SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » BMT-72 – ukraiński czołgowy bojowy wóz piechoty
    BMT-72 - ukraiński czołgowy bojowy wóz piechoty
    Artykuły

    BMT-72 – ukraiński czołgowy bojowy wóz piechoty

    Michał BanachBy Michał Banach12 czerwca 20176 komentarzy4 Mins Read
    Ukraiński ciężki bojowy wóz piechoty BMT-72 to w praktyce przedłużony i zmodernizowany czołg T-72, wyposażony w przedział desantowy dla 5 żołnierzy. Pojazd powstał z Charkowskim Biurze Konstrukcyjnym im. Morozowa ale nigdy nie wszedł do produkcji.

    Zarówno transportery opancerzone jak i bojowe wozy piechoty przystosowane są do transportowania żołnierzy na front oraz zapewniania im wsparcia ogniowego. Niestety wadą tych pojazdów jest słabe opancerzenie, zwłaszcza w porównaniu z czołgami. W związku z tym, w wielu krajach na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat prowadzono prace nad nowymi, ciężkimi bojowymi wozami piechoty, opartymi na podwoziach czołgów.

    BMT-72 obok BMP-2
    BMT-72 obok BMP-2

    Efektem tych prac było powstanie kilku ciekawych projektów pojazdów, które dysponowały potężnym pancerzem, zapewniającym podobny poziom ochrony jak w przypadku czołgów, oraz stosunkowo silnym uzbrojeniem w porównaniu do tradycyjnych bojowych wozów piechoty. Najwięcej tego typu pojazdów opracowano w Izraelu, Rosji oraz na Ukrainie. To właśnie w tym ostatnim kraju stworzono jednak jeden z bardziej nietypowych pojazdów – BMT-72, bojowy wóz piechoty będący w praktyce nieco powiększonym czołgiem.

    Po rozpadzie Związku Radzieckiego, na Ukrainie znalazły się olbrzymie ilości zmagazynowanych pojazdów pancernych oraz liczne zakłady produkcyjne i remontowe ciężkiego sprzętu. Wśród nich znalazło się dysponujące dużym doświadczeniem, Charkowskie Biuro Konstrukcyjne im. Morozowa. To właśnie w tym biurze powstał pomysł przebudowywania czołgów T-72 na bojowe wozy piechoty.

    BMT-72
    BMT-72

    Prace nad pojazdem prowadzono w latach 90.. Aby maksymalnie uprościć projekt, pojazd wykorzystuje kadłub i podwozie czołgu T-72, wydłużone o jedną parę kół jezdnych. Aby zmieścić w kadłubie przedział desantowy, wymieniono power pack, instalując nowy, mniejszy silnik diesla typu 6TD-2 o mocy 1200 KM, taki sam jak w ukraińskich czołgach podstawowych T-84 Oplot. Pozwoliło to na zarówno zmieszczenie w środku przedziału desantowego jak i polepszenie parametrów większego i cięższego pojazdu.

    Przedział desantowy mieści 5 żołnierzy, którzy mogą korzystać z 3 włazów znajdujących się za wieżą. W zależności od sytuacji, mogą oni opuścić przez nie pojazd lub strzelać z włazów, chociaż nie jest to do końca bezpieczne rozwiązanie, ponieważ po obróceniu, wieża może częściowo zakryć włazy.

    BMT-72
    BMT-72

    Po modernizacji zwiększeniu uległa długość czołgu, do około 8,7 m (z 6,7 m w przypadku zwykłego T-72), oraz masa do około 50 ton (wobec około 41 ton w przypadku T-72 – w zależności od wersji). Prototyp wyposażono ponadto w nową wieżę, prawdopodobnie z T-80, w której umieszczono armatę 2A46M kalibru 125 mm oraz nowe wyposażenie elektroniczne.

    BMT-72 powstał z własnej inicjatywy charkowskiego biura, z myślą o potencjalnym zamówieniu ze strony ukraińskiej armii, posiadającej olbrzymie nadwyżki nieprzydatnych T-72 lub z myślą o zagranicznych użytkownikach czołgów tego typu. Pojazd miał być propozycją modernizacji wysłużonych wozów, dzięki czemu mogłyby one pozostać w służbie znacznie dłużej.

    BMT-72
    BMT-72

    Projekt nie zyskał zainteresowania, ale charkowskie biuro postanowiło w 2001 roku zaprezentować jego kolejny wariant, tym razem oparty na czołgu T-84 Oplot – BTMP-84. Pojazd miał podobny układ do BMT-72, ale znacznie nowocześniejsze wyposażenie. Również i ta wersja nie trafiła do produkcji.

    Głównym powodem niepowodzenia projektu czołgowych bojowych wozów piechoty były koszty eksploatacji, takie same jak w przypadku czołgów podstawowych, oraz mniejsza manewrowość pojazdów w porównaniu do typowych BWP. Również koszty zarówno produkcji nowych pojazdów, jak i modernizacji istniejących, nie zachęcały do składania zamówień. Pojazdy te nie mogły również przewozić tak dużych ilości żołnierzy jak pojazdy dedykowane do transportu żołnierzy.

    Warto dodać, że często na liście czołgów przystosowanych do transportu żołnierzy umieszcza się Izraelską Merkavę. Chociaż czołg ten faktycznie posiada niewielki przedział transportowy, nie projektowano go z myślą o transporcie desantu, tylko z myślą o szybkim opuszczeniu pojazdu oraz jako ułatwienie w przypadku uzupełniania amunicji. W skrajnych sytuacjach przedział wykorzystywany jest również do transportu rannych, ewakuowanych z pola walki. Zwykle jednak, aby móc skorzystać z przedziału, trzeba najpierw usunąć część pojemników na amunicję.

    BMT-72
    BMT-72
    BMT-72
    BMT-72
    BMT-72
    BMT-72
    BMT-72
    BMT-72

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWielolufowe działka Hotchkiss M1873 i M1879
    Next Article Flying Clipper – nowy największy żaglowiec na świecie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.