SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski
    Bartel BM-6 - polski samolot szkolno-myśliwski
    Bartel BM-6 - polski samolot szkolno-myśliwski
    Artykuły

    Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski

    Michał BanachBy Michał Banach31 grudnia 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Pod koniec lat 20. w Wielkopolskiej Wytwórni Samolotów „Samolot” Ryszard Bartel opracował kilka projektów samolotów szkolnych. Ostatnim z serii projektów był szkolno-myśliwski samolot Bartel BM-6. Maszyna miała trafić do eksploatacji, ale pożar fabryki i zamknięcie firmy sprawiły, że projekt upadł.

    Na przełomie lat 20. i 30. pojawiła się w Polsce koncepcja budowy samolotów szkolno-myśliwskich. Według założeń, samoloty miały być wykorzystywane głównie do szkolenia pilotów, ale w razie potrzeby miały dysponować niewielkim uzbrojeniem, pozwalającym na ich wykorzystanie bojowe. Początkowo zamierzano w tej roli wykorzystywać samoloty Fokker D.VII z czasów I wojny światowej, których pewna liczna pozostawała w magazynach, ale ostatecznie zdecydowano się na zaprojektowanie nowego samolotu od podstaw.

    Bartel BM-6
    Bartel BM-6

    Do prac przystąpiły dwie firmy – PWS oraz WWS „Samolot” z Poznania. O ile zakłady PWS przedstawiły dosyć nowoczesny samolot PWS-11, poznańskie zakłady, w których za projekt odpowiadał Ryszard Bartel opracowały bardziej tradycyjny samolot w układzie dwupłatowca – Bartel BM-6. Maszyna była dalszym rozwinięciem wcześniej projektowanych samolotów szkolno-myśliwskich, które powstały w tej wytwórni.

    Projekt BM-6 powstał już pod koniec 1929 roku, a oblot prototypu miał miejsce 8 kwietnia 1930 roku. Maszyna miała 6,35 m długości, 8,1 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 985 kg. Prototyp napędzany był ośmiocylindrowym silnikiem Hispano-Suiza 8Be o mocy 180 KM, który zapewniał prędkość maksymalną 192 km/h i przelotową 165 km/h. Zasięg wynosił 550 km. Uzbrojenie samolotu było ubogie, ponieważ składało się z jednego karabinu maszynowego kalibru 7,7 mm. Kadłub i skrzydła miały prostą konstrukcję, przez co BM-6 był łatwy w produkcji.

    Bartel BM-6
    Bartel BM-6

    Oblot prototypu miał miejsce 8 kwietnia 1930 roku. Pierwsze próby wykazały potrzebę wprowadzenia modyfikacji w konstrukcji maszyny. Po ich wprowadzeniu, 23 lipca oblatano zmodernizowany prototyp. BM-6 sprawował się w powietrzu poprawnie, w związku z czym wziął udział w konkursie na samolot myśliwski dla polskich sił powietrznych. Pojawiła się wówczas propozycja ze strony Sił Powietrznych, aby przygotować wersję samolotu z silnikiem Wright Whirlwind J-5 o mocy 220 KM. Zamierzano zamówić 23 albo 30 maszyn tego typu.

    Niestety pożar w zakładach „Samolot” sprawił, że nie rozpoczęto produkcji seryjnej. Mimo przejęcia tego co zostało z Wielkopolskiej Wytwórni Samolotów „Samolot” przez zakłady PWS, nie kontynuowano prac nad BM-6. Zamiast tego opracowano samolot PWS-12 a później PWS-14, który wszedł do produkcji seryjnej. Oba zbudowane prototypy trafiły do Lotniczej Szkoły Strzelania i Bombardowania, gdzie wykorzystywano je do szkolenia kadry instruktorskiej. Samoloty widziano w hangarach jeszcze w 1933 roku, ale dalszy los samolotów nie jest znany.

    Bartel BM-6
    Bartel BM-6

    Co ciekawe, w latach 1974-1978 Ryszard Bartel opracował projekt samolotu Bartel BM-7, będący pomniejszoną wersją BM-6. Maszyna nie wyszła poza fazę rysunków.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMuzeum Techniki Lotniczej i Naziemnej Vyškov
    Next Article Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.