SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Beach Pneumatic Transit – zapomniany przodek nowojorskiego metra
    Beach Pneumatic Transit - zapomniany przodek nowojorskiego metra
    Beach Pneumatic Transit - zapomniany przodek nowojorskiego metra
    Artykuły

    Beach Pneumatic Transit – zapomniany przodek nowojorskiego metra

    Michał BanachBy Michał Banach25 grudnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 70. XIX wieku, 30 lat przed tym jak nowojorskie metro rozpoczęło swoją działalność, Alfred Ely Beach stworzył koncepcję podziemnego środka transportu, nazwanego Beach Pneumatic Transit, który miał ułatwić podróżowanie po Nowym  Jorku. Chociaż udało mu się stworzyć prototyp tunelu i samego pojazdu, ostatecznie po 3 latach projekt upadł.

    Alfred Ely Beach urodził się 1 września 1826 roku. Już w młodości dał się poznać jako zdolny wynalazca, ale dopiero w latach 60. zaczął prace nad swoim najbardziej znanym dziełem – podziemną koleją pneumatyczną. Według założeń, pod miastem, np. Nowym Jorkiem, miała powstać sieć tuneli, w których poruszałyby się specjalne kilkuosobowe wagony z pasażerami. Do ich napędu miało być używane sprężone powietrze, co eliminowałoby problem zadymienia tuneli w przypadku tradycyjnych parowozów.

    Beach Pneumatic Transit
    Beach Pneumatic Transit

    W 1867 roku Beach zaprezentował w American Institute Exhibition w Nowym Jorku model swojego systemu transportowego (prawdopodobnie inspirowanego londyńskim Crystal Palace pneumatic railway). Pomysł wzbudził spore zainteresowanie, dzięki czemu konstruktor podjął decyzję o rozpoczęciu prac nad większym i praktycznym prototypem. Budowę niewielkiej trasy o długości 95 m rozpoczął w 1869 roku. Tunel wydrążono pod Broadwayem, między ulicami Arren Street i Murray Street.

    Koszt prac wyniósł 350 000 dolarów (współcześnie około 6,65 mln dolarów). Kwotę tę Beach wyłożył z własnych oszczędności, ale cały czas szukał inwestorów, którzy pozwoliliby mi na rozbudowanie projektu. W ciągu zaledwie 58 dni udało mu się zbudować liczący 95 m tunel, stację z poczekalnią, oraz jeden wagon. Oficjalne otwarcie Beach Pneumatic Transit, jak nazwano jego system transportowy, miało miejsce 26 lutego 1870 roku.

    Beach Pneumatic Transit
    Beach Pneumatic Transit

    Początkowo system wzbudził spore zainteresowanie i przyciągnął dziesiątki tysięcy nowojorczyków (w ciągu zaledwie dwóch pierwszych tygodni wykonano 11 000 przejazdów), którzy chcieli przejechać się wagonikiem przez tunel i z powrotem, ponieważ sam tunel był ślepy. Koszt przejazdu wynosił 25 centów od osoby, a pozyskane środki przekazywane były na cele charytatywne.

    Beach planował, że po uzyskaniu stosownych pozwoleń, rozbuduje trasę do łącznej długości 8 km, aż do Central Parku. Niestety próby zdobycia zarówno środków finansowych jak wszelkich pozwoleń, a przede wszystkim przychylności władz, nie powiodły się. W 1873 roku, po wykonaniu ponad 400 000 przejazdów, tunel zamknięto. Wejście do tunelu zabezpieczono i wszyscy zapomnieli o projekcie Beacha.

    Beach Pneumatic Transit odnaleziony w 1912 roku
    Beach Pneumatic Transit odnaleziony w 1912 roku

    Dopiero w 1912 roku podczas prac nad kolejną linią nowojorskiego metra, robotnicy odkryli pod ziemią tunel Beach Pneumatic Transit, oraz znajdujący się w nim porzucony wagonik. W poczekalni stało nawet pianino, które umieszczono tam dla oczekujących na przejazd osób. Fragmenty konstrukcji tunelu i wagonika przekazano do Cornell University, ale po kilku latach ślad po nich zaginął.

    Sam tunel wykorzystano jako element tunelu metra, przez co całe miejsce zniszczono. Według niepotwierdzonych informacji, fragment poczekalni lub odnogi tunelu został jednak zachowany, a dojście do niego możliwe jest przez ukryty w tunelu metra właz. Nie wiadomo ile jest w tym prawdy. Na pewno legendę tą wykorzystano w filmie Pogromcy Duchów II – przez tunel Beach Pneumatic Transit płynęła rzeka paranormalnego szlamu. Co ciekawe, pomysł Beacha wykorzystano również podczas tworzenia nowojorskiej poczty pneumatycznej.

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułJedyny w swoim rodzaju Machonine Mak-10
    Następny artykuł Wrak Mar Sem Fim na Antarktydzie
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Mil Mi-10 – latający dźwig

    15 czerwca 20225 Mins Read

    Chrysler Building – jedna z ikon Nowego Jorku

    12 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.