SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » BTR-152 – początek długiej kariery BTR-ów
    BTR-152 - początek długiej kariery BTR-ów
    BTR-152 - początek długiej kariery BTR-ów
    Artykuły

    BTR-152 – początek długiej kariery BTR-ów

    Michał BanachBy Michał Banach19 marca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Chociaż za pierwszy opancerzony transporter piechoty radzieckiej armii uznaje się BTR-40, pojazd ten był stosunkowo lekką konstrukcją, która szybko ustąpiła miejsca lepszym pojazdom. Pierwszym masowo produkowanym i dosyć dopracowanym opancerzonym transporterem piechoty w ZSRR był BTR-152.

    Prawie pierwszy i pierwszy

    Praktycznie równolegle z rozpoczęciem prac nad czterokołowym BTR-40, w zakładach ZiS rozpoczęto prace nad sześciokołowym opancerzonym transporterem piechoty opartym o podwozie ciężarówki ZiS-151, która weszła do produkcji w 1948 roku, ale prace nad nią rozpoczęto wcześniej. Projekt zakładał zaprojektowanie transportera większego od BTR-40 i dysponującego lepszymi właściwościami terenowymi.

    BTR-152
    BTR-152

    W pracach opierano się na doświadczeniach z prób amerykańskich half-tracków M3 oraz niemieckich SdKfz 251. Porzucono jednak układ półgąsienicowy z racji jego skomplikowania i zawodności. Zespół konstrukcyjny w skład którego weszli B. M. Fitterman, K. M. Androsow, A. P. Petrenko, W. F. Rodionow i P. P. Czerniejew opracował nowe podwozie, będące nieco skróconą i wzmocnioną wersją podwozia z ciężarówki ZiS-151, na którym zabudowano opancerzone nadwozie mieszczące 18 żołnierzy i 2 członków załogi, otwarte od góry.

    Testy pojazdu przebiegły pozytywnie i w 1950 roku wszedł on do produkcji pod oznaczeniem BTR-152. Transporter miał 6,5 m długości i masę 9,9 tony. Napęd zapewniał sześciocylindrowy silnik ZiS-123 (później stosowano mocniejsze silniki, m.in. ZiS-137K o mocy 110 KM), zapewniający prędkość maksymalną 75 km/h oraz zasięg 650 km. Opancerzenie kadłuba miało grubość 15 mm z przodu i 9 mm z boku oraz z tyłu. Kierowca i siedzący obok dowódca dysponowali niewielkim dachem, natomiast cały przedział bojowy był odkryty (w późniejszych wersjach opracowano zamknięty dach).

    BTR-152
    BTR-152

    Uzbrojenie transportera składało się z jednego karabinu maszynowego kalibru 7,62 mm zamontowanego z przodu, pozbawionego osłon. Możliwe było jednak zamontowanie dwóch dodatkowych karabinów maszynowych po bokach przedziały transportowego.

    Chociaż prace nad pojazdem rozpoczęto równolegle z BTR-40, prototyp ukończono nieco później, ale produkcję seryjną (zapoczątkowaną przez serie informacyjne) rozpoczęto przed produkcją BTR-40. Tym samym BTR-152 nie był pierwszym opancerzonym transporterem piechoty w radzieckiej armii, ale był pierwszym produkowanym w dużych ilościach dopracowanym pojazdem tego typu.

    BTR-152
    BTR-152

    Rozwój i eksploatacja

    Do 1959 roku wyprodukowano kilkanaście tysięcy egzemplarzy BTR-152 w różnych wersjach. W różnych źródłach można spotkać liczby od 12 500 do 15 000 egzemplarzy, z których część powstała w Chinach bez licencji.

    BTR-152
    BTR-152

    Dzięki solidnemu podwoziu, BTR-152 idealnie nadawał się do przebudowany na pojazd specjalistyczny. W toku produkcji powstało więc wiele wersji specjalnych oraz modyfikacji, a wielu eksportowych użytkowników tych pojazdów opracowywało własne wersje. Z ważniejszych i ciekawszych wersji można wymienić:

    • BTR-152A z dwoma ciężkimi karabinami maszynowymi kalibru 14,5 mm albo z czterema (odpowiednio ZPTU-2 i ZPTU-4,
    • BTR-152B będący wozem dowodzenia i kierowaniem ognia artylerii,
    • BTR-152C z dodatkowym wyposażeniem komunikacyjnym,
    • BTR-152V którego konstrukcję oparto o podwozie ciężarówki ZiŁ-157, na podstawie którego opracowano podobne wersje jak w przypadku pierwotnego podwozia z ZiS-151,
    • BTR-152V1 wyposażony w noktowizor, wyciągarkę i system pompowania kół,
    • BTR-152K z opancerzonym dachem nad przedziałem desantowym,
    • Type 56 – chińska kopia BTR-152,
    • SPW-152 – NRD-owskie oznaczenie, stosowane do BTR-ów-152 w różnych konfiguracjach,
    • oraz wiele nienazwanych modyfikacji, z dodatkowym uzbrojeniem albo wyposażeniem, m.in. jako pojazdy medyczne, ewakuacyjne, techniczne itp.

    BTR-152 stał się podstawowym transporterem opancerzonym radzieckiej armii w latach 50. i 60., szybko trafiając również do innych państw Bloku Wschodniego (do Polski trafiło około 400 wozów). Wyeksportowano go m.in. na Kubę, do Etiopii, Korei Północnej, Nikaragui, Syrii, Wietnamu, Algierii, NRD, Egiptu, Węgier, Indii, Iranu, Iraku, Somalii i Rumunii. Jednym z ważniejszych użytkowników tego typu pojazdów był również Izrael, który zdobył ich wiele w trakcie walk z państwami arabskimi. Do dnia dzisiejszego kilkaset transporterów w różnych konfiguracjach pozostaje w eksplantacji iw różnych armiach.

    BTR-152
    BTR-152

    Swój chrzest bojowy BTR-152 przeszły na Węgrzech w 1956 roku i nie był on zbyt udany. Otwarty przedział desantowy okazał się fatalnym rozwiązaniem podczas walk w mieście. Dodatkowo problemem były mocno odsłonięte i narażone na ostrzał koła. W porównaniu do BTR-40, BTR-152 miał jednak lepsze właściwości terenowe i miał większy potencjał modernizacyjny.

    W latach 60. zaczęto je stopniowo zastępować nowymi, ośmiokołowymi transporterami BTR-60 (początkowo również z otwartym przedziałem desantowym, ale z czasem z w pełni zamkniętym kadłubem. Jednym z powodów odejścia od otwartych przedziałów desantowych była potrzeba zapewnienia załodze ochrony przed skutkami wykorzystania broni masowego rażenia.

    BTR-152 (fot. Michał Banach)
    BTR-152 (fot. Michał Banach)
    BTR-152 (fot. Michał Banach)
    BTR-152 (fot. Michał Banach)

    Podsumowanie

    BTR-152 miał istotny wpływ na rozwój radzieckiej armii po II wojnie światowej. Wraz z BTR-40 pozwolił na pełne zmechanizowane olbrzymiej armii ZSRR i licznych dywizji piechoty. Jak przystało na jeden z pierwszych pojazdów swojego typu, szybko ustąpił miejsca lepszym konstrukcjom, ale mimo to pozostał w eksploatacji przez wiele lat w wersjach specjalistycznych.

    BTR-152 (fot. Michał Banach)
    BTR-152 (fot. Michał Banach)
    BTR-152 w Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (fot. Michał Banach)
    BTR-152 w Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (fot. Michał Banach)
    BTR-152 (fot. Alf van Beem)
    BTR-152 (fot. Alf van Beem)
    BTR-152
    BTR-152
    BTR-152 (fot. Bukvoed/Wikimedia Commons)
    BTR-152 (fot. Bukvoed/Wikimedia Commons)
    BTR-152
    BTR-152
    BTR-152 w Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (fot. Michał Banach)
    BTR-152 w Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (fot. Michał Banach)
    BTR-152
    BTR-152
    SPW-152 (fot. LutzBruno/Wikimedia Commons)
    SPW-152 (fot. LutzBruno/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleDlaczego warto postawić na abonament z telefonem?
    Next Article Krasnyj Krym – przestarzały weteran
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.