Po zakończeniu II wojny światowej Europa była w ruinie. Przemysły zbrojeniowe państw podbitych wcześniej przez III Rzeszę praktycznie nie istniały, a groźba wybuchu nowej wojny rosła z każdym dniem. Odbudowywane armie potrzebowały szybkich dostaw sprzętu wojskowego. Aby sprostać zapotrzebowaniu na samoloty myśliwskie dla lotnictwa Czechosłowackiego, zakłady Avia opracowały samolot myśliwski Avia S-199. Maszyna ta była wierną kopią niemieckiego Messerschmitta BF 109

Geneza

W drugiej połowie lat 40. ZSRR nie było jeszcze gotowe do dostarczania uzbrojenia państwom, które weszły do sowieckiej strefy wpływów. Musiały one radzić sobie same, często korzystając z odzyskiwanego uzbrojenia jakie pozostawiły walczące armie. W nieco lepszej sytuacji była Czechosłowacja, która produkowała w czasie wojny sprzęt wojskowy dla III Rzeszy.

Samoloty Avia S-199 powstały na bazie planów i podzespołów niemieckich myśliwców Messerschmitt Bf 109 G-6 i G-14, produkowanych podczas wojny na terytorium Czechosłowacji. Zakłady Avia posiadały doświadczenie, części i sprzęt do kontynuowania budowy, oczywiście nie posiadając żadnych licencji.

Brakowało jedynie oryginalnych niemieckich silników Daimler-Benz DB 605. W związku z tym konstruktorzy z zakładów Avia przystosowali projekt do silników Junkers Jumo 211, wykorzystywanych w czasie wojny min. w bombowcach Junkers Ju-88. Produkcja tych jednostek napędowych była możliwa w Czechosłowacji.

Avia S-199

Avia S-199

Czechosłowacki Messerschmitt

Prace nad samolotem ruszyły w 1946 roku i zakończyły się oblotem prototypu 25 kwietnia 1947 roku. Maszyna okazała się trudna w pilotażu, ponieważ nowy silnik miał gorsze parametry w porównaniu z oryginalnym, a jakość części również nie była najlepsza.

Avia S-199

Avia S-199

Mimo to dowództwo czechosłowackiego lotnictwa zamówiło kilkaset nowych samolotów. Nie liczyła się jakość maszyn, ważne było, że mogą być dostarczone. Pierwszy seryjny samolot był gotowy 2 lutego 1948 roku. Produkcja samolotów trwała do 1949 roku i zakończyła się zbudowaniem około 603 maszyn różnych wariantów (wersje szkolne, oraz różniące się konstrukcją silnika).

Czechosłowaccy piloci nadali S-199 przydomek “muł”, ponieważ samoloty te bardzo opornie reagowały na stery. Ze względu na rosnącą ilość problemów technicznych i trudną eksploatację, w 1951 roku zaczęto je stopniowo wycofywać ze służby. Ostatnie S-199 zniknęły z czechosłowackich jednostek bojowych w 1955 roku.

Avia S-199

Avia S-199

1 2
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.