SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Brama Brandenburska – symbol Berlina
    Brama Brandenburska - symbol Berlina
    Brama Brandenburska - symbol Berlina
    Artykuły

    Brama Brandenburska – symbol Berlina

    Michał BanachBy Michał Banach16 czerwca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Berlin jako jedna z najważniejszych historycznych stolic Europy jest pełen zabytków i budynków o symbolicznym wręcz znaczeniu. Bez wątpienia jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli tego miasta jest Brama Brandenburska.

    Geneza

    W XVIII wieku Berlin otoczony był siecią fortów i umocnień, wewnątrz których utworzono tzw. Mur Celny, który chociaż nie miał znaczenia militarnego, oddzielał centralną część miasta od okolicznych terenów i pomagał w kontrolowaniu przepływu towarów oraz określaniu kto podlega jakim opłatom celnym i podatkowym. Aby umożliwić przejazd przez mur, zbudowano liczne bramy, z których część pełniła jedynie funkcję transportową, a inne bardziej reprezentatywną.

    Brama Brandenburska w 1871 roku
    Brama Brandenburska w 1871 roku

    W 1788 roku władze miasta rozpoczęły budowę nowej bramy w miejscu bramy utworzonej w 1734 roku na drodze do Brandenburga. Według założeń, nowa brama miała pełnić dodatkowo rolę reprezentacyjną, a jej bogate wykończenie miało symbolizować władzę niemieckiej monarchii, szczególnie Fryderyka II zmarłego w 1786 roku.

    Brama i symbol

    Projekt bramy przygotował Carl Gotthard Langhans, a jej budowa trwała do 1791 roku. Stworzył on konstrukcję w stylu wczesnoklasycystycznym z piaskowca łabskiego (wydobywanego z okolic Lwówka Śląskiego), wzorowaną na ateńskim akropolu. Brama ma 26 m wysokości, 65,5 m szerokości i 11 m głębokości. W centralnej części umieszczono 5 przejazdów, z których środkowy, początkowo zarezerwowany dla rodziny królewskiej, był szerszy od pozostałych. Po bokach bramy zbudowano budynki dla strażników i celników (obecnie nieistniejące).

    Brama Brandenburska w latach 20. lub 30. XX wieku
    Brama Brandenburska w latach 20. lub 30. XX wieku

    Brama została wzbogacona licznymi ozdobami i rzeźbami zaprojektowanymi przez Johanna Gotfryda Schadowa, Carla Friedericha Wichmanna oraz Johana Daniela Metzlera. Na szczycie budowli umieszczono w 1793 roku rzeźbę przedstawiającą kwadrygę (rzymski wóz dwukołowy zaprzężony w cztery konie) powożony przez boginię zwycięstwa, Wiktorię.

    Ze względu na swoje położenie, Brama Brandenburska jak ją nazwano, miała duże znaczenie reprezentacyjne. Gdy w 1806 roku do Berlina wkroczyły wojska Napoleona Bonaparte, kazał on zdjąć kwadrygę i zabrać ją do Paryża. Rzeźba wróciła do Berlina dopiero w 1814 roku, gdy stolica Francji została zajęta przez wojska pruskie. Po powrocie do Berlina, rzeźba została wzbogacona o nowy symbol w postaci orła pruskiego w koronie z Krzyżem Żelaznym.

    Brama Brandenburska po zakończeniu walk o Berlin w 1945 roku
    Brama Brandenburska po zakończeniu walk o Berlin w 1945 roku

    W latach 60. XIX wieku zlikwidowano Mur Celny oraz większość bram celnych, jednak Brama Brandenburska została jedynie zmodyfikowana. Zamiast budynków straży i celników zbudowano kolumnady zaprojektowane przez Heinricha Stracka. Przez kolejna lata historia bramy nie obfitowała w bardziej istotne wydarzenia. Miejsce to było jednak świadkiem licznych manifestacji, wieców i defilad.

    Podczas II wojny światowej w trakcie oblężenia Berlina Brama Brandenburska została znacząco uszkodzona. Zniszczeń dokonali również sami Niemcy, którzy strzelali do bramy, gdy zawisła na niej sowiecka flaga. Po wojnie, brama znalazła się na granicy stref okupacyjnych w Berlinie, jednak nie przeszkodziło to w przeprowadzeniu prac remontowych. Odbudowę bramy rozpoczęto 21 września 1956 roku, a zakończono 14 grudnia 1957 roku. W trakcie prac nie przywrócono jednak orła i Żelaznego Krzyża na kwadrydze.

    Brama Brandenburska w 1984 roku (fot. George Louis)
    Brama Brandenburska w 1984 roku (fot. George Louis)

    Gdy 13 sierpnia 1961 roku rozpoczęto budowę Muru Berlińskiego, przebiegł on przez środek Bramy Brandenburskiej, przez co została ona wyłączona z możliwości zwiedzania, a nawet przebywania w pobliżu. Ustawiono przy niej strażnice, a sam mur w tym miejscu nie posiadał żadnego przejścia. Dopiero 22 grudnia 1989 roku wraz upadkiem Muru, ponownie otwarto Bramę Brandenburską. W kolejnych miesiącach po licznych incydentach związanych z świętowaniem zjednoczenia Niemiec bramę poddano oględzinom, które wykazały, że wymaga ona napraw po latach braku odpowiedniej konserwacji.

    Początkowo skupiono się na doraźnych remontach, jednak pod koniec lat 90. zdecydowano się na przeprowadzenie większego remontu. Zakończono go 3 października 2002 roku. Obecnie Brama Brandenburska wraz z Placem Paryskim i okolicznymi terenami jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych części Berlina. Co roku miejsce to odwiedzają miliony turystów. Co istotne, wizerunek Bramy umieszczono na niemieckich monetach euro o nominale 10, 20 i 50 centów. Ponadto jej wizerunek jest umieszczany na licznych pocztówkach, znaczkach itp.

    Brama Brandenburska (fot. Michał Banach)
    Brama Brandenburska (fot. Michał Banach)
    Brama Brandenburska (fot. Michał Banach)
    Brama Brandenburska (fot. Michał Banach)

    Rozbiórka Muru Berlińskiego
    Rozbiórka Muru Berlińskiego
    Brama Brandenburska (fot. pxhere.com)
    Brama Brandenburska (fot. pxhere.com)
    Brama Brandenburska (fot. Amb-foto/Wikimedia Commons)
    Brama Brandenburska (fot. Amb-foto/Wikimedia Commons)
    Brama Brandenburska (fot. pixabay.com)
    Brama Brandenburska (fot. pixabay.com)
    Brama Brandenburska (fot. pixabay.com)
    Brama Brandenburska (fot. pixabay.com)
    Brama Brandenburska (fot. pixabay.com)
    Brama Brandenburska (fot. pixabay.com)
    Brama Brandenburska (fot. pixabay.com)
    Brama Brandenburska (fot. pixabay.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleArmstrong Whitworth F.K.10 – czteropłatowiec z I wojny światowej
    Next Article Detoks organizmu – czym się kierować przy wyborze placówki?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.