SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Budd RB Conestoga – samolot z stali nierdzewnej
    Budd RB Conestoga - samolot z stali nierdzewnej
    Budd RB Conestoga - samolot z stali nierdzewnej
    Artykuły

    Budd RB Conestoga – samolot z stali nierdzewnej

    Michał BanachBy Michał Banach14 sierpnia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Podczas II wojny światowej nastąpił gwałtowny rozwój technologii lotniczej. Testując różne rozwiązania konstruktorzy projektowali często oryginalne i nietypowe samoloty. Jedną z takich konstrukcji był wykonany w znacznej mierze z stali nierdzewnej Budd RB Conestoga.

    W związku z niedoborem aluminium, potrzebnego do produkcji używanych przez amerykańskie siły powietrzne samolotów, w 1942 roku w Departamencie Wojny powstał pomysł zaprojektowania samolotu wykonanego z stali nierdzewnej. Materiał ten nie był powszechnie używany w przemyśle lotniczym, ale wraz z przestawieniem się amerykańskiego przemysłu na produkcję wojenną, powstały nadwyżki stali nierdzewnej.

    Budd RB Conestoga
    Budd RB Conestoga

    W zaistniałej sytuacji US Navy, a później również USAAF złożyły w firmie Budd Company zamówienie na samolot transportowy w którym wykorzystano by stal nierdzewną zamiast aluminium. Firma ta miała duże doświadczenie w produkcji wagonów kolejowych, karoserii samochodowych i autobusowych oraz innych produktów z stali nierdzewnej, ale nie miała doświadczenia w budowie samolotów. Mimo to, zespół inżynierów z Budd Company rozpoczął prace nad samolotem, który otrzymał oznaczenie RB-1, a w wersji wojskowej C-93. Prace przedłużały się i ostatecznie zakończyły się oblotem maszyny 31 października 1943 roku. Za sterami zasiadł Guy Miller, a maszyna nosiła oficjalne oznaczenie Budd RB Conestoga.

    Miał on 21 m długości, 30 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 15 359 kg. Ładowność wynosiła 4400 kg, co przekładało się na 24 spadochroniarzy w pełnym wyposażeniu, 24 rannych na noszach i 16 siedzących lub jedna ciężarówka o masie 1,5 tony lub ambulans. Dostęp do ładowni był możliwy przez boczne drzwi, lub opuszczaną tylną rampę. Piloci zajmowali miejsce w kokpicie nad ładownią co było w tamtym czasie nowością.

    Budd RB Conestoga
    Budd RB Conestoga

    Pierwsze próby wykazały, że Conestoga może wystartować z ładunkiem o masie blisko 5 ton z pasa o długości zaledwie 280m. W toku dalszych prób ustalono, że samolot ogólnie spisuje się dobrze, ale cierpi na niedobór mocy. Zastosowane czternastocylindrowe silniki Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp o mocy 1200 KM (takie same jak w C-47) były zbyt słabe.Zapewniały one prędkość maksymalną 317 km/h i przelotową 266 km/h, a zasięg wynosił 1100 km.

    Dodatkowo problemy sprawiało podwozie, które nie zawsze wysuwało się równocześnie. Lista drobnych problemów trapiących Conestoga była na tyle duża, że USAAF wycofało się z zamówienia na 600 maszyn seryjnych, a US Navy ograniczyło zamówienie z 200 do 20 samolotów (w tym 3 prototypów). Maszyny dostarczono w połowie 1944 roku, ale ze względu na niewielką skalę produkcji, nie wprowadzono ich do szerokiej eksploatacji, ani oficjalnie nie wprowadzono do służby liniowej.

    Budd RB Conestoga
    Budd RB Conestoga

    Już na początku 1945 roku US Navy podjęła decyzję o wycofaniu wszystkich maszyn tego typu i przekazaniu ich na sprzedaż. 12 egzemplarzy kupiła firma National Skyway Freight Corp, a 4 trafiły do Flying Tigers Line. Nowi właściciele używali samoloty tego typu przez kilka lat, ale z powodu licznych problemów technicznych oraz katastrof, w latach 50. większość z nich wycofano z eksploatacji. Do naszych czasów przetrwał jeden egzemplarz Conestogi, który znajduje się w Pima air Museum, gdzie czeka na odrestaurowanie.

    Budd RB Conestoga
    Budd RB Conestoga

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleEksperymentalny samolot wysokościowy SNCAC NC.3021 Belphégor
    Next Article Porsche C88 – chińskie Porsche
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.