SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      25 września 2023

      Athens Flying Week 2023 – relacja

      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Berliet T100 – największa ciężarówka lat 50.
    Artykuły

    Berliet T100 – największa ciężarówka lat 50.

    Michał BanachBy Michał Banach19 maja 2016Updated:15 lutego 2018Brak komentarzy2 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Berliet T100 - największa ciężarówka lat 50-tych
    Berliet T100 - największa ciężarówka lat 50-tych
    W 1957 roku na Paryskim Motor Show zaprezentowano olbrzymią ciężarówkę Berliet T100. Ogromny pojazd nie znalazł się jednak w głównej hali, ponieważ był… za duży. W swoim czasie była to największa ciężarówka na świecie. Łącznie powstały 4 egzemplarze T100.

    Berliet T100 powstał na zamówienie przemysłu naftowego i wydobywczego, szczególnie firm naftowych działających na Saharze. Pierwszy egzemplarz zaprezentowano na Motor Show w Paryżu w 1957 roku. Kolejny zbudowano rok później, a w 1959 roku zbudowano dwa egzemplarze, z których jeden różnił się umiejscowieniem kabiny. Prace nad pierwszą ciężarówką prowadzone w zakładach Berliet w Courbevole trwały zaledwie 9 miesięcy.

    Berliet T100
    Berliet T100

    Trzy Berliety T100 miały napęd 6×6, a czwarty 6×4. Napęd ważących ponad 100 ton i mierzących 15,3 m długości pojazdów stanowił silnik Cummins V12 o pojemności 29,6 litra i mocy 600 KM (później zamontowano silnik o mocy zwiększonej do 700 KM). Mimo tak potężnej jednostki napędowej, prędkość maksymalna wynosiła zaledwie 34 km/h. Układ hamulcowy zaprojektowano na bazie podzespołów stosowanych w samolotach. Co ciekawe, układ hydrauliczny zasilany był dodatkowym silnikiem firmy Panhard.

    Berliet T100
    Berliet T100

    Co ciekawe, rozważano zamontowano w jednym z egzemplarzy silnika lotniczego Turbomeca Turbo III C o mocy 1000 KM. Pomysłu nie wcielono w życie ze względu na olbrzymie zużycie paliwa. Mimo to potężny silnik Cummins spalał tak duże ilości paliwa, że ciężarówki wyposażono w dwa zbiorniki paliwa o pojemności 950 litrów każdy.

    Pierwszy T100 po prezentacji w Paryżu odwiedził wystawy w Lyonie, Avignion, Helsinkach, Casablance, Frankfurcie i w Genewie. Następnie wysłano go do Afryki Północnej, a później do Algierii. Po odzyskaniu niepodległości przez Algierię, ciężarówka została przejęta przez tamtejsze władze. Po latach eksploatacji umieszczono ją w muzeum w Hassi-Messaoud.

    Berliet T100 nr. 4
    Berliet T100 nr. 4

    Drugi T100 również trafił do Algierii i został przejęty przez tamtejsze władze. W 1981 roku zwrócono go jednak firmie Berliet, która umieściła go w muzeum.

    Trzeci T100 przez 4 lata wykorzystywano w kopalni uranu w Bessines we Francji w departamencie Haute-Vienne. Od 1965 roku używała go firma zajmująca się budową autostrad. W 1978 roku zezłomowano go.

    Czwarty T100 różniący się konstrukcją miał 12,6 m długości. To właśnie ten egzemplarz miał prawdopodobnie otrzymać silnik lotniczy. Niestety losy pojazdu nie są znane – prawdopodobnie został zezłomowany.

    Jedno z najsłynniejszych zdjęć Berliet T100. Niewielki samochód na pace to Vespa 400 (2,8 m długości i waga 375 kg)
    Jedno z najsłynniejszych zdjęć Berliet T100. Niewielki samochód na pace to Vespa 400 (2,8 m długości i waga 375 kg)
    Berliet T100
    Berliet T100
    Berliet T100
    Berliet T100
    Berliet T100 nr 4
    Berliet T100 nr 4
    Berliet T100 nr 4
    Berliet T100 nr 4
    Berliet T100
    Berliet T100
    Berliet T100
    Berliet T100
    Berliet T100
    Berliet T100
    Berliet T100
    Berliet T100
    Berliet T100 nr 1 i nr 2
    Berliet T100 nr 1 i nr 2
    Berliet T100 nr 1 i nr 2
    Berliet T100 nr 1 i nr 2
    Berliet T100
    Berliet T100
    Berliet T100 nr 4
    Berliet T100 nr 4
    Berliet T100
    Berliet T100
    Berliet T100
    Berliet T100
    Berliet T100
    Berliet T100
    Berliet T100 nr 1 współcześnie
    Berliet T100 nr 1 współcześnie
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleOdtajnione zdjęcia z poligonu Kapustin Jar w ZSRR
    Next Article Tupolew Tu-4 – radziecka kopia B-29 Superfortress
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    24 lipca 20234 Mins Read1 Views

    Jeanne d’Arc – pierwszy francuski sześciokominowy krążownik

    By Michał Banach0
    20 lipca 20233 Mins Read315 Views

    Maszyna Boiraulta – (prawie) przodek czołgów

    By Michał Banach0
    13 lipca 20232 Mins Read148 Views

    Maszyny do obróbki metalu. Jak wybrać odpowiednią?

    By Artykuł Sponsorowany0
    17 czerwca 20233 Mins Read860 Views

    Francuski bombowiec Bloch MB.200

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    25 września 2023

    Athens Flying Week 2023 – relacja

    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    23 września 2023

    Pustynia Dasht-e Lut – najgorętsze miejsce na Ziemi

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    8 kwietnia 20148 Mins Read

    Pogromcy prędkości – samoloty cz. 1

    Gdy 17 grudnia 1903 roku Wilbur Wright dokonał niemożliwego i po raz pierwszy wzbił się…

    Artykuły
    5 września 20223 Mins Read

    Internet w T-Mobile – przegląd oferty

    Szukasz internetu domowego, który sprosta Twoim oczekiwaniom? Sprawdź ofertę T-Mobile. Sieć oferuje zarówno tradycyjny internet…

    Artykuły
    5 listopada 20204 Mins Read

    Amerykański pancernik USS Texas (1892)

    Zapoczątkowany na przełomie lat 80. i 90 XIX wieku gwałtowny rozwój amerykańskiej floty sprawił, że…

    Artykuły
    13 czerwca 20185 Mins Read

    Fokker Eindecker – legendarny jednopłatowy myśliwiec z I wojny światowej

    I wojna światowa w powietrzu kojarzy się wszystkim głównie z dwupłatowcami. Chociaż faktycznie takie maszyny…

    Artykuły
    25 maja 20182 Mins Read

    Wyścigowy Fiat Abarth SE030

    W 1972 roku koncern Fiat zlecił Lancii i Abarthowi opracowanie dwóch prototypów samochodów wyścigowych, które…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.