SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

      29 listopada 2023

      BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

      22 listopada 2023

      Czy Erik Ten Hag zostanie zwolniony z Manchesteru United?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

      12 listopada 2023

      Zasady odpowiedzialnego korzystania z kredytów: poradnik dla początkujących

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Bristol Belvedere – jedyny brytyjski dwuwirnikowy śmigłowiec wojskowy
    Artykuły

    Bristol Belvedere – jedyny brytyjski dwuwirnikowy śmigłowiec wojskowy

    Michał BanachBy Michał Banach9 marca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Bristol Belvedere - jedyny brytyjski dwuwirnikowy śmigłowiec wojskowy
    Bristol Belvedere - jedyny brytyjski dwuwirnikowy śmigłowiec wojskowy
    Pionierami w dziedzinie budowy śmigłowców dwuwirnikowych były zakłady Boinga i Piaseckiego. Pojedyncze projekty podobnych maszyn powstawały w innych firmach oraz poza USA. W Wielkiej Brytanii w latach 50. za sprawą Raoula Hafner powstał jedyny, produkowany seryjnie dwuwirnikowy śmigłowiec wojskowy Bristol Belvedere.

    Historia maszyny związana jest z projektem śmigłowca Bristol Type 173, który wzbił się w powietrze 3 stycznia 1952 roku. Projekt ten mimo zbudowania 5 prototypów nie był kontynuowany i do produkcji seryjnej nie doszło. W 1956 roku prace nad Type 173 przerwano. W związku z tym zakłady Bristola skupiły się na pracach nad prototypowymi śmigłowcami Type 191 i Type 193 dla Royal Navy i Royal Canadian Navy. Również i te projekty skasowano, ale brytyjski RAF zainteresował się projektem Type 192, będącym kolejną wersją wspomnianych maszyn.

    Bristol Belvedere
    Bristol Belvedere

    Maszyna wykorzystywała podzespoły śmigłowca Type 191. Wykorzystano częściowo ukończone prototypy, oraz doświadczenie z prac nad wcześniejszymi maszynami, aby przyśpieszyć budowę prototypu nowej wersji. Maszyna otrzymała oznaczenie Bristol Type 192 Belvedere. Pod względem zakładanych możliwości, śmigłowiec miał być maszyną transportową jak i bojową, przystosowaną do zwalczania okrętów podwodnych.

    Pierwszy prototyp oblatano 5 lipca 1958 roku. Po serii prób, w trakcie których stopniowo dopracowywano wyposażenie maszyn, RAF zamówił 26 egzemplarzy seryjnych, przy czym maszyny były od początku przystosowane do prowadzenia działań dla Royal Navy. Śmigłowce trafiły do jednostek liniowych i wykorzystywane były krótko, bo tylko do 1969 roku. W tym czasie wykorzystano je w działaniach bojowych podczas konfliktu adeńskiego oraz w Borneo.

    Bristol Belvedere
    Bristol Belvedere

    Belvedere spisywały się nieźle, ale ze względu na potrzebę ich dostosowania do prowadzenia działań na morzu, miały wiele niekoniecznie użytecznych rozwiązań. Dostęp do kokpitu z wnętrza kadłuba wymagał przejścia wąskim przejściem obok silnika, podwozie przednie było bardzo wysokie, aby umożliwić transport torped pod kadłubem, ale z drugiej strony utrudniało wchodzenie na pokład. Również udźwig pozostawiał wiele do życzenia, ponieważ przedział transportowy mieścił do 18 w pełni wyposażonych żołnierzy lub ładunek o masie 2700 kg, przy czym załadunek dobywał się przez boczne drzwi w kadłubie.

    W toku prac nad projektem i samej eksploatacji opracowano kilka wersji maszyny, które nie weszły do produkcji seryjnej. Były to: Type 192C, wersja cywilna z miejscem dla 24 pasażerów, Type 194 z silnikami Gnome oraz wspomniane Type 191 i 193.

    Bristol Belvedere
    Bristol Belvedere

    Perspektywa pozyskania nowocześniejszych amerykańskich Boeingów CH-47 Chinook oraz niska żywotność podzespołów (przewidywano, że Belvedere mógł wylatać 1600 godzin) sprawiły, że eksploatacja Belvederów straciła sens. W związku z tym już w 1969 roku maszyny te wycofano ze służby. Minęło jednak dużo czasu zanim Chinooki weszły do służby w brytyjskim lotnictwie. Do naszych czasów przetrwały 4 Belvedery

    Bristol Belvedere miał 16,5 m długości, a maksymalna masa startowa wynosiła 8618 kg. Napęd stanowiły dwa silniki Napier Gazelle o mocy 1465 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 222 km/h i zasięg 740 km. Śmigłowiec mógł zabierać na pokład 19 w pełni wyposażonych żołnierzy lub 12 rannych na noszach, 2 siedzących oraz personel medyczny albo ładunek o masie 2700 kg.

    Bristol Belvedere
    Bristol Belvedere
    Bristol Belvedere
    Bristol Belvedere
    Bristol Belvedere
    Bristol Belvedere
    Bristol Belvedere
    Bristol Belvedere
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleLuksusowe wczasy na Riwierze Tureckiej – sprawdź TOP3 hoteli, które warto wybrać!
    Next Article Tarot Chrysalis, czyli podróż do wnętrza świadomości!
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    27 listopada 20234 Mins Read1 Views

    RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    By Michał Banach0
    18 listopada 20235 Mins Read74 Views

    A39 Tortoise – brytyjski ciężki czołg szturmowy

    By Michał Banach2
    1 listopada 20234 Mins Read98 Views

    Ribblehead Viaduct – XIX-wieczny wiadukt kolejowy w Wielkiej Brytanii

    By Michał Banach2
    23 października 20234 Mins Read45 Views

    Hughes XH-17 – eksperymentalny latający dźwig

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    2 grudnia 2023

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    1 grudnia 2023

    Portugalski pancernik Vasco da Gama

    30 listopada 2023

    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    29 listopada 2023

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    28 listopada 2023

    31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 lutego 20166 Mins Read

    Billy Mitchell kontra pancerniki

    Pierwsza wojna światowa udowodniła, że lotnictwo może nie tylko wpływać na przebieg walk, ale również…

    Artykuły
    10 grudnia 20212 Mins Read

    Suplementacja a weganizm – na co zwrócić uwagę

    Jakie witaminy dla wegan to naprawdę suplementy wegańskie? Czy kompleks witamin dla wegetarian jest konieczny?…

    Artykuły
    17 marca 20204 Mins Read

    Autostrada na środku lotniska – Port Lotniczy Gibraltar

    Lotniska międzynarodowe to raczej zamknięte obiekty, ogrodzone wysokim płotem i strzeżone przez ochronę. Nie ma…

    Artykuły
    24 września 20223 Mins Read

    Breda-Zappata BZ.308 – ofiara pokoju

    Zbudowany w 1948 roku Breda-Zappata BZ.308 pod wieloma względami przypominał Lockheeda Constellation. Maszyna miała przynieść…

    Artykuły
    12 kwietnia 20213 Mins Read

    Brytyjski samochód pancerny Alvis Saladin

    Alvis Saladin powstał w oparciu o brytyjskie doświadczenia z wykorzystania samochodów pancernych podczas II wojny…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.