SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read549 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read549 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    Artykuły

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    Michał BanachBy Michał Banach6 lutego 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Blohm & Voss Ha 137 - zapomniany rywal Sztukasa
    Blohm & Voss Ha 137 - zapomniany rywal Sztukasa
    Blohm & Voss Ha 137 miał rywalizować z samolotami Henschel HS 123 i Junkers Ju 87 w konkursie na bombowiec nurkujący dla Luftwaffe. Ostatecznie przegrał z obiema konstrukcjami i stał się zapomnianą konstrukcją.

    W 1934 roku dowództwo Luftwaffe zainicjowało konkurs na nowy bombowiec nurkujący. Do prac przystąpiło kilka firm, w tym zakłady Hamburger Flugzeugbau Blohm & Voss, które nie projektowały wcześniej samolotów o podobnej roli. Równocześnie w firmie zatrudniony został inżynier Richard Vogt, który wrócił z Japonii, gdzie pracował w firmie Kawasaki, a jego ostatnim projektem w kraju kwitnącej wiśni był myśliwiec Kawasaki Ki-5.

    Blohm & Voss Ha 137
    Blohm & Voss Ha 137

    Aby maksymalnie przyśpieszyć prace nad nowym samolotem, Vogt przeskalował plany myśliwca Ki-5, aby samolot dysponował odpowiednim udźwigiem do przenoszenia bomb. Tak przerobione plany oznaczono jako projekt P6. Po wstępnej ocenie został on skierowany do dalszych prac, które miały doprowadzić do zbudowania prototypu. Finalny samolot otrzymał oznaczenie Blohm & Voss Ha 137.

    Maszyna pod względem ogólnego wyglądu przypominała myśliwiec. Był to jednomiejscowy dolnopłat z skrzydłami w układzie odwróconego mewiego płata. Początkowo napęd miał stanowić silnik BMW XV, ale prace nad nim szły powoli. Nie mając pewności, że silnik trafi do produkcji seryjnej, podjęto decyzję o zainstalowaniu silnika BMW 132 o mocy 739 KM, będącego kopią amerykańskiego silnika Pratt & Whitney Hornet. Dodatkowo przygotowano prototyp z silnikiem Rolls-Royce Kestrel.

    Blohm & Voss Ha 137
    Blohm & Voss Ha 137

    Prototyp Blohm & Voss Ha 137 został oblatany w kwietniu 1935 roku (niektóre źródła podają datę 13 maja 1935 roku). W toku dalszych prac opracowano wariant z silnikiem Junkers Jumo 210, gdy uznano, że BMW 132 utrudnia widoczność do przodu podczas nurkowania. W pierwszej fazie konkursu projekt Vogta przegrał z dwupłatowym Hs 123, ale nie odpadł z rywalizacji, ponieważ uznano, że będzie dobrym materiałem porównawczym.

    Gdy w 1936 roku stanowisko kierownika Urzędu Technicznego, odpowiedzialnego za zamówienie nowego samolotu objął Ernst Udet. Zastąpił on Wolframa von Richtofena, który był największym orędownikiem kontynuowania prac nad Ha 137. Udet jako swojego faworyta wybrał Junkersa Ju 87, w związku z czym podjął on decyzję o przerwaniu prac nad samolotem Blohm & Voss.

    Blohm & Voss Ha 137
    Blohm & Voss Ha 137

    Mimo oficjalnego zablokowania projektu, próby Ha 137 kontynuowano, opracowując nowe wersje samolotu, w tym bombowiec pokładowy dla planowanego niemieckiego lotniskowca. Niestety prace nad okrętem szły wolno, a sam samolot dysponował słabymi osiągami, więc projekt Ha 137 ostatecznie zarzucono. Zbudowano łącznie 6 prototypów.

    Blohm & Voss Ha 137 miał 9,45 m długości i 11,15 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 2415 kg. Napęd stanowił ostatecznie dwunastocylindrowy silnik Junkers Jumo 210Aa o mocy 590 KM, zapewniający prędkość maksymalną 297 km/h i przelotową 290 km/h, oraz zasięg 575 km. Uzbrojenie składało się z 2 karabinów maszynowych kalibru 7,92 mm oraz albo dwóch dodatkowych karabinów maszynowych kalibru 7,92 mm, albo dwóch działek kalibru 20 mm. Bombowiec mógł zabrać 4 bomby o masie 50 kg każda.

    Blohm & Voss Ha 137
    Blohm & Voss Ha 137

    Mimo ciekawej i nowatorskiej konstrukcji, Blohm & Voss Ha 137 okazał się nieudanym projektem. Za mały udźwig, słabe osiągi i ogólnie niezbyt perspektywiczna konstrukcja sprawiły, że przegrał on rywalizację z bardziej dopracowanym Junkersem Ju 87.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleNaczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    Next Article Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 marca 20239 Mins Read549 Views

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    By Michał Banach0
    26 marca 20234 Mins Read3K Views

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    By Michał Banach0
    11 marca 20233 Mins Read2K Views

    Eksplozja w Oppau (1921)

    By Michał Banach0
    27 lutego 20234 Mins Read3K Views

    McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.