SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read554 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read554 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Bitwa pod Omdurmanem (1898)
    Artykuły

    Bitwa pod Omdurmanem (1898)

    Michał BanachBy Michał Banach27 września 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Bitwa pod Omdurmanem (1898)
    Bitwa pod Omdurmanem (1898)
    Bitwa pod Omdurmanem była ostatnim dużym starciem Powstania Mahdiego. Podczas trwającej kilka godzin bitwy wojska brytyjsko-egipskie dzięki nowoczesnemu uzbrojeniu i lepszemu wyszkoleniu prawie bez strat własnych rozgromiły wielokrotnie liczniejsze oddziały mahdystów.

    Geneza

    Pod koniec XIX wieku terytorium Sudanu było kontrolowane przez Egipt, będący w tym czasie oficjalnie prowincją Imperium Osmańskiego, jednak w praktyce kontrolę nad nim systematycznie przejmowała Wielka Brytania. Gdy latem 1881 roku wybuchło Powstanie Mahdiego, oddziały egipskie składające się w znacznej mierze z oddziałów, które wcześniej toczyły przegrane walki z Brytyjczykami, podjęły nieskuteczne próby rozbicia sił sudańskich, ulegając mahdystom w licznych potyczkach.

    Bitwa pod Omdurmanem (fot. britishbattles.com)
    Bitwa pod Omdurmanem (fot. britishbattles.com)

    Punktem kulminacyjnym walk było oblężenie Chartumu, bronionego przez oddziały egipskie, wspierane przez brytyjskich oficerów, w tym generała-majora Charles Gordona, którego oficjalnym zadaniem było ewakuowanie miasta. Gordon uznał jednak, że należy bronić miasta (które dysponowało odpowiednimi zapasami amunicji i żywności na ponad pół roku, oraz chronione było naturalnymi przeszkodami i silnymi umocnieniami), oczekując na przybycie posiłków z Egiptu. Oddziały mahdystów oblegały miasto od 12 marca 1884 roku do 26 stycznia 1885 roku, ostatecznie masakrując garnizon na krótko przed przybyciem brytyjskich posiłków.

    Śmierć generała Gordona i utrata miasta, oraz opieszałość brytyjskich władz, które zwlekały z wysłaniem pomocy sprawiły, że rozwiązanie sytuacji w Sudanie stało się istotnym zadaniem dla brytyjskich władz, naciskanych przez społeczeństwo. Zanim jednak Wielka Brytania zdołała przygotować operację, której celem było ponowne odzyskanie kontroli nad Sudanem, minęło aż 13 lat (sic!).

    Dopiero na początku 1898 roku z Egiptu wyruszyła armia dowodzona przez generała Herberta Kitchenera, której celem było odbicie terytorium Sudanu. W skład oddziałów wchodziło 8200 brytyjskich żołnierzy oraz 17 600 egipskich i sudańskich żołnierzy dowodzonych przez brytyjskich oficerów. Siły te dysponowały nowoczesnym uzbrojeniem, w tym artylerią oraz karabinami maszynowymi Maxima.

    Bitwa pod Omdurmanem (fot. britishbattles.com)
    Bitwa pod Omdurmanem (fot. britishbattles.com)

    Generał Kitchener wykorzystał dodatkowo liczne kanonierki, które płynąc Nilem równolegle do głównych sił zapewniały im wsparcie artyleryjskie. Aby nie powtórzyć problemów z zaopatrzeniem, które miały negatywny wpływ na wiele wcześniejszych brytyjskich operacji w Afryce, za głównymi siłami, wzdłuż Nilu budowano linię kolejową, którą przewożono zaopatrzenie dla żołnierzy.

    Oddziały Kitchenera posuwały się systematycznie w kierunku Omdurmanu, który miał stać się miejscem decydującej bitwy całego powstania Mahdiego (w tym czasie oddziałami sudańskimi dowodził Abdullah al-Taashi, następca zmarłego w 1885 roku Mahdiego).

    Bitwa pod Omdurmanem (2 września 1898 roku)

    Na początku września 1898 roku oddziały brytyjsko-egipskie dotarły w pobliże miejscowości Omdurman, w pobliżu której znajdowały się liczące od 50 000 do 60 000 oddziały mahdystów. Generał Kitchener spodziewając się próby powstrzymania marszu jego armii podjął decyzję o założeniu obozu około 11 km od miasta. Wykorzystując sprzyjające ukształtowanie terenu, oddziały brytyjskie zajęły dogodne pozycje wzdłuż brzegu Nilu, na którym zacumowały kanonierki oraz statki zaopatrzeniowe i w nocy z 1 na 2 września oczekiwały ataku wojsk mahdystów.

    Bitwa pod Omdurmanem (fot. britishbattles.com)
    Bitwa pod Omdurmanem (fot. britishbattles.com)

    Atak nastąpił jednak dopiero wczesnym rankiem 2 września. Siły mahdystów podzielone na kilka grup zaatakowały brytyjski obóz od przodu, wykorzystując rozległą równinę. Zanim jednak liczące około 8000 żołnierzy oddziały dotarły do brytyjskich linii, zostały zmasakrowane przez celny ogień artylerii korzystającej z pocisków szrapnelowych (52 działa), a następnie karabinów maszynowych prowadzących ogień krzyżowy. Według relacji korespondentów wojennych, żaden Sudańczyk nie dotarł bliżej niż na 50 m od brytyjskich pozycji.

    Po rozbiciu pierwszego ataku, mahdyści przystąpili do ataków na flanki brytyjskich pozycji, jednak i tym razem zostali rozbici celnym ostrzałem artyleryjskim i karabinów maszynowych. Po rozbiciu praktycznie połowy sił sudańskich, generał Kitchener wydał rozkaz ataku na Omdurman. W pierwszej kolejności ruszyli kawalerzyści z 21. Regimentu Lansjerów (wśród żołnierzy był porucznik Winston Churchill, późniejszy premier Wielkiej Brytanii). Po krótkiej szarży liczący około 400 żołnierzy oddział natrafił na blisko 2500 mahdystów. Po krwawej walce, w której według różnych źródeł zginęło 61-71 Brytyjczyków, Sudańczycy zaczęli się wycofywać.

    Bitwa pod Omdurmanem (fot. britishbattles.com)
    Bitwa pod Omdurmanem (fot. britishbattles.com)

    Równocześnie mahdyści przeprowadzili kontratak na znajdujące się na flance i nieco z tyłu za głównymi siłami oddziały egipskie, dowodzone przez generała Hectora MacDonalda. Atak był na tyle silny, że generał Kitchener musiał cofnąć część swoich sił, aby utrzymać pozycje. Po odparciu ataku, około 11:30 oddziały brytyjskie wznowiły marsz w kierunku Omdurmanu, z którego wycofały się resztki sił mahdystów. Tym samym bitwa dobiegła końca, a w ciągu kilku kolejnych tygodni powstanie Mahdiego zostało zdławione.

    Podsumowanie

    W walkach zginęło 48 żołnierzy (nie licząc strat 21. Regimentu Lansjerów) a 382 zostało rannych. Mahdyści stracili około 12 000 zabitych,  13 000 rannych, a 5000 trafiło do niewoli. Świadkowie starcia wspominali, że „nie była to bitwa, tylko egzekucja”, ponieważ precyzyjny ogień artylerii i karabinów maszynowych, wsparty zdyscyplinowanym ostrzałem piechoty nie pozwolił mahdystom na podjęcie walki. Warto dodać, że brytyjscy piechurzy korzystali podczas bitwy z tzw. pocisków grzybkujących (amunicja dum-dum). Pociski te tworzyły rozległe rany, a w 1899 roku na mocy postanowień II Konwencji haskiej zakazano jej użycia w celach wojskowych.

    Bitwa pod Omdurmanem miała znaczący wpływ zarówno na popularyzację broni maszynowej, jak i na zmianę taktyki walki zwłaszcza europejskich armii. Bitwa ta nie tylko była zemstą Brytyjczyków za śmierć generała Gordona, ale również olbrzymią demonstracją siły, która spotkała się z krytyką wielu środowisk, zwłaszcza po doniesieniach o dobijaniu rannych przez brytyjskich żołnierzy.

    Bitwa pod Omdurmanem (fot. britishbattles.com)
    Bitwa pod Omdurmanem (fot. britishbattles.com)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleChcesz poczuć się jak w wehikule czasu? Już w październiku będzie to możliwe!
    Next Article Brama Żuraw – symbol Gdańska
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    5 marca 202311 Mins Read2K Views

    Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

    By Michał Banach0
    21 lutego 20238 Mins Read2K Views

    Potrzeba matką wynalazku – skąd się wzięły MRAP-y

    By Paweł Dąbrowski0
    18 lutego 20232 Mins Read3K Views

    Jedyny w swoim rodzaju Vickers Type 161

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.