SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Brytyjskie monitory typu Abercrombie
    Brytyjskie monitory typu Abercrombie
    Artykuły

    Brytyjskie monitory typu Abercrombie

    Michał BanachBy Michał Banach22 listopada 2015Updated:19 stycznia 20232 komentarze6 Mins Read
    W trakcie I wojny światowej w Wielkiej Brytanii wprowadzono do eksploatacji kilka niecodziennych okrętów wojennych, niezbyt pasujących do ówczesnych czasów. Były to monitory typu Abercrombie i Lord Clive. Okręty te powstały w wyniku zapotrzebowania na lekkie okręty zdolne do ostrzału lądu.

    Geneza

    Pierwsze w historii monitory powstały w USA w trakcie wojny secesyjnej. Nazwa tych jednostek pochodzi od nazwy pierwszego okrętu tego typu – USS Monitor. W kolejnych latach w USA zbudowano wiele okrętów tej klasy, ale w innych krajach pomysł ten nie przypadł nikomu do gustu.

    W Europie większą popularność zdobywały tradycyjne (jak się później okazało) okręty wojenne. Podczas I wojny światowej powrócono jednak do starego amerykańskiego pomysłu z dwóch powodów. Po pierwsze potrzebne były małe okręty wojenne przystosowane do ostrzeliwania brzegu, których koszt budowy nie byłby tak duży jak tradycyjnych okrętów wojennych, a także (albo raczej przede wszystkim) z powodu nadmiaru posiadanych dział dużego kalibru.

    HMS Abercrombie
    HMS Abercrombie

    Po wprowadzeniu w 1912 roku do eksploatacji pancernika HMS Dreadnought, rozpoczął się proces szybkiego złomowania przestarzałych pancerników zbudowanych wcześniej. Okręty te były przestarzałe głównie pod względem koncepcji ich budowy, a nie wyposażenia. W związku z tym w trakcie rozbiórki uzbrojenie i wyposażenie wewnętrzne starano się odzyskać.

    Mając spore zapasy dział i wież, admiralicja uznała, że można je wykorzystać w roli pływających baterii. Aby jednostki te były bardziej użyteczne planowano budować je na normalnych kadłubach z stosunkowo wysoką burtą, dzięki czemu miały dysponować odpowiednią dzielnością morską.

    Jeden z monitorów typu Abercrombie
    Jeden z monitorów typu Abercrombie

    Do najważniejszych jednostek tego typu należą monitory typu Abercrombie i Lord Clive. Łącznie zbudowano 12 jednostek obu typów. Ponadto w Wielkiej Brytanii powstało jeszcze wiele mniejszych monitorów. W tym tekście skupimy się na pierwszych dużych monitorach, czyli typie Abercrombie.

    Monitory typu Abercrombie

    Monitory typy Abercrombie weszły do eksploatacji jako pierwsze. Prace nad nimi rozpoczęto już w drugiej połowie 1914 roku. Głównym powodem ich budowy była dostępność potężnych 356 mm amerykańskich dział okrętowych, które miały pierwotnie trafić na uzbrojenie greckiego pancernika Salamis, którego budowę przerwał wybuch wojny.

    Jeden z monitorów typu Abercrombie
    Jeden z monitorów typu Abercrombie

    Dysponowano 8 armatami, w związku z czym zbudowano 4 monitory uzbrojone po dwa działa każdy. Początkowo nosiły one oznaczenia M1, M2, M3 i M4, ale z czasem otrzymały normalne nazwy poprzedzone skrótem HMS.

    Okręty miały 102 m długości i wyporność 6250 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 2310 KM pozwalające na osiągnięcie prędkości 6,5 węzła. Były to jednostki napędowe przygotowane dla statków cywilnych, w związku z czym ich parametry nie do końca odpowiadały potrzebom okrętów wojennych. Uzbrojenie składało się z 2 armat kalibru 356 mm oraz dwóch armat kalibru 76 mm, a także kilku mniejszych działek przeciwlotniczych.

    HMS Abercrombie
    HMS Abercrombie

    Pancerz monitorów miał grubość od 25-254 mm. Załoga składała się z 198 oficerów i marynarzy. Początkowo planowano zaopatrzyć okręty w wodnosamoloty, ale z czasem uznano, że nie będą one przydatne. Działające blisko brzegu monitory mogły korzystać z wsparcia lotnictwa lądowego.

    HMS Abercrombie

    Prace nad monitorem rozpoczęto 12 grudnia 1912 roku. Wodowanie miało miejsce 15 kwietnia 1915 roku a prace wykończeniowe trwały do 29 maja 1915 roku. Mimo to oficjalnie do służby jednostka weszła 1 maja 1915 roku.

    Jeden z monitorów typu Abercrombie
    Jeden z monitorów typu Abercrombie

    Początkowo okręt nosił nazwę M1, później zmienioną na HMS General Abercrombie a ostatecznie na HMS Abercrombie. Przez całą wojnę monitor operował w rejonie Morza Śródziemnego, biorąc udział w walkach o Dardanele i Gallipoli. Do Wielkiej Brytanii Abercrombie powrócił w 1919 roku. W 1920 roku okręt wycofano z eksploatacji i rozbrojono. 25 czerwca 1927 roku sprzedano go na złom.

    Jeden z monitorów typu Abercrombie
    Jeden z monitorów typu Abercrombie

    HMS Havelock

    Prace nad monitorem rozpoczęto 12 grudnia 1912 roku. Wodowanie miało miejsce 29 kwietnia 1915 roku a prace wykończeniowe trwały do 29 maja 1915 roku. Mimo to oficjalnie do służby jednostka weszła 1 maja 1915 roku.

    Jeden z monitorów typu Abercrombie
    Jeden z monitorów typu Abercrombie

    Początkowo okręt nosił nazwę M2 chociaż rozważano nadanie mu nazwy HMS General Grant na cześć amerykańskiego generała, ale ostatecznie uznano, że może to wywołać kryzys dyplomatyczny. Ostatecznie okręt nazwano HMS Havelock.

    Do 1916 roku Havelock działał w rejonie Morza Śródziemnego, po czym powrócił do Wielkiej Brytanii, gdzie wykorzystywano go w roli jednostki patrolowej w Lowestoft. W 1919 roku wycofano go z eksploatacji i rozbrojono, przenosząc okręt do rezerwy. 25 czerwca 1927 roku sprzedano go na złom.

    HMS Havelock
    HMS Havelock

    HMS Raglan

    Prace nad monitorem rozpoczęto 1 grudnia 1912 roku. Wodowanie miało miejsce 29 kwietnia 1915 roku a prace wykończeniowe trwały do 24 czerwca 1915 roku. Mimo to oficjalnie do służby jednostka weszła 1 maja 1915 roku.

    HMS Raglan
    HMS Raglan

    Początkowo okręt nosił nazwę M3 chociaż rozważano nadanie mu nazwy HMS Robert E Lee na cześć amerykańskiego generała, ale ostatecznie uznano, że może to wywołać kryzys dyplomatyczny. Później rozważano nazwę HMS Lord Raglan, ale ostatecznie okręt nazwano HMS Raglan.

    Monitor służył na Morzu Śródziemnym. 20 stycznia 1918 roku jednostka została zaatakowana przez tureckie krążowniki Yavuz Sultan Selim i Midilli oraz kilka niszczycieli. Nie przystosowany do walki z okrętami wojennymi HMS Raglan został zatopiony wraz z innym, mniejszym monitorem. Zginęło 127 marynarzy. Co ciekawe tureckie okręty przetrwały bitwę, ale Midilli zatonął w drodze do bazy w wyniku eksplozji miny, a Yavuz Sultan Selim został poważnie uszkodzony.

    HMS Raglan
    HMS Raglan

    HMS Roberts

    Prace nad monitorem rozpoczęto 17 grudnia 1912 roku. Wodowanie miało miejsce 15 kwietnia 1915 roku. Oficjalnie do służby jednostka weszła 21 maja 1915 roku.

    Początkowo okręt nosił nazwę M4 chociaż rozważano nadanie mu nazwy HMS Stonewall Jackson na cześć amerykańskiego generała, ale ostatecznie uznano, że może to wywołać kryzys dyplomatyczny. Później rozważano nazwę HMS Earl Roberts, ale ostatecznie okręt nazwano HMS Roberts.

    HMS Roberts
    HMS Roberts

    Okręt brał udział w operacjach na Morzu Śródziemnym aż do końca wojny. W 1919 roku wycofano go z eksploatacji z zamiarem zezłomowania, ale ostatecznie jednostka trafiła do rezerwy, w której pozostała do lat 30-tych. W międzyczasie rozważano przekształcenie okrętu w pływającą bazę dla sterowców. Planów tych nie zrealizowano. Aż do wycofania z służby i złomowania w 1936 roku okręt wykorzystywano do badań opancerzenia podwodnej części kadłuba.

    HMS Havelock
    HMS Havelock

    Krótka przygoda z monitorami

    Oprócz monitorów typu Abercrombie Brytyjczycy używali jeszcze kilkudziesięciu innych okrętów tego typu. W trakcie wojny jednostki te wykazały się całkiem dużą skutecznością, ale ze względu na swój nieco prowizoryczny charakter, po wojnie stały się całkowicie bezużyteczne.

    Podczas II wojny światowej powrócono do tego pomysłu, ale przydatność takich okrętów nie była już tak duża ze względu na szybkość działań wojennych i ich oddalenie od brzegu. W kolejnej części przedstawie historię monitorów typu Lord Clive, które uzbrojone w jedne z najpotężniejszych dział okrętowych w Wielkiej Brytanii.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleStar… Sea Wars trailer
    Next Article Lotnisko Anadyr w Rosji – zdjęcia
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.