SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » BAP Almirante Grau – ostatni tradycyjny krążownik
    BAP Almirante Grau - ostatni tradycyjny krążownik
    Artykuły

    BAP Almirante Grau – ostatni tradycyjny krążownik

    Michał BanachBy Michał Banach4 października 2017Brak komentarzy4 Mins Read
    Wraz z rozwojem uzbrojenia rakietowego, w latach 50. do służby zaczęły wchodzić pierwsze krążowniki rakietowe. Tym samym nastąpił zmierzch tradycyjnych krążowników uzbrojonych tylko w artylerię. Większość tego typu okrętów szybko wycofano i zezłomowano, ale ostatnim tradycyjnym krążownikiem jaki pozostał w eksploatacji przez długie lata był peruwiański BAP Almirante Grau, który swoją służbę zakończył dopiero we wrześniu 2017 roku.

    Krążowniki typu De Zeven Provinciën

    Historia BAP Almirante Grau zaczęła się w latach 30. w Holandii. Królewska Holenderska Marynarka Wojenna zamówiła w 1932 roku dwa nowe lekkie krążowniki, które miały być wykorzystywane w Holenderskich Indiach Wschodnich. Obie jednostki, których budowę rozpoczęto w 1939 roku wywodziły się konstrukcyjnie z HNLMS De Ruyter, który wszedł do służby 3 października 1936 roku

    HNLMS De Ruyter
    HNLMS De Ruyter – późniejszy BAP Almirante Grau

    Nowe okręty miały 187 m długości, wyporność 12 040 ton, a napęd stanowiły dwie turbiny parowe o mocy 85 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 32 węzłów i zasięg 13 000 km przy prędkości 12 węzłów. Uzbrojenie okrętów miało się składać z dwóch potrójnych i dwóch podwójnych wież z działami kalibru 152 mm (10 dział), sześciu podwójnych działek przeciwlotniczych kalibru 40 mm oraz dwóch podwójnych wyrzutni torped kalibru 533 mm.

    Budowę pierwszego krążownika – De Zeven Provinciën rozpoczęto 19 maja 1939 roku, a drugiego, Kijkduin 5 września 1939 roku. Wybuch wojny a następnie okupacja Holandii sprawiły, że prace nad okrętami przerwano. Niemcy postanowili dokończyć je według własnych planów, ale prace przebiegały bardzo wolno. Stoczni brakowało mocy przerobowych, a dodatkowo holenderski ruch oporu prowadził intensywne działania sabotażowe.

    HNLMS De Zeven Provinciën
    HNLMS De Zeven Provinciën

    Kijkduin został zwodowany 24 grudnia 1944 roku z zamiarem wykorzystania jego nieukończonego kadłuba do zablokowania kanału Nieuwe Waterweg. Tak się jednak nie stało. Po zakończeniu walk Holendrzy postanowili dokończyć budowę okrętów, zmieniając jednak ich konfigurację w oparciu o doświadczenia zdobyte w trakcie II wojny światowej. Największa zmiana dotyczyła uzbrojenia, które ostatecznie składało się z 8 dział kalibru 152 mm (cztery dwudziałowe wieże), 8 dział przeciwlotniczych kalibru 57 mm (cztery podwójne zestawy)) i 8 działek przeciwlotniczych kalibru 40 mm. Zmianie uległa również nazwa Kijkduin, którego przemianowano na De Ruyter (jego poprzednik został zatopiony w trakcie walk). W 1950 roku nazwy okrętów zamieniono.

    De Zeven Provinciën został zwodowany 22 sierpnia 1950 roku a do służby wszedł 17 grudnia 1953 roku. De Ruyter wszedł do służby 18 listopada 1953 roku. Po wejściu do służby krążowniki był bardzo intensywnie wykorzystywane aż do lat 70. W trakcie służby De Zeven Provinciën został zmodernizowany – usunięto rufowe wieże, zastępując je wyrzutniami pocisków przeciwlotniczych RIM-2 Terrier. Z powodów finansowych podobnej modernizacji nie przeprowadzono na De Ruyter. W latach 70. oba krążowniki były już jednak przestarzałe i zbyt mocno zużyte dla holenderskiej floty. Nie oznaczało to jednak końca ich kariery.

    HNLMS De Zeven Provinciën
    HNLMS De Zeven Provinciën

    Pod peruwiańską banderą

    De Ruyter został wycofany z służby 12 października 1972 roku, a 7 marca 1973 roku sprzedany Peruwiańskiej Marynarce Wojennej, jako odpowiedź na chilijski krążownik Almirante Latorre  (ex. szwedzki HSwMS Göta Lejon). Nowy właściciel przemianował go na BAP Almirante Grau.

    18 października 1975 roku z służby został wycofany De Zeven Provinciën, który w sierpniu 1976 roku również trafił do Peru, gdzie nadano mu nazwę BAP Aguirre. Zanim jednak krążownik wszedł do służby, przeszedł przebudowę. Usunięto rufowe wyrzutnie rakiet i zastąpiono je hangarem dla helikopterów.

    BAP Almirante Grau
    BAP Almirante Grau

    Okręty znacząco wzmocniły peruwiańską flotę, jednak od początku wiadomo było, że wymagają modernizacji, ponieważ technologicznie ustępowały ówczesnym okrętom wojennym pod każdym względem. W latach 1985-1988 w Holandii przeprowadzono modernizację BAP Almirante Grau. W trakcie prac zainstalowano nowoczesne radary oraz systemy elektroniczne, m.in. system zarządzania uzbrojeniem Signaal SEWACO Foresee PE, radar nawodny Signaal DA-08, radar wczesnego ostrzegania Signaal LW-08,radar nawigacyjny Decca 1226, radar systemu kontroli ognia Signaal STIR-24 i radar systemu kontroli ognia Signaal WM-25. Usunięto również cztery działka kalibru 40 mm.

    15 lutego 1988 roku okręt wrócił do służby. Równocześnie peruwiańska flota chciała przeprowadzić podobną modernizację na drugim okręcie, BAP Aguirre, jednak z powodu braku funduszy prac nie przeprowadzono. W związku z tym krążownik pozostawał w ograniczonej eksploatacji do końca lat 90., a 21 marca 1999 roku został wycofany ze służby i później zezłomowany.

    BAP Almirante Grau
    BAP Almirante Grau

    Dzięki modernizacji, BAP Almirante Grau pozostał w eksploatacji znacznie dłużej. W 1993 roku wzmocniono jego uzbrojenie, instalując 8 wyrzutni rakiet Otomat Mk 2 SSM. Wykorzystywany jako okręt flagowy, krążownik pływał pod peruwiańską banderą do 26 września 2017 roku, kiedy to został ostatecznie wycofany ze służby jako ostatni, tradycyjny krążownik z uzbrojeniem artyleryjskim. Rolę peruwiańskiego okrętu flagowego przyjęła tym samym fregata BAP Montero (FM-53).

    HNLMS De Ruyter
    HNLMS De Ruyter
    BAP Almirante Grau
    BAP Almirante Grau
    BAP Almirante Grau
    BAP Almirante Grau
    BAP Almirante Grau
    BAP Almirante Grau
    BAP Almirante Grau
    BAP Almirante Grau
    BAP Almirante Grau
    BAP Almirante Grau

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSalon Książki Historycznej – już w przyszłym tygodniu!
    Next Article USS Pennsylvania – największy amerykański żaglowy okręt liniowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    M47 Patton – przejściowa hybryda

    12 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.