SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » CASA 2.111 – hiszpański Heinkel He 111
    CASA 2.111 - hiszpański Heinkel He 111
    CASA 2.111 - hiszpański Heinkel He 111
    Artykuły

    CASA 2.111 – hiszpański Heinkel He 111

    Michał BanachBy Michał Banach14 kwietnia 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    W 1945 roku Hiszpańskie Siły Powietrzne wprowadziły do eksploatacji zbudowane na licencji niemieckie bombowce Heinkel He 111. Samoloty otrzymały oznaczenie CASA 2.111 i chociaż wywodziły się z konstrukcji z połowy II wojny światowej, pozostały w eksploatacji aż do 1975 roku.

    Opis konstrukcji i eksploatacja

    W 1937 roku Hiszpańskie Nacjonalistyczne Siły Powietrzne pozyskały kilka niemieckich bombowców typu Heinkel He 111B. Samoloty był nowoczesne i zyskały przychylne opinie załóg, ale było ich stanowczo za mało, aby utrzymać w linii kilka eskadr bombowych. W związku z tym już po zakończeniu wojny domowej w Hiszpanii, nowe władze zaczęły negocjacje z niemieckimi zakładami Heinkla w celu zakupienia licencji na produkcję He 111 i silników Jumo 211.

    CASA 2.111
    CASA 2.111

    Kontrakt podpisano w 1941 roku, ale dopiero trzy lata później do Hiszpanii trafiła cała dokumentacja oraz pierwsi przeszkoleni w Niemczech pracownicy zakładów CASA.  Zgodnie z umową, zakłady Heinkla miały dostarczyć część podzespołów do zbudowania kilku maszyn oraz większość silników dla 200 zamówionych bombowców. Dostarczona dokumentacja dotyczyła maszyn w wersji He 111H-16 z końca 1942 roku.

    Alianckie naloty i potrzeba uzupełniania strat sprawiły jednak, że do końca 1944 roku dostarczono jedynie około 20 silników oraz część wyposażenia. Pozwoliło to na zmontowanie pierwszych 10 kompletnych bombowców oznaczonych w Hiszpanii jako CASA 2.111A. Oblot prototypu miał miejsce 23 maja 1945 roku, już po kapitulacji Niemiec. W zakładach CASA znajdowało się wówczas kilkaset prawie ukończonych płatowców, ale bez silników. Próby zainstalowania w nich hiszpańskich silników Hispano-Suiza 12-Z89 nie przyniosła pozytywnych rezultatów. Władze Hiszpanii zaczęły więc szukać jednostek napędowych dla swoich bombowców dosłownie wszędzie. Niewielką partię silników pozyskano z Polski (przez Szwecję), ale najwięcej bo około 260 silników kupiono we Francji w 1949 roku.

    CASA 2.111
    CASA 2.111

    Ostatecznie udało się zmontować 117 bombowców (według oficjalnych danych zbudowano 236 płatowców, jednak ze względu na problemy z silnikami w eksploatacji pozostawała tylko część maszyn). Samoloty były dokładnymi kopiami niemieckich He-111H-16, różniących się jedynie uzbrojeniem strzeleckim. Niestety pozyskane silniki były w kiepskim stanie, ponieważ znajdowały się w magazynach przez długi czas i nie były odpowiednio zabezpieczone. Awaryjne silniki i brak części zamiennych sprawiły, że znaczna część bombowców szybko została uziemiona. W kwietniu 1956 roku Hiszpanie kupili około 173 brytyjskich silników Rolls-Royce Merlin 500-29 o mocy 1577 KM każdy. Znacznie lepsze od starych niemieckich silników, pozwoliły na przywrócenie do służby kilkudziesięciu maszyn (CASA 2.111B).

    CASA 2.111
    CASA 2.111

    Nowe silniki nie zmieniły jednak jednego podstawowego faktu – w latach 50. CASA 2.111 były całkowicie przestarzałe. Hiszpanie próbowali sprzedać kilka maszyn Irakowi, ale bez skutku (władze Iraku nie chciały inwestować w zakup maszyn pamiętających konstrukcyjnie lata 30.). Przed wycofaniem z eksploatacji samoloty uratowała Wojna o Ifni w Maroku (1957-1958). Hiszpańskie oddziały stacjonujące w tym rejonie wykorzystywały kilkadziesiąt bombowców 2.111 zarówno jako bombowce jak i maszyny bliskiego wsparcia i rozpoznawcze (2.111C). Kilka egzemplarzy przerobiono na samoloty transportowe (CASA 2.111E), a jeden z samolotów rozpoznawczych (CASA 2.111D) wykorzystywany był przez generała Francisco Franco.

    W latach 60. bombowce zaczęto jednak systematycznie wycofywać z eksploatacji. Wycofywane samoloty trafiały często do magazynów, muzeów oraz… na plany filmowe. Hiszpańskie bombowce zagrały bowiem w dwóch filmach – Bitwa o Anglię z 1969 roku (w tym filmie zagrały również hiszpańskie myśliwce HA-1112, będące licencyjną kopią Messerschmittów BF 109G-2) i Patton z 1970 roku. W obu produkcjach samoloty zagrały niemieckie He 111, do których były bardzo podobne – różniąc się jedynie kształtem silników. Ostatecznie w 1975 roku wycofano z służby ostatni egzemplarz CASA 2.111. Do naszych czasów przetrwało około 14 maszyn, z których część została zmagazynowana. W 2003 roku wypadkowi uległ jedyny latający egzemplarz.

    CASA 2.111
    CASA 2.111

    Dane taktyczno-techniczne

    Produkcja 236 egzemplarzy
    Załoga 5
    Długość 16,4 m
    Rozpiętość skrzydeł 22,5 m
    Wysokość 3.9 m
    Maksymalna masa startowa 14 000 kg
    Napęd 2 dwunstocylindrowe silniki rzędowe Rolls-Royce Merlin 500-29 o mocy 1577 KM
    Prędkość maksymalna 440 km/h
    Zasięg 1950 km
    Uzbrojenie (finalne) 1 działko 20 mm z przodu, 1 karabin maszynowy MG-131 kalibru 13 mm, 2 karabiny maszynowe MG-81 kalibru 7,92 mm, bomby o masie do 3000 kg (np. 32x 50 kg lub 8×250 kg, 16×50 kg + 1×1000 kg, 1×2000 kg + 1×1000 kg)
    CASA 2.111
    CASA 2.111
    CASA 2.111 (fot. Curimedia | P H O T O G R A P H Y/Wikimedia Commons)
    CASA 2.111 (fot. Curimedia | P H O T O G R A P H Y/Wikimedia Commons)
    CASA 2.111 (fot. Hugh Llewelyn)
    CASA 2.111 (fot. Hugh Llewelyn)
    CASA 2.111 (fot. C1d2wiki/Wikimedia Commons)
    CASA 2.111 (fot. C1d2wiki/Wikimedia Commons)
    CASA 2.111 (fot. Valder137/Wikimedia Commons)
    CASA 2.111 (fot. Valder137/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKatastrofa tunguska (1908)
    Next Article Cascais – stolica słońca
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Zapomniany myśliwiec eskortowy Bell XP-83

    7 stycznia 20232 Mins Read

    Northrop BT – zapomniany poprzednik Douglasa SBD Dauntless

    26 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.