SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Blackburn Roc – myśliwiec bez pomysłu
    Blackburn Roc - myśliwiec bez pomysłu
    Blackburn Roc - myśliwiec bez pomysłu
    Artykuły

    Blackburn Roc – myśliwiec bez pomysłu

    Michał BanachBy Michał Banach9 lipca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    W połowie lat 30. w Wielkiej Brytanii zaczęto rozwijać nietypową koncepcję budowy myśliwców, w których całe uzbrojenie umieszczano w wieżyczce za kokpitem a nie w skrzydłach. Najliczniejszym myśliwcem tego typu był Boulton Paul Defiant, ale krótko po nim opracowano podobny, pokładowy myśliwiec Blackburn B-25 Roc, będący rozwinięciem bombowca Blackburn B-24 Skua.

    Myśliwiec z wieżyczką

    Rozwój techniki na początku lat 30. oraz wzrost prędkości samolotów, zwłaszcza wielosilnikowych sprawił, że wielu wojskowych uznało, że bombowce nie będą potrzebowały eskorty myśliwskiej. Ich duża prędkość lotu miała sprawiać, że myśliwce nie byłyby w stanie ich dogonić. Dodatkowo silne uzbrojenie obronne miało zapewniać im bezpieczeństwo, jeśli już jakiś myśliwiec doleciałby do nich.

    Boulton Paul Defiant
    Boulton Paul Defiant

    W Wielkiej Brytanii koncepcja ta zyskała wielu zwolenników, ale równocześnie zmusiła dowództwo RAF do zadania sobie pytania, jak przeciwdziałać atakom nowoczesnych bombowców. Było to o tyle istotne, że Wielka Brytania była szczególnie narażona na naloty, czego dowodem były niemieckie ataki podczas I wojny światowej.

    Po licznych analizach uznano, że bombowce są najbardziej narażone na atak od dołu. Problem w tym, że tradycyjny myśliwiec musiałby dysponować odpowiednim nadmiarem mocy, aby tak atakować szybkie bombowce. Rozwiązaniem tego problemu bez potrzeby opracowywania potężniejszych silników dla myśliwców, miało być… uzbrojenie ich w wieżyczkę z 4 karabinami maszynowymi.

    Blackburn B-24 Skua
    Blackburn B-24 Skua

    Myśliwiec podlatywałby do formacji bombowców od dołu, zajmując odpowiednią pozycję poza zasięgiem uzbrojenia obronnego atakowanych maszyn, a strzelec w wieżyczce ostrzeliwałby bombowce, skupiając się jedynie na prowadzeniu ognia, a nie na pilotowaniu maszyny. Na podstawie tej koncepcji przygotowano specyfikację F.9/35, która doprowadziła do powstania myśliwców Boulton Paul Defiant.

    Równolegle, Ministerstwo Lotnictwa przygotowało specyfikację O.30/35, która miała doprowadzić do powstania morskiej, pokładowej wersji takiego myśliwca. Do prac nad nową maszyną przystąpiły zakłady Boulton Paul oraz Blackburn. W obu przypadkach zdecydowano się na dostosowanie do nowej roli już opracowanych konstrukcji. Ostatecznie do produkcji skierowano maszynę zaprojektowaną przez zakłady Blackburn.

    Blackburn B-24 Skua
    Blackburn B-24 Skua

    Blackburn B-25 Roc

    Zespół projektowy pod kierownictwem Georga Edward Pettiego do prac pokładowym myśliwcem z wieżyczką przystąpił na początku 1936 roku. Aby maksymalnie przyśpieszyć prace, wykorzystano projekt opracowywanego równolegle pokładowego bombowca nurkującego Blackburn B-24 Skua. Jego myśliwska wersja miała zachować większość elementów konstrukcyjnych pierwowzoru.

    Jeszcze zanim ukończono prototyp, 28 kwietnia 1937 roku Ministerstwo Lotnictwa zamówiło 136 seryjnych maszyn nowego typu. Oblot prototypu miał jednak miejsce dopiero 23 grudnia 1938 roku. Efekty przeprowadzonych wówczas prób okazały się niezbyt dobre. Nowa maszyna oznaczona jako Blackburn B-25 Roc miała nieco lepsze osiągi od Skua, ale na tle innych ówczesnych myśliwców wypadała słabo. Zaczęto rozważać rezygnację z produkcji maszyn, ale ostatecznie uznano, że przerwanie produkcji będzie bardziej kłopotliwe niż jej kontynuowanie.

    Blackburn B-25 Roc
    Blackburn B-25 Roc

    Blackburn B-25 Roc miał 10,85 m długości i 14 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 3606 kg. Napęd stanowił dziewięciocylindrowy silnik gwiazdowy Bristol Perseus XII o mocy 890 KM, zapewniający prędkość maksymalną 359 km/h i przelotową 217 km/h. Zasięg wynosił około 1300 km z dodatkowymi zbiornikami paliwa. Uzbrojenie składało się z 4 karabinów maszynowych umieszczonych w sterowanej elektrycznie wieżyczce za kokpitem.Pod skrzydłami umieszczono dodatkowo zaczepy dla 8 bomb o masie 14 kg każda. Załoga liczyła dwie osoby.

    Praktycznie od początku służby myśliwce Roc sprawiały same problemy. Fatalne osiągi, specyficzne uzbrojenie i kompletny brak pomysłu na ich wykorzystanie sprawiły, że przerzucano je między różnymi jednostkami, głównie uzbrojonymi w bombowce Skua. W 1940 roku sporą liczbę maszyn tego typu wykorzystano do osłony jednostek biorących udział w ewakuacji wojsk alianckich z Francji. 28 maja Blackburn Roc pilotowany przez A. G. Daya zaliczył jedyne potwierdzone zestrzelenie samolotu wroga, kiedy zaatakował i strącił niemiecki bombowiec Junkers Ju 88.

    Blackburn B-25 Roc
    Blackburn B-25 Roc

    W drugiej połowie 1940 roku Roci zaczęto stopniowo oddelegowywać do zadań pomocniczych, wycofując je z służby liniowej. Niektóre maszyny zaczęto nawet wykorzystywać jako… naziemne stanowiska przeciwlotnicze. Do 1944 roku wszystkie maszyny tego typu wycofano z służby i ostatecznie zezłomowano.

    Już na etapie prac nad myśliwcami Roc istniała koncepcja wyposażenia ich w pływaki i stworzenia eskadry myśliwskiej składającej się z wodnosamolotów. Przeprowadzone próby wykazały jednak, że pływaki tak bardzo obniżają osiągi, że samoloty te nie nadawały się do żadnych zadań ofensywnych, albo obronnych.

    Blackburn B-25 Roc
    Blackburn B-25 Roc

    Podsumowanie

    Blackburn B-25 Roc był typowym przykładem samolotu, który opracowano na podstawie nieprzemyślanej i nieprzetestowanej w praktyce koncepcji. O ile Boulton Paul Defiant trafił do służby w większych ilościach i pozostał w eksploatacji przez pewien czas z racji tego, że RAF nie miało wystarczającej liczby myśliwców, tak Roc okazał się całkowicie nieprzydatny.

    Kariera tych maszyn była więc krótka i mało ciekawa. Warto jednak dodać, że bombowiec Blackburn B-24 Skua chociaż również miał krótką karierę, był o wiele lepiej oceniany od swojej myśliwskiej wersji. Mimo to, wycofano je z eksploatacji już w 1941 roku, przenosząc zachowane maszyny do jednostek rezerwowych, wykonujących zadania pomocnicze.

    Blackburn B-25 Roc
    Blackburn B-25 Roc
    Blackburn B-25 Roc
    Blackburn B-25 Roc

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleType 95 So-Ki – tankietka kolejowa
    Next Article Kiedy aparat ortodontyczny jest koniecznością?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.