SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read547 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read547 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Brytyjski czołg piechoty Valentine Mk III
    Artykuły

    Brytyjski czołg piechoty Valentine Mk III

    Michał BanachBy Michał Banach14 lutego 2023Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Brytyjski czołg piechoty Valentine Mk III
    Brytyjski czołg piechoty Valentine Mk III
    Czołgi piechoty Valentine Mk III były najliczniej produkowanymi brytyjskimi czołgami piechoty podczas II wojny światowej. W Wielkiej Brytanii i Kanadzie zbudowano w latach 1940-1944 aż 8275 pojazdów tego typu w kilkunastu różnych wersjach.

    Od zera do produkcji seryjnej bez prototypów

    W 1938 roku w zakładach Vickers Armstrong rozwijano produkcję nowych czołgów krążowniczych serii A9 i A10, a także czołgi piechoty A11. O ile pierwsze pojazdy były szybkie, dysponowały bardzo słabym opancerzeniem, natomiast A11 na odwrót, posiadał znakomite opancerzenie jak na tak mały pojazd, ale słabe osiągi. W związku z tym inżynierowie Vickersa rozpoczęli na własną rękę prace nad czołgiem łączącym cechy czołgu piechoty i krążowniczego.

    Valentine Mk III
    Valentine Mk III

    Jako bazę wykorzystano podwozie czołgu A10, które było już dobrze przetestowane, ale zabudowano na nim całkowicie nowy kadłub z wieżą mieszczącą armatę kalibru 40 mm. Projekt czołgu zaprezentowano War Office 10 lutego 1938 roku (prawdopodobnie dlatego czołg otrzymał nazwę Valentine, ponieważ 14 lutego obchodzony jest dzień Św. Walentego). Zyskał on ogólną akceptację i został skierowany do dalszych prac. W kwietniu 1939 roku po dopracowaniu projektu, brytyjska armia zamówiła pierwszą partię nowych czołgów, które otrzymały oznaczenie Valentine Mk III. Co istotne, nie powstał do tego czasu żaden prototyp nowego czołgu.

    Dopiero w maju 1940 roku pierwsze czołgi zjechały z taśm montażowych i zostały skierowane na próby. Chociaż wykryto pewne wady, duże straty Brytyjskiego Korpusu Ekspedycyjnego we Francji sprawiły, że Valentine trafił do produkcji seryjnej, a wszelkie poprawki miały być nanoszone w trakcie produkcji. Od początku produkcja czołgów rozdzielona była między zakłady Vickers Armstrong, Metropolitan-Cammel, Birmingham Carriage & Wagon oraz kanadyjskie zakłady Canadian Pacyfic.

    Valentine Mk III
    Valentine Mk III

    Do 1944 roku gdy ostatecznie zakończono produkcję, powstało łącznie 8275 czołgów we wszystkich wersjach – 6855 w Wielkiej Brytanii i 1420 w Kanadzie. Większość czołgów wyprodukowanych w Kanadzie trafiła do ZSRR (łącznie w ramach lend-lease Rosjanie otrzymali 2394 czołgi tego typu). Początkowo czołgi Valentine trafiały do jednostek pancernych, którym brakowało czołgów szybkich. Dopiero z czasem, gdy produkcja innych wozów zaczęła nadążać za stratami, czołgi Valentine zaczęły trafiać wyłącznie do jednostek czołgów piechoty.

    Konstrukcja

    Valentine miał początkowo nitowaną konstrukcję kadłuba, z czasem zamienioną na spawaną. Czołg miał 5,4 m długości, 2,6 m szerokości i 2,2 m wysokości, a masa własna wynosiła około 16 ton w zależności od wersji. Napęd stanowił początkowo silnik benzynowy AEC A189 o pojemności 9,6 litra, zamieniony później na silnik diesla AEC A190 oraz GMC 6004. Prędkość maksymalna wynosiła 24 km/h na drogach. Pancerz miał grubość od 8 do 65 mm. Uzbrojenie składało się z armaty kalibru 40 mm (wersje od Mk I do VII) lub armaty kalibru 57 mm (wersje Mk VIII do X). Wersja Mk XI otrzymała jednak armatę kalibru 75 mm, a wersja Mk IIICS haubicę kalibru 76,2 mm. Dodatkowe uzbrojenie stanowił karabin maszynowy BESA kalibru 7,92 mm. Załoga liczyła 3 żołnierzy (w wersjach Mk III i V 4 żołnierzy).

    Valentine Mk III
    Valentine Mk III

    Eksploatacja

    W pierwszej kolejności czołgi Valentine trafiły do oddziałów walczących w Afryce Północnej, gdzie spisywały się bardzo dobrze. Żołnierze cenili je za niezawodność i ogólnie małe gabaryty, ale krytykowali dwuosobową wieżę. Z czasem armata kalibru 40 mm stała się za słaba, w związku z czym wprowadzono wersję z armatą kalibru 57 mm, która pozostawała w produkcji do 1944 roku.

    Wraz z pojawianiem się coraz lepszych czołgów, czołgi Valentine stopniowo przechodziły do jednostek wsparcia i szkoleniowych. Wiele czołgów wykorzystano do zbudowania pojazdów specjalistycznych – od pojazdów inżynieryjnych po czołgi wsparcia ogniowego, miotacze ognia, pojazdy transportowe i pływające. Pod koniec wojny Alianci wykorzystywali raczej tylko wersje specjalistyczne tych czołgów. Inaczej wyglądała historia czołgów przekazanych ZSRR. Rosyjskie Valentine wykorzystywano bojowo w jednostkach pancernych do końca II wojny światowej. Po wojnie większość czołgów Valentine szybko trafiła na złom, jednak pewna ich liczba pozostałą w eksploatacji w Egipcie, Iranie, Portugalii i Turcji.

    Valentine Mk III
    Valentine Mk III

    Najważniejsze wersje czołgu Valentine Mk III:

    • Valentine I/II – pierwsze wersje produkcyjne różniące się silnikiem,
    • Valentine III – wersja z powiększoną wieżą, mieszczącą dodatkowego członka załogi,
    • Valentine IIICS – wersja wsparcia piechoty z haubicą kalibru 76,2 mm, pozostawała w eksploatacji w Wielkiej Brytanii aż do lat 50.,
    • Valentine IV – wersja z amerykańskim silnikiem GMC 6004 i amerykańską przekładnią,
    • Valentine V – wersja III z amerykańskim silnikiem i przekładnią,
    • Valentine VI/VII – kanadyjskie odmiany wersji III,
    • Valentine IX – wersja V z działem kalibru 57 mm i drobnymi zmianami w wyposażeniu oraz silniku,
    • Valentine X – wersja z spawanym kadłubem i mocniejszym silnikiem,
    • Valentine XI – ostatnia wersja produkcyjna z armatą OQF 75 mm i mocniejszym silnikiem, wykorzystywana jako czołg dowodzenia,
    • Valentine Scorpion II – trał przeciwminowy pozbawiony wieży,
    • Valentine Bridgelayer – czołg z rozkładanym mostem zamiast wieży,
    • Bishop – samobieżna armatohaubica wykorzystująca podwozie czołgu Valentine,
    • Archer – niszczyciel czołgów wykorzystujący podwozie czołgu Valentine,
    Valentine Mk III
    Valentine Mk III

    Podsumowanie

    Czołgi typu Valentine był najliczniej produkowanymi brytyjskimi czołgami piechoty. Chociaż pojazdy te był stosunkowo lekko uzbrojone a ich pancerz w porównaniu do czołgów A12 Matilda II był słabszy, niezawodność i łatwość eksploatacji sprawiały, że czołgi te z powodzeniem wykorzystywano w pierwszych latach II wojny światowej.

    Valentine Mk III (fot. Alan Wilson)
    Valentine Mk III (fot. Alan Wilson)

    Sprawdzone i dobrze przetestowane podwozie tych czołgów wykorzystywane było do budowy licznych pojazdów specjalistycznych, z których wiele służyło w brytyjskiej armii jeszcze długo po zakończeniu wojny i wycofaniu czołgów w wersjach bojowych.

    Valentine Mk III (fot. Saiga20K/Wikimedia Commons)
    Valentine Mk III (fot. Saiga20K/Wikimedia Commons)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleMuzeum Kolejnictwa na Śląsku – Jaworzyna Śląska
    Next Article Samoloty pasażerskie Dewoitine D.332, D.333 i D.338
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 marca 20239 Mins Read547 Views

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    By Michał Banach0
    25 marca 20238 Mins Read3K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    5 marca 202311 Mins Read2K Views

    Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.