SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Eksperymentalny samolot odrzutowy Caproni Campini N.1
    Eksperymentalny samolot odrzutowy Caproni Campini N.1
    Eksperymentalny samolot odrzutowy Caproni Campini N.1
    Artykuły

    Eksperymentalny samolot odrzutowy Caproni Campini N.1

    Michał BanachBy Michał Banach27 sierpnia 20213 komentarze3 Mins Read
    Na początku lat 40. włoskie lotnictwo prezentowało bardzo mieszany poziom technologiczny. W kraju zaprojektowano wiele ciekawych i nowatorskich konstrukcji, ale w służbie pozostawało sporo maszyn zupełnie przestarzałych. Mimo to podejmowano prace nad kolejnymi prototypami nowych samolotów cywilnych i wojskowych. Jednym z najciekawszych prototypów jakie wówczas stworzono był Caproni Campini N.1.

    Caproni Campini N.1 znany również jako C.C. 2 był eksperymentalnym samolotem wyposażonym w tzw. motorjet, czyli silnik odrzutowy składający się w praktyce z silnika tłokowego napędzającego sprężarkę, która wtłaczała powietrze do komory spalania. Nietypowy napęd był dziełem rumuńskiego inżyniera Henriego Coandă, który zastosował go w swoim samolocie o nazwie Coandă 1910. Z powodu wielu problemów technicznych i niewystarczającego poziomu wiedzy ówczesnych konstruktorów, napęd ten nie zyskał popularności.

    Caproni Campini N.1
    Caproni Campini N.1

    W latach 30. w wielu krajach zaczęto prowadzić badania nad nowymi rodzajami napędu samolotów. Efektem tych badań było powstanie w latach 1939-1940 pierwszych samolotów odrzutowych (pierwszym oblatanym samolotem odrzutowym był Heinkel He 178). Jednym z państw, które przystąpiły do prac nad tego typu maszynami były również Włochy.

    W 1934 roku włoskie siły powietrzne Regia Aeronautica zainteresowały się projektem łodzi o napędzie odrzutowym, stworzonej przez inżyniera Secondo Campini. Wojskowi uznali, że nowy rodzaj napędu niesie za sobą wiele możliwości, w związku z czym zlecili inżynierowi zaprojektowanie eksperymentalnego samolotu wykorzystującego napęd jego projektu. Prace nad maszyną trwały do 1940 roku. Włosi nie wiedzieli o prowadzonych równolegle w Niemczech pracach nad samolotami odrzutowymi, w związku z czym musieli samodzielnie podejść do tematu.

    Caproni Campini N.1
    Caproni Campini N.1

    Campini jako napęd dla swojego samolotu nazwanego Caproni Campini N.1 wybrał tzw. motorjet. Składał się on z dwunastocylindrowego silnika Isotta Fraschini o mocy 910 KM połączony z sprężarką. Silnik zapewniał ciąg około 6,9 kN. Maszyna miała 12,6 m długości i rozpiętość skrzydeł wynoszącą 14,6 m. Masa samolotu wynosiła 4440 kg. Co ciekawe, N.1 wyposażono w dwuosobową kabinę.

    Prototyp ukończono w połowie 1940 roku. Pierwszy lot prototypu miał miejsce 27 sierpnia 1940 roku. W kolejnych miesiącach wykonano jeszcze kilka prób, w tym przelot między lotniskiem Linate a Rzymem – trasa liczyła ponad 500 km. Podczas prób N.1 rozpędził się do 375 km/h, co było raczej kiepskim wynikiem na tle samolotów wyposażonych w silniki tłokowe.

    Caproni Campini N.1
    Caproni Campini N.1

    Niestety pogarszająca się sytuacja na froncie, kiepskie wyniki prób oraz brak pomysłu na rozwój nowego rodzaju napędu sprawiły, że w 1942 roku dwa zbudowane prototypy uziemiono. W 1944 roku wojska brytyjskie zdobyły jeden z zmagazynowanych prototypów i przewiozły go do Wielkiej Brytanii, gdzie poddano go próbom. W 1948 roku samolot wrócił do Włoch i trafił do muzeum Museo Storico Dell’Aeronautica Militare Italiana w Vigna di Valle niedaleko Rzymu. W Museo Nazionale della Scienza e della Tecnologia w Mediolanie zachowano natomiast kadłub wraz z silnikiem egzemplarza wykorzystywanego do testów naziemnych.

    Od samego początku prac nad N.1 projekt był skazany na porażkę. Motorjet okazał się ślepą uliczką w rozwoju napędów lotniczych, a co istotne Włosi nie mieli pomysłu na rozwój tego typu maszyn oraz środków zarówno finansowych jak i technicznych, aby dopracować konstrukcję.

    Caproni Campini N.1 (fot. Bergfalke2/Wikimedia Commons)
    Caproni Campini N.1 (fot. Bergfalke2/Wikimedia Commons)
    Caproni Campini N.1 (fot. Alan Wilson)
    Caproni Campini N.1 (fot. Alan Wilson)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous Article5 książek Vincenta V. Severskiego o polskim wywiadzie, które warto przeczytać
    Next Article Gdynia Aerobaltic 2021 – relacja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    8 stycznia 20232 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.