Zbudowany w 1933 roku myśliwiec Breda Ba.27 był pierwszym jednopłatowym włoskim myśliwcem o częściowo metalowej konstrukcji. Samolot nie zyskał akceptacji Regia Aeronautica, ale trafił do eksploatacji w chińskich siłach powietrznych.
Pomysł zbudowania jednosilnikowego myśliwca w układzie jednopłata i częściowo metalowej konstrukcji zrodził się w głowie inżyniera Cesare Pallavicino w 1933 roku, gdy Włosi rozpoczęli próby zakupionego w w USA samolotu wyścigowego Travel Air Model „Mystery Ship”. Na podstawie wniosków z prób Pallavicino postanowił zaprojektować własną konstrukcję. 5 marca 1933 roku oficjalnie do zakładów Breda wpłynęło zamówienie na dwa prototypy nowego samolotu.

Pierwszy z prototypów ukończono w lipcu i oblatano – za sterami zasiadł Ambrogio Colombo. Próby wykazały, że samolot ma dobre osiągi, ale jest trudny w pilotażu, ma słabą widoczność z kokpitu i podatny na wibracje. O ile wibracje udało się zredukować zmieniając dwułopatowe śmigło na nowe, całkowicie metalowe, trzyłopatowe śmigło o zmiennym skoku, tak ogólnie samolot nie zyskał aprobaty Regia Aeronautica.
W związku z utratą szans na wprowadzenie maszyny do eksploatacji we włoskich siłach powietrznych, w zakładach Breda podjęto decyzję o zmodernizowaniu drugiego prototypu i próbie znalezienia odbiorcy zagranicznego. Maszyna przeszła gruntowną modernizację. Kokpit przesunięto do przodu i podwyższono, dzięki czemu uzyskano lepszą widoczność. Drewniane skrzydła zastąpiono metalowymi, a poszycie kadłuba zmieniono na bardziej opływowe, co pozwoliło na utrzymanie osiągów pierwszego prototypu, mimo wzrostu masy.

Tak zmodernizowana maszyna otrzymała oznaczenie Breda 27 Metallico, lub Breda 27m i została oblatana w maju 1934 roku lub 21 czerwca 1934 roku według innych źródeł. Maszynę zaprezentowano chińskiej misji wojskowej, której przedstawiciele zamówili 18 samolotów. Ostatecznie do Chin dotarło 11 samolotów, które wykorzystano w działaniach obronnych w trakcie walk z Japonią. Do 1938 roku prawdopodobnie wszystkie zostały zniszczone lub nie nadawały się do dalszej eksploatacji. Tak zakończyła się historia Breda Ba.27.
Breda Ba.27 w swojej pierwszej wersji miał konstrukcję bardzo zbliżoną do Travel Air Type R “Mystery Ship”. Wersja Metallico znacząco się od niego różniła. Samolot miał 7,67 m długości i 10,8 m rozpiętości skrzydeł, a jego masa własna wynosiła 1850 kg. Napęd stanowił dziewięciocylindrowy silnik gwiazdowy Alfa Romeo Mercurius o mocy 540 KM, zapewniający prędkość maksymalną 380 km/h, oraz zasięg 750 km. Uzbrojenie składało się z 2 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm. Zbudowano dwa prototypy w pierwszej wersji, z których jeden przebudowano na wersję Metallico. Dodatkowo zbudowano 11-12 maszyn w wersji Metallico, z których 11 trafiło do Chin.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.