SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Błotniak – polski dywersyjny pojazd podwodny
    Błotniak - polski dywersyjny pojazd podwodny
    Błotniak - polski dywersyjny pojazd podwodny
    Artykuły

    Błotniak – polski dywersyjny pojazd podwodny

    Michał BanachBy Michał Banach25 września 2018Updated:27 sierpnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany w latach 70. pojazd podwodny Błotniak powstał z myślą o działaniach komandosów, zwłaszcza prowadzenia operacji dywersyjnych. Projekt od początku mierzył się z problemami technicznymi, a po ich przezwyciężeniu i wyprodukowaniu kilku prototypów zarzucono dalsze prace.

    Na początku lat 70. dowództwo wojsk Układu Warszawskiego podjęło decyzję o rozpoczęciu prac nad pojazdami podwodnymi dla oddziałów polskich komandosów, które miały ułatwiać im prowadzenie operacji dywersyjnych. Prace nad pojazdem zlecono Wyższej Szkole Marynarki Wojennej w Gdyni.

    Błotniak w zbiorach Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni - przed remontem (fot. Wikimedia Commons)
    Błotniak w zbiorach Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni – przed remontem (fot. Wikimedia Commons)

    W 1978 roku ukończono pierwsze pojazdy określane jako przedprototypy, które miały posłużyć do testów koncepcji. Zespół projektowy podjął decyzję o zaprojektowaniu pojazdu zdolnego do transportu jednego płetwonurka w tzw. mokrej kabinie (co z jednej strony obniżało koszty prac, ale z drugiej znacząco wpływały na zmniejszenie komfortu pracy. Według założeń, pojazd miał holować ładunek wybuchowy, płetwonurków lub drugi pojazd. Zakładano również, że pojazd będzie mógł być przewożony przez ciężarówki i spuszczany do wody na specjalnych rampach, bądź zrzucany z śmigłowca, albo przewożony przez okręt podwodny.

    Przeprowadzone próby przedprototypów wykazały, że pojazd całkowicie nie spełnia oczekiwań komandosów. Największym problemem było trudne sterowanie, zwłaszcza pod względem utrzymania głębokości. Dodatkowo w pozbawionym jakichkolwiek systemów nawigacyjnych pojeździe płetwonurek miał utrudnioną orientację w terenie. Kolejnym problemem była bardzo niska prędkość podwodna.

    Błotniak w zbiorach Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni - przed remontem (fot. Wikimedia Commons)
    Błotniak w zbiorach Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni – przed remontem (fot. Wikimedia Commons)

    W zaistniałej decyzji podjęto decyzję o przerwaniu prac i rozwiązaniu pierwszego zespołu projektowego. Nowy zespół, którego kierownikiem został Władysław Wojnowski, a pozostałymi członkami byli Jan Biegalski, Bogdan Sówka, Marian Pieszewski, Bartłomiej Jakus, Andrzej Domiszewski oraz Bogumił Śliwiński przystąpił do prac nad ulepszonym pojazdem pod koniec 1978 roku.

    Tym razem udało się wyeliminować praktycznie wszystkie wady wykryte w przedprototypach. Znacząco ulepszono wyposażenie pojazdu, montując sonar, system automatycznego trymowania i utrzymywania głębokości, pojemniejsze akumulatory i nowe śruby. Błotniak, bo tak nazwano pojazd przeszedł kolejne próby pomyślnie i formalnie został przyjęty do eksploatacji, jednak ostatecznie nie podjęto produkcji seryjnej. Po krótkim okresie eksploatacji pojazd wycofano. Głównym powodem zawieszenia projektu był brak koncepcji wykorzystania pojazdu w zmieniających się realiach potencjalnego konfliktu, oraz cały czas niewystarczające osiągi Błotniaka.

    Błotniak w zbiorach Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni - przed remontem (fot. Wikimedia Commons)
    Błotniak w zbiorach Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni – przed remontem (fot. Wikimedia Commons)

    Do naszych czasów przetrwał prototyp nr. 2, prototyp z miejscem dla nurka w pozycji leżącej, oraz zrekonstruowany pojazd o numerze bocznym 003. Dodatkowo powstała wierna i w pełni sprawna replika, która wykorzystywana jest w różnych pokazach i inscenizacjach.

    Błotniak w zbiorach Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni (fot. Michał Banach)
    Błotniak w zbiorach Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni (fot. Michał Banach)
    Błotniak w zbiorach Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni (fot. Michał Banach)
    Błotniak w zbiorach Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni (fot. Michał Banach)
    Błotniak w zbiorach Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni (fot. Michał Banach)
    Błotniak w zbiorach Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni (fot. Michał Banach)
    Błotniak w zbiorach Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni (fot. Michał Banach)
    Błotniak w zbiorach Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMeblowe DIY czyli jak odzyskać piękno drewnianych mebli
    Next Article Wynalazki, które zmieniły pocztę
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.