Zbudowany w 1933 roku myśliwiec Breda Ba.27 był pierwszym jednopłatowym włoskim myśliwcem o częściowo metalowej konstrukcji. Samolot nie zyskał akceptacji Regia Aeronautica, ale trafił do eksploatacji w chińskich siłach powietrznych.

Pomysł zbudowania jednosilnikowego myśliwca w układzie jednopłata i częściowo metalowej konstrukcji zrodził się w głowie inżyniera Cesare Pallavicino w 1933 roku, gdy Włosi rozpoczęli próby zakupionego w w USA samolotu wyścigowego Travel Air Model “Mystery Ship”. Na podstawie wniosków z prób Pallavicino postanowił zaprojektować własną konstrukcję. 5 marca 1933 roku oficjalnie do zakładów Breda wpłynęło zamówienie na dwa prototypy nowego samolotu.

Travel Air Type R (NR482N)

Travel Air Type R (NR482N)

Pierwszy z prototypów ukończono w lipcu i oblatano – za sterami zasiadł Ambrogio Colombo. Próby wykazały, że samolot ma dobre osiągi, ale jest trudny w pilotażu, ma słabą widoczność z kokpitu i podatny na wibracje. O ile wibracje udało się zredukować zmieniając dwułopatowe śmigło na nowe, całkowicie metalowe, trzyłopatowe śmigło o zmiennym skoku, tak ogólnie samolot nie zyskał aprobaty Regia Aeronautica.

W związku z utratą szans na wprowadzenie maszyny do eksploatacji we włoskich siłach powietrznych, w zakładach Breda podjęto decyzję o zmodernizowaniu drugiego prototypu i próbie znalezienia odbiorcy zagranicznego. Maszyna przeszła gruntowną modernizację. Kokpit przesunięto do przodu i podwyższono, dzięki czemu uzyskano lepszą widoczność. Drewniane skrzydła zastąpiono metalowymi, a poszycie kadłuba zmieniono na bardziej opływowe, co pozwoliło na utrzymanie osiągów pierwszego prototypu, mimo wzrostu masy.

Breda Ba.27

Breda Ba.27

Tak zmodernizowana maszyna otrzymała oznaczenie Breda 27 Metallico, lub Breda 27m i została oblatana w maju 1934 roku lub 21 czerwca 1934 roku według innych źródeł. Maszynę zaprezentowano chińskiej misji wojskowej, której przedstawiciele zamówili 18 samolotów. Ostatecznie do Chin dotarło 11 samolotów, które wykorzystano w działaniach obronnych w trakcie walk z Japonią. Do 1938 roku prawdopodobnie wszystkie zostały zniszczone lub nie nadawały się do dalszej eksploatacji. Tak zakończyła się historia Breda Ba.27.

Breda Ba.27 w swojej pierwszej wersji miał konstrukcję bardzo zbliżoną do Travel Air Type R “Mystery Ship”. Wersja Metallico znacząco się od niego różniła. Samolot miał 7,67 m długości i 10,8 m rozpiętości skrzydeł, a jego masa własna wynosiła 1850 kg. Napęd stanowił dziewięciocylindrowy silnik gwiazdowy Alfa Romeo Mercurius o mocy 540 KM, zapewniający prędkość maksymalną 380 km/h, oraz zasięg 750 km. Uzbrojenie składało się z 2 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm. Zbudowano dwa prototypy w pierwszej wersji, z których jeden przebudowano na wersję Metallico. Dodatkowo zbudowano 11-12 maszyn w wersji Metallico, z których 11 trafiło do Chin.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.