SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Berijew Be-42 (A-40 Albatros) – rosyjska odrzutowa łódź latająca
    Berijew Be-42 (A-40 Albatros) - rosyjska odrzutowa łódź latająca
    Artykuły

    Berijew Be-42 (A-40 Albatros) – rosyjska odrzutowa łódź latająca

    Michał BanachBy Michał Banach9 grudnia 2021Updated:9 grudnia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 80. w ZSRR rozpoczęto prace nad nowym typem łodzi latających napędzanych silnikami odrzutowymi. Samoloty te miały pełnić rolę maszyn rozpoznawczych, ratowniczych oraz bombowców i samolotów zwalczania okrętów podwodnych (ZOP). Zbudowano jeden prototyp Berijew Be-42 (A-40 Albatros), po czym program zamknięto.

    Geneza

    W latach 80. wysłużone łodzie latające Berijew Be-12 nie były już zdolne do wykonywania wszystkich stawianych przed nimi zadań. W związku z tym radzieckie władze zleciły inżynierom z zakładów Berijew rozpoczęcie prac nad nowym samolotem-amfibią. Tym razem postanowiono zbudować maszynę o zupełnie innej konstrukcji niż dotychczas. Największą różnicą miało być zastosowanie do napędu silników odrzutowych, dosyć nietypowych i rzadko spotykanych w tego typu konstrukcjach.

    Berijew Be-42 (A-40 Albatros)
    Berijew Be-42 (A-40 Albatros)

    Prace nad samolotem ruszyły się w połowie lat 80., a kierował nimi Aleksiej Kiryłowicz Konstantinow. Od początku zakładano zbudowano stosunkowo dużego samolotu, mogącego zabrać na pokład znaczny ładunek. Dzięki temu maszyna miała być zdolna do wykonywania szerokiego zakresu misji – od ratowniczych i patrolowych po zwalczania okrętów podwodnych, a nawet atakowania jednostek nawodnych. Z czasem podjęto również decyzję o przygotowaniu wersji samolotu przystosowanej do gaszenia pożarów.

    Odrzutowa łódź latająca Berijew A-40 Albatros

    Prototyp maszyny ukończono w 1986 roku, a jego oblot miał miejsce 8 grudnia. Po serii prób prowadzonych z lotnisk lądowych, 4 listopada 1987 roku samolot po raz pierwszy wystartował z wody. Początkowo wykorzystywano do prób jedną maszynę, ale równocześnie budowano drugi prototyp. Upadek ZSRR sprawił, że projekt musiał zostać przerwany z przyczyn finansowych. Nie dokończono budowy drugiego prototypu, który był w 70% kompletny.

    Berijew Be-42 (A-40 Albatros) (fot. Yevgeny Pashnin)
    Berijew Be-42 (A-40 Albatros) (fot. Yevgeny Pashnin)

    Jedyny zbudowany egzemplarz łodzi latającej oznaczone jako Berijew A-40 Albatros wykorzystywano do zadań badawczych, a z czasem jego nazwę zmieniono na Berijew Be-42. Równocześnie maszyna miała zostać przystosowana do zadań ratowniczych, przede wszystkim operując z dala od własnych baz. W 1993 roku projekt ten został jednak zawieszony. Oficjalnie projekt A-40/Be-42 kontynuowano do 2012 roku (mimo iż wcześniej opracowano i wprowadzono do eksploatacji nowszą maszynę oznaczoną jako Berijew Be-200).

    Gdy wydawało się, że historia Be-42 na tym się zakończy, w 2014 roku rosyjskie władze ogłosiły, że rozważają wznowienie produkcji tych samolotów. Oficjalnie 3 marca 2016 roku dowódca lotnictwa morskiego Marynarki Wojennej Floty Czarnomorskiej, pułkownik Giennadij Zagonow ogłosił, że do 2020 roku planowane jest zastąpienie wszystkich posiadanych maszyn typu Be-12 nowymi samolotami-amfibiami Berijew Be-42. W 2018 roku pojawiły się natomiast informacje o rozpoczęciu prac projektowych, których celem jest przygotowanie nowej, dostosowanej do współczesnych standardów i możliwości produkcyjnych wersji Be-42. Nie wiadomo jednak czy zakładany termin zostanie dotrzymany i czy faktycznie do służby wejdą Be-42, czy też ich znacznie unowocześnione wersje korzystające z doświadczeń z eksploatacji Be-200.

    Berijew Be-42 (A-40 Albatros)
    Berijew Be-42 (A-40 Albatros)

    Berijew Be-42 ma 43,8 m długości i 41,6 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosi 86 000 kg. Napęd stanowią dwa silniki Soloviev D-30KPW  i dwa silniki startowe Kolosov RD-36-35. Zapewniają one prędkość maksymalną 800 km/h i zasięg 4100 km.

    W zależności od przeznaczenia, Be-42 w wersji wojskowej mógł przenosić boje sonarowe, bomby głębinowe i miny morskie, oraz 3 torpedy albo 4 do 6 kierowanych pocisków przeciwokrętowych o łącznej masie maksymalnie 6500 kg. Załoga składa się z 8 osób.

    Berijew Be-42 (A-40 Albatros)
    Berijew Be-42 (A-40 Albatros)
    Berijew Be-42 (A-40 Albatros)
    Berijew Be-42 (A-40 Albatros)
    Berijew Be-42 (A-40 Albatros) (fot. Nigel Ish)
    Berijew Be-42 (A-40 Albatros) (fot. Nigel Ish)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJesienne marynarki męskie na każdą okazję – Lavard
    Next Article Suplementacja a weganizm – na co zwrócić uwagę
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.