SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Brama Brandenburska – symbol Berlina
    Brama Brandenburska - symbol Berlina
    Brama Brandenburska - symbol Berlina
    Artykuły

    Brama Brandenburska – symbol Berlina

    Michał BanachBy Michał Banach16 czerwca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Berlin jako jedna z najważniejszych historycznych stolic Europy jest pełen zabytków i budynków o symbolicznym wręcz znaczeniu. Bez wątpienia jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli tego miasta jest Brama Brandenburska.

    Geneza

    W XVIII wieku Berlin otoczony był siecią fortów i umocnień, wewnątrz których utworzono tzw. Mur Celny, który chociaż nie miał znaczenia militarnego, oddzielał centralną część miasta od okolicznych terenów i pomagał w kontrolowaniu przepływu towarów oraz określaniu kto podlega jakim opłatom celnym i podatkowym. Aby umożliwić przejazd przez mur, zbudowano liczne bramy, z których część pełniła jedynie funkcję transportową, a inne bardziej reprezentatywną.

    Brama Brandenburska w 1871 roku
    Brama Brandenburska w 1871 roku

    W 1788 roku władze miasta rozpoczęły budowę nowej bramy w miejscu bramy utworzonej w 1734 roku na drodze do Brandenburga. Według założeń, nowa brama miała pełnić dodatkowo rolę reprezentacyjną, a jej bogate wykończenie miało symbolizować władzę niemieckiej monarchii, szczególnie Fryderyka II zmarłego w 1786 roku.

    Brama i symbol

    Projekt bramy przygotował Carl Gotthard Langhans, a jej budowa trwała do 1791 roku. Stworzył on konstrukcję w stylu wczesnoklasycystycznym z piaskowca łabskiego (wydobywanego z okolic Lwówka Śląskiego), wzorowaną na ateńskim akropolu. Brama ma 26 m wysokości, 65,5 m szerokości i 11 m głębokości. W centralnej części umieszczono 5 przejazdów, z których środkowy, początkowo zarezerwowany dla rodziny królewskiej, był szerszy od pozostałych. Po bokach bramy zbudowano budynki dla strażników i celników (obecnie nieistniejące).

    Brama Brandenburska w latach 20. lub 30. XX wieku
    Brama Brandenburska w latach 20. lub 30. XX wieku

    Brama została wzbogacona licznymi ozdobami i rzeźbami zaprojektowanymi przez Johanna Gotfryda Schadowa, Carla Friedericha Wichmanna oraz Johana Daniela Metzlera. Na szczycie budowli umieszczono w 1793 roku rzeźbę przedstawiającą kwadrygę (rzymski wóz dwukołowy zaprzężony w cztery konie) powożony przez boginię zwycięstwa, Wiktorię.

    Ze względu na swoje położenie, Brama Brandenburska jak ją nazwano, miała duże znaczenie reprezentacyjne. Gdy w 1806 roku do Berlina wkroczyły wojska Napoleona Bonaparte, kazał on zdjąć kwadrygę i zabrać ją do Paryża. Rzeźba wróciła do Berlina dopiero w 1814 roku, gdy stolica Francji została zajęta przez wojska pruskie. Po powrocie do Berlina, rzeźba została wzbogacona o nowy symbol w postaci orła pruskiego w koronie z Krzyżem Żelaznym.

    Brama Brandenburska po zakończeniu walk o Berlin w 1945 roku
    Brama Brandenburska po zakończeniu walk o Berlin w 1945 roku

    W latach 60. XIX wieku zlikwidowano Mur Celny oraz większość bram celnych, jednak Brama Brandenburska została jedynie zmodyfikowana. Zamiast budynków straży i celników zbudowano kolumnady zaprojektowane przez Heinricha Stracka. Przez kolejna lata historia bramy nie obfitowała w bardziej istotne wydarzenia. Miejsce to było jednak świadkiem licznych manifestacji, wieców i defilad.

    Podczas II wojny światowej w trakcie oblężenia Berlina Brama Brandenburska została znacząco uszkodzona. Zniszczeń dokonali również sami Niemcy, którzy strzelali do bramy, gdy zawisła na niej sowiecka flaga. Po wojnie, brama znalazła się na granicy stref okupacyjnych w Berlinie, jednak nie przeszkodziło to w przeprowadzeniu prac remontowych. Odbudowę bramy rozpoczęto 21 września 1956 roku, a zakończono 14 grudnia 1957 roku. W trakcie prac nie przywrócono jednak orła i Żelaznego Krzyża na kwadrydze.

    Brama Brandenburska w 1984 roku (fot. George Louis)
    Brama Brandenburska w 1984 roku (fot. George Louis)

    Gdy 13 sierpnia 1961 roku rozpoczęto budowę Muru Berlińskiego, przebiegł on przez środek Bramy Brandenburskiej, przez co została ona wyłączona z możliwości zwiedzania, a nawet przebywania w pobliżu. Ustawiono przy niej strażnice, a sam mur w tym miejscu nie posiadał żadnego przejścia. Dopiero 22 grudnia 1989 roku wraz upadkiem Muru, ponownie otwarto Bramę Brandenburską. W kolejnych miesiącach po licznych incydentach związanych z świętowaniem zjednoczenia Niemiec bramę poddano oględzinom, które wykazały, że wymaga ona napraw po latach braku odpowiedniej konserwacji.

    Początkowo skupiono się na doraźnych remontach, jednak pod koniec lat 90. zdecydowano się na przeprowadzenie większego remontu. Zakończono go 3 października 2002 roku. Obecnie Brama Brandenburska wraz z Placem Paryskim i okolicznymi terenami jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych części Berlina. Co roku miejsce to odwiedzają miliony turystów. Co istotne, wizerunek Bramy umieszczono na niemieckich monetach euro o nominale 10, 20 i 50 centów. Ponadto jej wizerunek jest umieszczany na licznych pocztówkach, znaczkach itp.

    Brama Brandenburska (fot. Michał Banach)
    Brama Brandenburska (fot. Michał Banach)
    Brama Brandenburska (fot. Michał Banach)
    Brama Brandenburska (fot. Michał Banach)

    Rozbiórka Muru Berlińskiego
    Rozbiórka Muru Berlińskiego
    Brama Brandenburska (fot. pxhere.com)
    Brama Brandenburska (fot. pxhere.com)
    Brama Brandenburska (fot. Amb-foto/Wikimedia Commons)
    Brama Brandenburska (fot. Amb-foto/Wikimedia Commons)
    Brama Brandenburska (fot. pixabay.com)
    Brama Brandenburska (fot. pixabay.com)
    Brama Brandenburska (fot. pixabay.com)
    Brama Brandenburska (fot. pixabay.com)
    Brama Brandenburska (fot. pixabay.com)
    Brama Brandenburska (fot. pixabay.com)
    Brama Brandenburska (fot. pixabay.com)
    Brama Brandenburska (fot. pixabay.com)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułArmstrong Whitworth F.K.10 – czteropłatowiec z I wojny światowej
    Następny artykuł Detoks organizmu – czym się kierować przy wyborze placówki?
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Konstytucja 3 maja – pierwsza polska konstytucja

    3 maja 20224 Mins Read

    Lynx 120 – projekt niemieckiego czołgu lekkiego

    26 kwietnia 20223 Mins Read

    Glückauf – pierwszy konwencjonalny tankowiec

    11 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.