SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Avro Lancastrian – czyli jak bombowiec stał się samolotem pasażerskim
    Avro Lancastrian - czyli jak bombowiec stał się samolotem pasażerskim
    Avro Lancastrian - czyli jak bombowiec stał się samolotem pasażerskim
    Artykuły

    Avro Lancastrian – czyli jak bombowiec stał się samolotem pasażerskim

    Michał BanachBy Michał Banach11 lipca 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Podczas II wojny światowej w Wielkiej Brytanii praktycznie wstrzymano produkcję jakichkolwiek samolotów cywilnych. W 1943 roku pojawiło się jednak zapotrzebowanie na takie maszyny. W odpowiedzi kanadyjskie zakłady Victory Aircraft opracowały projekt konwersji bombowca Avro Lancaster do roli samolotu pasażersko-transportowego. Tak powstał Avro Lancastrian.

    Wraz z wybuchem II wojny światowej zapotrzebowanie na samoloty pasażerskie zwłaszcza w Wielkiej Brytanii znacząco spadło. Dodatkowo większość zakładów lotniczych przeszła na bardziej potrzebną i opłacalną produkcję wojenną. Dopiero w 1943 roku w Kanadzie wrócił pomysł budowy nowych samolotów pasażerskich i transportowych z myślą o powojennych realiach. Konstruktorzy z zakładów Victory Aircraft zdawali sobie sprawę z tego, że wraz z końcem wojny pojawi się wiele niepotrzebnych samolotów bombowych. Maszyny te dysponowały zasięgiem i ładownością pozwalającą na wykorzystanie ich w roli samolotów pasażerskich.

    Avro Lancastrian
    Avro Lancastrian

    Zespół konstrukcyjny pod kierownictwem Roya Chadwicka zaprojektował samolot pasażerski Avro Lancastrian wykorzystując jako bazę bombowiec Avro Lancaster Mk X. Przebudowano nos, usunięto wyposażenie wojskowe a w miejscu komory bombowej zainstalowano dodatkowe zbiorniki paliwa. Miejsca po wieżyczkach zakryto, aby uzyskać maksymalnie opływowy kadłub.

    Maszyna przeszła testy w Trans-Canada Airlines, po czym zamówiono 8 kolejnych maszyn tak przebudowanych. Samoloty wykorzystywano z powodzeniem, po czym w 1945 roku linie lotnicze BOAC zamówiły w zakładach Avro 30 kolejnych Lancastrianów, ale tym razem zbudowanych od podstaw. W tym samym roku przeprowadzono pokazowy lot między Wielką Brytanią a Nową Zelandią, trwający 3 dni i 14 godzin, podczas którego samolot osiągnął średnią prędkość 354 km/h.

    Avro Lancastrian
    Avro Lancastrian

    Łącznie zbudowano 91 Lancastrianów (w tym maszyny przebudowane), różniących się konfiguracją wnętrza. Samoloty miały 23,42 m długości, 31 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 29 484 kg. Napęd stanowiły 4 dwunastocylindrowe silniki Rolls-Royce Merlin 24/2 o mocy 1620 KM, zapewniające prędkość maksymalną do 507 km/h i przelotową do 470 km/h w zależności od ładunku.

    Z racji tego, że samoloty te powstały w oparciu o bombowce, ich wnętrze było stosunkowo ciasne przy konfiguracji pasażerskiej. W związku z tym poza załogą liczącą 5 osób (w tym jeden steward) zabierano zwykle 9-13 pasażerów. Lancastriany idealnie nadawały się jednak do roli samolotów transportowych.

    Avro Lancastrian
    Avro Lancastrian

    Część maszyn oddelegowano do przewozu VIP-ów, ale większość używano w roli samolotów transportowych. Lancastriany wykorzystywano m.in. do obsługi berlińskiego mostu powietrznego. Oprócz Wielkiej Brytanii i Kanady, zagranicznymi, cywilnymi użytkownikami maszyn tego typu zostały argentyńskie linie lotnicze FAMA (do 1947 roku) oraz włoskie Alitalia (1947-1952). Następnie dwie maszyny argentyńskie zostały przejęte przez wojsko.

    W Wielkiej Brytanii pewną liczbę Lancastrianów wykorzystywano w roli samolotów testowych dla silników odrzutowych, turboodrzutowych i turbinowych dla innych maszyn. Ostatecznie ich eksploatacja dobiegła końca w latach 60.

    Avro Lancastrian
    Avro Lancastrian

    Lancastriany były ciekawym przykładem wykorzystania niepotrzebnych samolotów wojskowych w roli maszyn cywilnych. Chociaż zbudowano ich niewiele w stosunku do liczby wyprodukowanych Lancasterów, a samej przebudowie poddano tylko kilka maszyn, ich konstrukcja była w pełni oparta na wojskowych pierwowzorach.

    Avro Lancastrian w wersji testowej
    Avro Lancastrian w wersji testowej
    Avro Lancastrian w wersji testowej
    Avro Lancastrian w wersji testowej

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKiedy aparat ortodontyczny jest koniecznością?
    Next Article Privacy coins – czym różnią się od zwykłej kryptowaluty?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.