SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Brytyjski trójkołowiec Reliant Robin
    Brytyjski trójkołowiec Reliant Robin
    Brytyjski trójkołowiec Reliant Robin
    Artykuły

    Brytyjski trójkołowiec Reliant Robin

    Michał BanachBy Michał Banach25 sierpnia 2019Updated:23 lipca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    W 1973 roku w Wielkiej Brytanii do sprzedaży trafił jeden z bardziej charakterystycznych (definitywnie brzydkich) samochodów – trójkołowy Reliant Robin. Nie był to pierwszy taki samochód zaprojektowany przez firmę Reliant, ale bez wątpienia był najpopularniejszym, ponieważ produkowano go w rożnych wersjach do 2002 roku.

    Ze względu na przepisy obowiązujące w Wielkiej Brytanii, firma Reliant postanowiła na początku lat 70. rozwinąć produkcję lekkich, trójkołowych samochodów. Dzięki zastosowaniu lekkiego nadwozia z kompozytu, oraz pojedynczego przedniego koła, możliwe było zaprojektowanie samochodu ważącego mniej niż 450 kg. Taki pojazd był zarówno tańszy w produkcji jak i eksploatacji, ponieważ z prawnego punktu widzenia opodatkowany był jak motocykl, a do jazdy nim potrzebne było prawo jazdy kategorii B1, nadawane wraz z prawem jazdy kategorii A na motocykle.

    Reliant Robin z 1977 roku (fot. Niels de Wit)
    Reliant Robin z 1977 roku (fot. Niels de Wit)

    W 1973 roku zaprezentowany został model Reliant Robin Mk.1. Niewielki pojazd miał 3,3 m długości, 1,4 m szerokości i 1,3 m wysokości. Napęd stanowił lekki, czterocylindrowy silnik o pojemności zaledwie 750 cm³, zamieniony później na nieco mocniejszy silnik o pojemności 850 cm³, zapewniający oficjalnie prędkość maksymalną 136 km/h. Ze względu jednak na pojedyncze przednie koło, jeżdżenie Robinem nie było zbyt proste i bezpieczne. Dzięki stosunkowo niskiej cenie samochody te zyskały sporą popularność w Wielkiej Brytanii. W latach 1974-1978 produkowano je również na licencji w Grecji.

    Ostatecznie model Mk.1 został wycofany z oferty w 1982 roku, ale nie oznaczało to jego końca. Po kilkuletniej przerwie, Reliant wskrzesił Robina w wersji Mk.2 w 1989 roku. Auto otrzymało nowe nadwozie, a z czasem w ofercie pojawiły się wersje van i „kombi”. Dodatkowo, z racji tego, że Robin zyskał status samochodu kultowego, zaczęto wprowadzać do sprzedaży wersje limitowane, wyróżniające się ciekawszą kolorystyką nadwozia, oraz czasami wyposażeniem.

    Reliant Robin Van (fot. Dennis Elzinga)
    Reliant Robin Van (fot. Dennis Elzinga)

    W 1999 roku model Mk.2 został zastąpiony zaprojektowanym przez Andiego Plumba modelem Mk.3. Nadwozie zyskało całkowicie nową stylistykę, a przednie lampy zostały zaczerpnięte z Vauxhalla Corsa. Produkcję tej wersji zakończono w 2001 roku specjalną, 65 limitowaną edycją.

    Krótko później firma B&N Plastics wznowiła produkcję Robina na licencji. Według założeń produkcja miała wynosić maksymalnie 250 egzemplarzy rocznie, ale po zbudowaniu zaledwie 40 aut, z powodu problemów finansowych w 2002 roku zakończono produkcję.

    Reliant Robin (fot. Joost J. Bakker)
    Reliant Robin (fot. Joost J. Bakker)

    Wyprodukowane egzemplarze należały do dwóch wersji – BN-1, będącej rozwinięciem ostatniej specjalnej wersji limitowanej Robina, oraz BN-2, która otrzymała bardzo nowoczesne jak na tamte lata wyposażenie – odtwarzacz CD, sterowane elektrycznie przednie szyby oraz bardziej dopracowane wnętrze.

    Jednym z głównych powodów zaprzestania produkcji Robina w 2001 roku były zmiany w przepisach i rezygnacja DVLA (Driver and Vehicle Licensing Agancy) z wydawania praw jazdy kategorii B1 dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A. Ciągłe zmiany w przepisach sprawiły, że przez kilka lat jazda Robinem wymagała ciągle różnych uprawnień.

    Reliant Robin z 1993 roku (fot. Wikimedia Commons)
    Reliant Robin z 1993 roku (fot. Wikimedia Commons)

    Ostatecznie na przełomie 2012 i 2013 roku sprawę uporządkowano. Obecnie Robinem mogą jeździć zarówno posiadacze prawa jazdy na motocykle, ale w wieku powyżej 21 lat, oraz posiadacze prawa jazdy na samochód.

    https://www.youtube.com/watch?v=0TqHv9BM39A

    Reliant Robin z 1995 roku (fot. Wikimedia Commons)
    Reliant Robin z 1995 roku (fot. Wikimedia Commons)
    Reliant Robin (fot. Wikimedia Commons)
    Reliant Robin (fot. Wikimedia Commons)
    Reliant Robin z 2001 roku (fot. Wikimedia Commons)
    Reliant Robin z 2001 roku (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWapno – miasto, które zapadło się pod ziemię
    Next Article Pomysł na wakacje – Burdż Chalifa w Dubaju – najwyższy budynek świata
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.