SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców
    • Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson
    • SS Imperator – transatlantyk trzech bander
    • Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni
    • Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji
    • Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność
    • Słusznie zapomniany Northrop XFT
    • Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      15 sierpnia 2022

      Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

      14 sierpnia 2022

      SS Imperator – transatlantyk trzech bander

      13 sierpnia 2022

      Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      15 sierpnia 2022

      Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

      14 sierpnia 2022

      SS Imperator – transatlantyk trzech bander

      13 sierpnia 2022

      Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      16 sierpnia 2022

      Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców

      11 sierpnia 2022

      Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność

      9 sierpnia 2022

      Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 sierpnia 2022

      5 najważniejszych atrakcji Egiptu

      31 lipca 2022

      6 najdroższych potraw na świecie

      30 lipca 2022

      Dania idealne na upały! Co jeść w te najgorętsze dni w roku?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      28 lipca 2022

      Agencja pracy tymczasowej – sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać

      13 lipca 2022

      Jak działa kalkulator pożyczki?

      10 lipca 2022

      Szafa chłodnicza. Co warto wiedzieć przed jej zakupem?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Chińskie pancerniki ze Szczecina
    Pancernik Dingyuan
    Pancernik Dingyuan
    Artykuły

    Chińskie pancerniki ze Szczecina

    Michał BanachBy Michał Banach12 października 2015Updated:25 stycznia 2016Brak komentarzy9 Mins Read
    W połowie XIX wieku w Szczecinie (wówczas należącym do Niemiec i nazywanym Stettin) powstała stocznia AG Vulcan Stettin. Przez wiele lat była jedną z najważniejszych stoczni w Niemczech. Oprócz licznych statków cywilnych i okrętów wojennych zbudowanych dla niemieckiej floty, w Vulcanie zbudowano w latach 80-tych XIX wieku kilka egzotycznych krążowników i pancerników dla floty Cesarstwa Chińskiego.

    Geneza

    W połowie XIX wieku mocarstwa europejskie znacząco zwiększyły swoją aktywność handlową i polityczną w Azji. Napływ technologii oraz idei europejskich sprawił, że zarówno w Chinach jak i Japonii zrodziła się wola posiadania flot wojennych opartych na okrętach pancernych.

    Naturalna rywalizacja między Chinami a Japonią sprawiła, że oba kraje prowadziły ciągłą rozbudowę swoich flot, korzystając z wsparcia państw europejskich oraz Stanów Zjednoczonych. Wszystkie nowoczesne okręty wojenne zamawiano w renomowanych stoczniach w USA, Wielkiej Brytanii, Francji oraz w Niemczech.

    Krążownik Laiyuan
    Krążownik Laiyuan

    Co ciekawe floty obu państw posiadały okręty budowane w tych samych stoczniach, często równolegle. Na początku lat 80-tych XIX wieku Chiny rozpoczęły zakrojony na szeroką skalę program rozbudowy floty. Zamówienia na nowe okręty wojenne popłynęły do Wielkiej Brytanii i Niemiec.

    Najważniejszą flotą Cesarstwa Chin była Flota Beiyang. Według planów miała być jedną z największych w regionie. W 1888 roku, czyli w szczytowym momencie jej rozwoju, posiadała 25 okrętów wojennych. Wśród nich znajdowały się 2 pancerniki, 8 krążowników, 6 kanonierek, 4 torpedowce i kilka jednostek pomocniczych.

    Okręty powstały w różnych stoczniach, ale trzon floty stanowiły jednostki zbudowane w niemieckiej stoczni Vulcan w Szczecinie. Niestety szybki rozwój technologii budowy okrętów wojennych pod koniec XIX wieku sprawił, że jednostki te ustępowały okrętom japońskim, z którymi Flota Beiyang starła się w czasie wojny chińsko-japońskiej w latach 1894-1895.

    Pancerniki typu Dingyuan

    Trzon floty Beiyang stanowiły dwa pancerniki typu Dingyuan zbudowane w stoczni Vulcan w Szczecinie. Początkowo Chiny chciały zamówić okręty w Wielkiej Brytanii, ale ze względu na brytyjskie kontrakty z Japonią, rząd w Londynie nie wyraził zgody na podpisanie umowy. W związku z tym jedynym dostawcą okrętów mogły być Niemcy, ponieważ stosunki dyplomatyczne z Francją były zbyt napięte.

    Początkowo Chiny chciały zamówić aż 12 pancerników, ale duże koszty sprawiły, że zamówienie ograniczono do dwóch okrętów – Dingyuan i Zhenyuan będących nieco zmodyfikowanymi pancernikami typu Sachsen które powstały w stoczni Vulcan dla niemieckiej floty.

    Okręty te uzbrojone były w 4 armaty kalibru 305 mm umieszczone w dwóch barbetach na prawej i lewej burcie okrętu. Barbety były nieco wysunięte na bok, dzięki czemu możliwe było prowadzenie ognia do przodu i do tyłu. Niemożliwe było jednak prowadzenie ognia z wszystkich dział w jednym kierunku.

    Taki układ uzbrojenia był dosyć popularnych w tym okresie, ale już pod koniec lat 80-tych floty wszystkich państw europejskich zaczęły od niego odchodzić na rzecz typowych wież działowych. Mimo to, w momencie zbudowania oba chińskie pancerniki były nowoczesnymi konstrukcjami.

    Replika pancernika Dingyuan
    Replika pancernika Dingyuan

    Oba okręty miały po 93,9 m długości i wyporność 7670 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 7200 KM zapewniające prędkość maksymalną 15,4 węzła. Załogę stanowiło 363 marynarzy, a uzbrojenie okrętów składało się z 4 armat kalibru 305 mm w barbetach na burtach, 2 armat kalibru 150 mm na dziobie i rufie, 6 działek kalibru 37 mm i 3 wyrzutni torped.

    Opancerzenie okrętów było typowe dla ówczesnych pancerników i zapewniało dobrą ochronę przed większością ówczesnych dział. Burty chronił pancerz grubości 356 mm, pokład 76 mm, barbety 305 mm a mostek 203 mm. Niestety poza mostkiem, cała reszta nadbudówki nie była chroniona pancerzem.

    Related

    1 2 3
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułDwa transportery wydobyte z rzeki
    Następny artykuł Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

    15 sierpnia 20228 Mins Read

    HMS Temeraire – pierwszy brytyjski pancernik z barbetami

    24 lipca 20223 Mins Read

    HMS Vanguard – ostatni pancernik

    12 maja 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    2 sierpnia 20220

    Pechowy lot numer 191

    Przesądy, zwłaszcza te dotyczące liczb na stałe wpisały się w naszą kulturę. Pechowa 13, szczęśliwa…

    Artykuły
    2 sierpnia 20171

    Katastrofa na pokazach lotniczych na lotnisku Skniłów (2002)

    Podczas pokazów lotniczych zorganizowanych 27 lipca 2002 roku na lotnisku Skniłów pod Lwowem doszło do…

    Artykuły
    22 maja 20190

    Zatonięcie rosyjskiego okrętu podwodnego K-141 Kursk (2000)

    Zatonięcie rosyjskiego atomowego okrętu podwodnego K-141 Kursk w sierpniu 2000 roku było jedną z największych…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 sierpnia 2022

    Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców

    15 sierpnia 2022

    Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

    14 sierpnia 2022

    SS Imperator – transatlantyk trzech bander

    13 sierpnia 2022

    Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni

    12 sierpnia 2022

    Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    16 września 20170

    Krążownik Cristóbal Colón – z ziemi włoskiej do Hiszpanii

    W połowie lat 90. XIX wieku Włosi rozpoczęli budowę serii krążowników pancernych typu Garibaldi. Okręty…

    Artykuły
    17 grudnia 20200

    Napier-Heston Racer – niedoszły rekordzista jednego lotu

    Zbudowany w 1940 roku Napier-Heston Racer powstał w dwóch celach – ustanowienia rekordu prędkości dla…

    Internet i komputery
    10 marca 20190

    Jak poprawić SEO strony w 10 prostych krokach?

    Jedną z rzeczy mających istotny wpływ na ruch na stronie, jest optymalizacja pod kątem wyszukiwarek…

    Artykuły
    31 grudnia 20200

    Akademik Łomonosow – pływająca elektrownia atomowa

    Akademik Łomonosow to pierwsza na świecie pływająca elektrownia atomowa. Chociaż podobną rolę pełniły już statki…

    Artykuły
    20 lipca 20190

    Mark VIII „Liberty” – międzynarodowy czołg z I wojny światowej

    Zaprojektowany w 1918 roku czołg Mark VIII był ostatnim stworzonym w Wielkiej Brytanii projektem czołgu…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.