SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » C-130 Hercules na pokładzie lotniskowca USS Forrestal
    C-130 Hercules na pokładzie lotniskowca USS Forrestal
    C-130 Hercules na pokładzie lotniskowca USS Forrestal
    Artykuły

    C-130 Hercules na pokładzie lotniskowca USS Forrestal

    Michał BanachBy Michał Banach7 maja 2017Updated:26 października 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    W listopadzie 1963 roku Amerykanie zorganizowali niecodzienny eksperyment w ramach którego przeprowadzono serię startów i lądowań czterosilnikowego samolotu transportowego C-130 Hercules na pokładzie lotniskowca USS Forrestal. Próby zakończyły się pełnym sukcesem.

    W latach 60. amerykańska flota szukała nowego samolotu, który mógłby służyć do transportowania zaopatrzenia na pokład lotniskowców znajdujących się daleko w morzu (tzw. misje Super COD – Carrier Onboard Delivery). Stanowiące trzon amerykańskiej floty okręty prowadziły wówczas długie, wielomiesięczne patrole, w trakcie których trzeba było kilkukrotnie uzupełniać zaopatrzenie na pokładzie. Małe, dwusilnikowe samoloty Grumman C-1 Trader wykorzystywane do zadań transportowych mogły przewozić zaledwie 1600 kg zaopatrzenia lub 9 pasażerów, stanowczo za mało jak na potrzeby tak dużych okrętów. Co istotne, nie dysponowały jednak wystarczającym zasięgiem aby zaopatrywać lotniskowce daleko w morzu.

    KC-130F na pokładzie USS Forrestal
    KC-130F na pokładzie USS Forrestal

    W związku z tym dowództwo US Navy wpadło na szalony pomysł wykorzystania w roli samolotu zaopatrzeniowego zupełnie innej maszyny – czterosilnikowego C-130 Hercules. Wprowadzone do służby kilka lat wcześniej były podstawowymi maszynami transportowymi amerykańskich sił zbrojnych w tym okresie. Problem w tym, że nigdy nie projektowano ich z myślą o operowaniu z pokładu lotniskowców.

    US Navy postanowiła zaryzykować i 8 października 1963 roku wypożyczyła od USMC C-130 w wersji latającej cysterny, oznaczonej jako KC-130F o numerze BuNo 149798. Samolot został nieznacznie zmodyfikowany – usunięto wyposażenie do tankowania i wymieniono hamulce. Za sterami miał zasiąść James H. Flatley (który nigdy wcześniej nie pilotował czterosilnikowego samolotu), W. W. Stovall jako drugi pilot i E. F. Brennan jako inżynier pokładowy, a także Ted H. Limmer jako przedstawiciel Lockheeda.

    Film z prób można obejrzeć pod TYM linkiem.

    Próby rozpoczęto 30 października 1963 roku na lotniskowcu USS Forrestal (CV-59), a same lądowania przeprowadzono 8, 21 i 22 listopada podczas rejsu na Atlantyku, około 930 km od wybrzeży Massachusetts.  Pilotowany przez Flatleya samolot wykonał łącznie 29 tzw. touch-and-go landings, czyli lądowań zakończonych natychmiastowym startem i 21 lądowań do pełnego zatrzymania oraz 21 startów z pokładu lotniskowca. Wszystkie próby wykonano bez lin hamujących i katapult. W trakcie kolejnych lotów zwiększano ładunek przewożony przez maszynę.

    Ostatecznie uznano, że maksymalna masa ładunku z jaką C-130 może wylądować na pokładzie lotniskowca to 11 000 kg. Maszyna przy wadze 39 000 kg była w stanie zatrzymać się w pełni po zaledwie 81 metrach, a przy maksymalnym ładunku C-130 potrzebował 227 m aby wystartować.

    KC-130F na pokładzie USS Forrestal
    KC-130F na pokładzie USS Forrestal

    Chociaż próby zakończyły się sukcesem, US Navy uznała, że operacje tego typu są jednak zbyt niebezpieczne i czasochłonne, ponieważ pokład lotniskowca musiał być całkowicie opróżniany, aby zrobić miejsce dla całkiem dużego samolotu jakim był czterosilnikowy C-130. Ostatecznie podjęto decyzję o wprowadzeniu do służby znacznie mniejszych, dwusilnikowych samolotów Grumman C-2 Greyhound, mogących transportować ładunek o masie 4500 kg.

    Wykorzystywany do prób KC-130F pozostał w służbie aż do 2005 roku, kiedy to wycofano go i przeniesiono do National Museum of Naval Aviation na Florydzie.

    KC-130F podczas startu z USS Forrestal
    KC-130F podczas startu z USS Forrestal

    USS Forrestal (CV-59) był pierwszym lotniskowcem typu Forrestal. Okręt miał tradycyjny napęd w postaci turbin parowych o łącznej mocy 260 000 KM, zapewniających prędkość 33 węzłów. Lotniskowiec miał 325 m długości i wyporność 81 000 ton. Stępkę pod okręt położono 14 lipca 1952 roku, wodowanie miało miejsce 11 grudnia 1954 roku a do służby okręt wszedł 1 października 1955 roku. Wycofano go z służby 11 września 1993 roku i następnie zezłomowano.

    KC-130F na pokładzie USS Forrestal
    KC-130F na pokładzie USS Forrestal
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułDunkierka – main trailer
    Następny artykuł Zakończenie II wojny światowej w Europie
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski

    25 czerwca 20224 Mins Read

    Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911

    24 czerwca 20223 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    22 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.