SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Buffalo Central Terminal
    Buffalo Central Terminal współcześnie
    Buffalo Central Terminal współcześnie
    Artykuły

    Buffalo Central Terminal

    Michał BanachBy Michał Banach28 października 2019Updated:21 czerwca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Przełom XIX i XX wieku to okres wielkiego rozkwitu ośrodków miejskich na całym świecie. Było to widoczne zwłaszcza w USA, gdzie przemysł napędzał rozwój miast na niespotykaną skalę. Jednym z efektów tego procesu była potrzeba powiększania infrastruktury kolejowej. Coraz większe rzesze ludzi przemieszczały się z jednej części kraju, do drugiej, podobnie było z produkowanymi w coraz większych fabrykach dobrami. Przykładem miasta, które szczególnie wzięło sobie do serca potrzebę rozwoju jest Buffalo i zbudowany pod koniec lat 20. Buffalo Central Terminal.

    Na początku lat 20., władze miasta Buffalo w stanie Nowy Jork uznały, że dotychczas posiadane dworce kolejowe (aż 4) są niewystarczające. Postanowiono zbudować jeden, nowy centralny dworzec kolejowy. Prace nad obiektem ruszyły w 1925 roku, ale dopiero w 1927 rozpoczęto budowę Buffalo Central Terminal.

    Buffalo Central Terminal podczas budowy 4, października 1928 roku
    Buffalo Central Terminal podczas budowy 4, października 1928 roku

    Olbrzymia stacja kolejowa wraz z infrastrukturą miała powstać na obrzeżach miasta, ponieważ przedstawiciele kolei uznali, że dotychczasowy szybki rozwój metropolii sprawi, że w krótkim czasie dworzec zostanie „wchłonięty” przez Buffalo.

    Pracami kierowali Alfred T. Fellheimer i Steward Wagner. Koszt projektu oszacowano na 14 milionów dolarów (współcześnie około 191 mln dolarów). Cały kompleks miał składać się z kilkunastu peronów oraz olbrzymiego zaplecza dla pociągów. Zakładano przepustowość na poziomie 3200 pasażerów na godzinę. Oznaczało to, że dziennie przez Buffalo Central Terminal mogło przewijać się kilkaset pociągów.

    Buffalo Central Terminal
    Buffalo Central Terminal

    Budowę zakończono w 1929 roku. Oficjalna ceremonia otwarcia miała miejsce 22 czerwca 1929 roku, a 22 gości oglądało odjazd pierwszego pociągu o godzinie 14:10. W praktyce, dworzec uruchomiono jednak następnego dnia.

    Olbrzymi obiekt od samego początku miał jeden problem – był za duży. Chociaż początkowo obsługiwał aż 200 pociągów dziennie, Wielki Kryzys sprawił, że ilość pasażerów zmalała bardzo mocno. Sytuacja polepszyła się podczas II wojny światowej, kiedy rzesze żołnierzy przemierzały USA aby wyruszyć na wojnę.

    Krótko po jej zakończeniu, kiedy wszyscy weterani powrócili, Buffalo Central Terminal ponownie zaczął pustoszeć. Rozkwit transportu samochodowego w okresie powojennym był kolejnym ciosem dla kolei. New York Central Railroad (NYC), właściciel dworca podjął w latach 60. decyzję o wyburzeniu części obiektów i zmniejszeniu kompleksu. Nie uratowało to jednak stacji, która w związku z bankructwem właściciela została zamknięta 28 października 1979 roku.

    Buffalo Central Terminal współcześnie
    Buffalo Central Terminal współcześnie

    W kolejnych latach olbrzymi dworzec popadał w ruinę. Rozkradany i niszczony przez wandali zamieniał się w gruzowisko. W latach 90. z inicjatywy różnych środowisk powołano organizację Central Terminal Restoration Corporation (CTRC), która stopniowo zaczęła przejmować dawne tereny Buffalo Central Terminal. Z czasem rozpoczęto powolny program odbudowy obiektu, a zwłaszcza centralnego biurowca z charakterystyczną 15-piętrową wieżą w stylu Art Deco

    W kolejnych latach liczne zbiórki pozwoliły na zebranie funduszy na jako takie zachowanie obiektu. Obecnie od 2013 roku trwają prace remontowe w kilku budynkach, ale stan dworca dalej nie jest idealny. Historia Buffalo Central Terminal po raz kolejny pokazuje, że nadmierny rozwój miast i przemysłu prowadzi do ich upadku.

    Buffalo Central Terminal współcześnie (fot. Dave Pape)
    Buffalo Central Terminal współcześnie (fot. Dave Pape)
    Perony Buffalo Central Terminal współcześnie
    Perony Buffalo Central Terminal współcześnie (fot. nieznany)
    Perony Buffalo Central Terminal współcześnie (fot. Dpunaro/Wikimedia Commons)
    Perony Buffalo Central Terminal współcześnie (fot. Dpunaro/Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułTerminale płatnicze to wygodne i szybkie płatności bezgotówkowe!
    Następny artykuł Zapomniany Mercury XM-800
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Chrysler Building – jedna z ikon Nowego Jorku

    12 czerwca 20225 Mins Read

    North American X-15 – najszybszy samolot na świecie

    8 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.