    Zakłady Avro wyprodukowały 78 wiatrakowców pod oznaczeniem wojskowym Avro 671 Rota oraz cywilnym Cierva C.30A. Równocześnie, licencję na ich budowę pozyskały francuskie zakłady Lioré-et-Olivier, które zbudowały 59 maszyn oznaczonych jako Lioré et Olivier LeO C-30 (w toku produkcji powstało kilka wersji specjalistycznych różniących się wyposażeniem), oraz niemieckie zakłady Focke-Wulf, w których powstało 40 maszyn oznaczonych jako Focke-Wulf C 30.

    Początkowo większość wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii wiatrakowców trafiła w ręce cywilne, jednak pod koniec lat 30. RAF przejął znaczną część maszyn cywilnych, a pozostałe w międzyczasie sprzedano do innych krajów na całym świecie (m.in. do Argentyny, Belgii, Danii, Hiszpanii, Jugosławii, Norwegii, Włoch i ZSRR). Jedna maszyna trafiła do Polski i była testowana przez krótki czas, a następnie do 1939 roku eksploatowana w Aeroklubie Pomorskim pod numerem rejestracyjnym SP-ANN. Do Polski wiatrakowiec sprowadził Bolesław Stachoń.

    Cierva C.30
    Cierva C.30

    Kilka maszyn trafiło do Japonii, gdzie również sprzedano licencję, jednak ostatecznie Japończycy opracowali własny wiatrakowiec o nazwie Kayaba Ka-1. Francuskie i niemieckie maszyny wykorzystywano głównie do zadań patrolowych oraz jako maszyny ratownicze. Znacznie ciekawiej wyglądała służba brytyjskich, wojskowych maszyn. Przejęte przez RAF wiatrakowce zostały przydzielone do dwóch eskadr – 80 i 529, które wykorzystywały swoje maszyny do kalibracji radarów. Wiatrakowce nadawały się do tego idealnie, ponieważ mogły latać powoli i bardzo stabilnie. W tej roli używano ich do 1945 roku, po czym kilka zdatnych jeszcze do eksploatacji maszyn sprzedano na rynek cywilny. Do naszych czasów ostatecznie przetrwało 9 C.30, jeden Leo C-302 oraz dwa Avro Rota I.

    Cierva C.30A oprócz pilota mógł zabrać jednego pasażera. Maszyna miała 6 m długości, a średnica wirnika wynosiła 11,28 m. Napęd stanowił siedmiocylindrowy silnik gwiazdowy Armstrong Siddeley Genet Major IA o mocy 140 KM, zapewniający ważącej 726 kg maszynie prędkość maksymalną 177 km/h i przelotową 153 km/h, oraz zasięg 459 km. Maszyny francuskie otrzymały silnik Salmson 9Ne o mocy 175 KM, a niemieckie Siemens Sh 14A o mocy 140 KM.

    Cierva C.30
    Cierva C.30
    Cierva C.30
    Cierva C.30
    Cierva C.30
    Cierva C.30

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKawanishi E15K – zapomniany japoński szybki wodnosamolot
    Next Article Tygrys Legendarny czołg – recenzja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.