Pod koniec lat 80. w Brazylii opracowano nietypowy minisamochód o nazwie Gurgel BR-800. Zaprojektowano go z myślą o szybkiej produkcji i wykorzystaniu w miastach. W związku z tym miał on niewielkie wymiary i teoretycznie był bardzo tani. Po wyprodukowaniu około 4000 egzemplarzy wycofano go jednak z sprzedaży.

Prace nad samochodem rozpoczęto w połowie lat 80. w ramach projektu CENA (por. Carro Econômico NAcional). Według założeń samochód miał być mały, dzięki czemu idealnie nadawał się do jazdy w mieście, a do tego tani. Oficjalnie zaprezentowano go we wrześniu 1987 roku jako Gurgel 280, ale przed rozpoczęciem produkcji jego nazwę zmieniono na Gurgel BR-800.

Gurgel BR-800

Gurgel BR-800

Samochód miał 3,2 m długości, 1,46 m szerokości i 1,46 m wysokości oraz masę 650 kg. Pod maską umieszczono dwucylindrowy silnik o pojemności 792 cm³ i mocy 32 KM, zapewniający prędkość maksymalną 110 km/h. W toku produkcji wprowadzono nieco mocniejszy silnik o mocy 36 KM. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1988 roku, a cena samochodu przynajmniej w teorii była bardzo niska, jednak z powodu narzuconego wymogu kupowania 750 akcji firmy Gurgel wraz z samochodem, jego atrakcyjność spadła.

Zbudowano około 4000 egzemplarzy w kilku nieznacznie różniących się seriach. Użytkownicy dodatkowo modyfikowali posiadane samochody, co zaowocowało powstaniem wielu oryginalnych wersji BR-800. Niestety szybko wyszły na jaw liczne wady konstrukcji, z których najważniejszymi była za słaba moc silnika oraz kiepskie zawieszenie. W 1992 roku zakończono produkcję, wprowadzając nieco wcześniej do sprzedaży lekko odświeżoną wersję oznaczoną jako BR-SL. Na bazie zdobytego doświadczenia opracowano również następcę modelu BR-800 o nazwie Gurgel Supermini, który produkowano do 1994 roku.

Gurgel BR-800

Gurgel BR-800

Gurgel BR-800 nie zyskał większej popularności, a w związku z mianami w polityce brazylijskich władz, które wprowadziły ulgi podatkowe dla różnych koncernów motoryzacyjnych, również zagranicznych, firma Gurgel zaczęła podupadać. Ostatecznie firma przestała istnieć jako producent samochodów, ale jej nazwę wykorzystuje firma importująca trójkołowce.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.