SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Bessemer Saloon – nieudany pomysł na walkę z chorobą morską
    Bessemer Saloon - nieudany pomysł na walkę z chorobą morską
    Bessemer Saloon - nieudany pomysł na walkę z chorobą morską
    Artykuły

    Bessemer Saloon – nieudany pomysł na walkę z chorobą morską

    Michał BanachBy Michał Banach18 sierpnia 20163 komentarze3 Mins Read
    Brytyjski wynalazca Henry Bessemer miał olbrzymi wpływ na rozwój przemysłu w XIX wieku. Stworzony przez niego Proces Bessemera pozwalał na masową produkcję stali. Aby promować swój produkt, konstruktor musiał jednak często pływać statkami, cierpiąc przy okazji na chorobę morską. W 1868 roku wpadł na pomysł jak temu zaradzić. Tak powstał bocznokołowy parowiec SS Bessemer.

    Choroba morska była sporym problemem dla Bessemera (i wielu innych podróżujących statkami w XIX wieku). W 1868 roku konstruktor wpadł na pomysł zbudowania statku wyposażonego w samopoziomującą się kabinę pasażerską, która utrzymywałaby się w w miarę stabilnej pozycji, niezależnie od stanu morza.

    Konstruktor zbudował model takiego statku i rozpoczął jego próby, które przebiegły całkiem nieźle. W grudniu 1869 roku Bessemer otrzymał patent na swój wynalazek i rozpoczął poszukiwania inwestorów, którzy pomogliby w zbudowaniu pełnowymiarowego statku. Udało mu się zdobyć około 250 000 funtów, dzięki czemu rozpoczął budowę bocznokołowego parowca SS Bessemer.

    Bocznokołwiec SS Bessemer
    Bocznokołwiec SS Bessemer

    Jednostkę zwodowano 24 września 1874 roku, a prace wykończeniowe trwały do kwietnia 1875 roku. Statek miał 106 m długości i tonaż wynoszący 1974 BRT. Nie są znane dokładne informacje na temat silników jednostki, po za tym, że napęd przenoszony był na aż cztery koła łopatkowe, po dwa na każdej burcie.

    Największą innowacją była jednak specjalna kabina pasażerska o długości 21 m, szerokości 9,1 m i wysokości 6,1 m umieszczona w centralnej części jednostki. Zawieszona na specjalnych siłownikach miała utrzymywać się w odpowiednim poziomie, tak, aby pasażerowie nie odczuwali kołysania.

    Bessemer Saloon - specjalna kabina pasażerska na pokładzie parowca
    Bessemer Saloon – specjalna kabina pasażerska na pokładzie parowca

    Niestety w trakcie pierwszych prób przeprowadzonych w kwietniu doszło do uszkodzenia statku w trakcie cumowania w porcie Calais we Francji. Powodem była utrudniająca sterowanie kabina, która cały czas się ruszała, zmieniając środek ciężkości parowca. Po przeprowadzeniu prowizorycznych napraw, 8 maja 1875 roku przeprowadzono kolejną próbę, ale tym razem nie zdecydowano się na uruchomienie systemu stabilizującego.

    W trakcie wchodzenia do portu w Calais ponownie wystąpiły problemy z stabilnością statku, które doprowadziły do uderzenia o nabrzeże. Uszkodzenia były tak duże, że inwestorzy całkowicie stracili zainteresowanie pomysłem, a Bessemer został zmuszony do porzucenia ambitnego pomysłu. W 1876 roku założona przez niego firma Saloon Ship Company zbankrutowała.

    Rycina przedstawiająca nieudane cumowanie parowca w Calais
    Rycina przedstawiająca nieudane cumowanie parowca w Calais

    Parowiec umieszczono w doku, w którym przebywał do 1879 roku, kiedy to zdecydowano się na jego złomowanie. Przetrwała tylko kabina pasażerską, która trafiła w ręce Edwarda Jamesa Reeda, konstruktora parowca. Umieszczono ją w jego domu w Haxtable House w Swanley, gdzie przetrwałą do II wojny światowej, kiedy to zniszczono ją w trakcie bombardowania.

    Pomysł Bessemera był bardzo nowatorski, ale technologia dostępna w XIX wieku nie pozwalała na wcielenie go w życie. Skomplikowany system poziomujący był tak duży i ciężki, że SS Bessemer miał problemy z sterownością, przez co operowanie nim było praktycznie niemożliwe.

    Bessemer Saloon już na lądzie w latach 90-tych XIX wieku
    Bessemer Saloon już na lądzie w latach 90-tych XIX wieku
    Bessemer Saloon już na lądzie w latach 90-tych XIX wieku
    Bessemer Saloon już na lądzie w latach 90-tych XIX wieku

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleUSS Detroit (LCS-7) – siódmy littoral combat ship US Navy
    Next Article Airlander 10 – sterowiec XXI wieku
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read

    Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni

    13 sierpnia 20222 Mins Read

    Zapomniany parowiec PS Ryde

    11 września 20214 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.