SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Aviation Traders ATL-98 Carvair – samolot do transportu samochodów
    Aviation Traders ATL-98 Carvair - samolot do transportu samochodów
    Aviation Traders ATL-98 Carvair - samolot do transportu samochodów
    Artykuły

    Aviation Traders ATL-98 Carvair – samolot do transportu samochodów

    Michał BanachBy Michał Banach9 lutego 2017Updated:20 czerwca 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    W latach 50., zanim powstał tunel pod kanałem La Manche, jedynym sposobem na przejechanie samochodem z Wielkiej Brytanii na kontynent było skorzystanie z promu. Niestety podróż drogą morską była czasochłonna, a same samochody narażone na uszkodzenia. W związku z tym na początku lat 60. zainteresowano się pomysłem transportu samochodów drogą lotniczą. Tak rozpoczęła się historia samolotu Aviation Traders ATL-98 Carvair.

    Geneza

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej ruch samochodowy w Europie, zwłaszcza Zachodniej zaczął się bardzo szybko rozwijać. Mieszkańcy Wielkiej Brytanii mieli jednak spory problem z przedostaniem się na kontynent, ponieważ jedynym dostępnym środkiem transportu były statki. Podróż drogą morską była czasochłonna, a sam załadunek i rozładunek samochodów na tyle skomplikowany, że często dochodziło do uszkadzania pojazdów.

    ATL-98 Carvair
    ATL-98 Carvair

    W związku z tym kilku przewoźników lotniczych zainteresowało się wykorzystaniem samolotów do przewożenia samochodów przez kanał La Manche. Początkowo zaczęto wykorzystywać zaprojektowano pod koniec wojny samoloty Bristol 170 Freighter. Samoloty te miały jednak sporo wad, z których największą była mała ładowność – w wydłużonej wersji mogły zabierać maksymalnie 3 samochody, a w latach 50. z powodu wzrostu długości nowych aut już tylko 2.

    Tak niewielka ładowność sprawiała, że loty mimo popytu często były nieekonomiczne, ponieważ wystarczyło, że zabrakło jednego samochodu, aby cała podróż traciła rentowność. Potrzebny był nowy, znacznie większy samolot. Wyczuwając okazję do interesu, Freddie Laker, twórca firmy Aviation Traders, zajmującej się obsługą samolotów eksploatowanych przez brytyjskie linie lotnicze wpadł na pomysł przebudowy samolotów DC-4, wycofywanych z eksploatacji na specjalne samolotu do transportu samochodów.

    ATL-98 Carvair
    ATL-98 Carvair

    ATL-98 Carvair

    DC-4 i ich wojskowa wersja C-54 Skymaster wyposażone w cztery silniki tłokowe były tanie w eksploatacji i co istotne tanie w zakupie, ponieważ pamiętające połowę lat 40. samoloty właśnie kończyły żywot w liniach lotniczych i były masowo wycofywane z eksploatacji. Laker zakupił 18 samolotów typu DC-4 i C-54, a 3 kolejne otrzymał od jednego z klientów (łącznie 19 C-54 i 2 DC-4), które poddano gruntownej przebudowie. Nowe maszyny otrzymały nazwę Aviation Traders ATL-98 Carvair.

    Całkowicie przekonstruowano przednią część kadłuba i wnętrze kabiny. Kokpit przeniesiono nad kadłub, a z przodu zamontowano otwierane na bok drzwi. W tylnej części kadłuba znajdowała się kabina pasażerska dla 22 osób, którą można było powiększyć aż do 55 miejsc, kosztem znajdującego się z przodu przedziału transportowego, w którym mieściło się 5 samochodów. Pozostawiono przy tym oryginalne silniki Prattt & Whitney R-2000 Twin Wasp.

    ATL-98 Carvair
    ATL-98 Carvair

    Samolot miał 35,8 m rozpiętości skrzydeł, 31,2 m długości i masę własną 18,7 ton i startową 33,4 ton. Prędkość maksymalna wynosiła 402 km/h a przelotowa 296 km/h. Zasięg z maksymalnym ładunkiem wynosił 3700 km.

    Pierwszy lot prototypu miał miejsce 21 czerwca 1961 roku a oblot ostatniego zbudowanego egzemplarza miał miejsce 12 lipca 1968 roku. Koszt przebudowanego samolotu wynosił około 150 000 funtów. Oficjalnie ATL-98 otrzymał certyfikat dopuszczający do eksploatacji 31 stycznia 1962 roku. Pierwsza maszyna weszła do eksploatacji już w lutym 1962 roku. Wszystkie maszyny szybko znalazły nabywców – 18 ATL-98 trafiło do British United Air Ferries, a 3 do Ansett Australia.

    ATL-98 Carvair
    ATL-98 Carvair

    Samoloty BUAF wykorzystywano do obsługi regularnych połączeń między Wielką Brytanią a Holandią i Francją. W latach 70. zaczęto je jednak częściej wykorzystywać do transportu zwykłych ładunków (ostatni lot pasażersko-samochodowy miał miejsce w 1977 roku), a w 1978 roku wycofano je z eksploatacji i przekazano innym odbiorcom odbiorców. Chociaż same samoloty były bardzo użyteczne i ekonomiczne, coraz większe samochody szybko przestały się mieścić w ładowni ATL-98.

    Wiele samolotów trafiło do mniejszych linii lotniczych na całym świecie, gdzie wykorzystywano je do lat 90. w roli zwyczajnych samolotów transportowych. Z 21 zbudowanych ATL-98 8 uległo katastrofom (w tym kilka już po zakończeniu eksploatacji, w trakcie lotów na pokazach lotniczych). Ostatecznie większość pozostałych egzemplarzy została zezłomowana. Obecnie tylko jeden samolot – ostatni zbudowany egzemplarz ATL-98 przetrwał w w miarę dobrym stanie i znajduje się w RPA.

    ATL-98 Carvair
    ATL-98 Carvair

    Prawie dobry pomysł

    Pomysł transportu samochodów drogą lotniczą był dobry, ale tylko przez krótki czas. W latach 70. samoloty o napędzie tłokowym nie był już zbyt popularne i ustępowały nowszym maszynom. Chociaż istniały plany przebudowy kolejnych, większych samolotów – DC-6 i DC-7, projekt nie był ekonomiczny.

    Przy stosunkowo małej ładowności, koszty biletów musiały być wysokie, co zniechęcało wielu klientów. Również transport morski w latach 70-tych systematycznie się rozwijał i zaczęły pojawiać się dedykowane promy samochodowe, dzięki którym podróż samochodem przez kanał La Manche przestała być problemem.

    ATL-98 Carvair
    ATL-98 Carvair
    ATL-98 Carvair
    ATL-98 Carvair
    ATL-98 Carvair
    ATL-98 Carvair
    ATL-98 Carvair
    ATL-98 Carvair
    ATL-98 Carvair
    ATL-98 Carvair
    ATL-98 Carvair
    ATL-98 Carvair

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZapomniana Elektrownia Jądrowa Żarnowiec
    Next Article 2D RUN – MMP 3 – parkour sfilmowany z drona
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.