SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Avia BH-1 – pierwszy samolot zakładów Avia
    Avia BH-1 - pierwszy samolot zakładów Avia
    Avia BH-1 - pierwszy samolot zakładów Avia
    Artykuły

    Avia BH-1 – pierwszy samolot zakładów Avia

    Michał BanachBy Michał Banach25 czerwca 2018Brak komentarzy2 Mins Read
    Niewielki, dwumiejscowy, całkowicie drewniany samolot Avia BH-1 (BH-1 exp) był pierwszym samolotem zaprojektowanym przez Czechosłowackie zakłady lotnicze Avia. Zbudowano jedną maszynę, która uległa zniszczeniu w 1922 roku, jednak w 2004 roku powstała latająca replika samolotu.

    Samolot zaprojektowali Pavel Beneš i Miroslav Hajn pracujący w zakładach Avia, w 1920 roku. Oblot maszyny nazwanej Avia BH-1 exp miał miejsce 13 października 1920 roku. Za sterami zasiadł Josef Novák. Pierwsze loty były krótkie i trwały po kilka minut, jednak maszyna sprawowała się całkiem nieźle jak na niewielkie doświadczenie konstruktorów.

    Replika Avia BH-1 (fot. Witold Łożyński/Wlkp_Spotters)
    Replika Avia BH-1 (fot. Witold Łożyński/Wlkp_Spotters)

    Samolot miał 5,7 m długości, 10 m rozpiętości skrzydeł i masę 270 kg, oraz maksymalną masę startową 490 kg. Napęd stanowił początkowo czterocylindrowy silnik Austro Daimler o mocy 35 KM, zamieniony później na Gnome Omega o mocy 50 KM zapewniający prędkość maksymalną dochodzącą do 137 km/h. Cechą charakterystyczną maszyny była całkowicie drewniana, pudełkowata konstrukcja kadłuba z jednym płatem (w latach 20. większość maszyn miała układ dwupłatowy) z zastrzałami, oraz stałym podwoziem.

    BH-1 zaprojektowano jako maszynę dwumiejscową, ale zastosowany silnik był za słaby gdy na pokładzie znajdował się pasażer. Krótko po pierwszym locie podjęto decyzję o zmianie silnika na siedmiocylindrowy silnik rotacyjny Gnome Omega o mocy 50 KM, który nie tylko umożliwił zabieranie na pokład pasażera, ale również zwiększył prędkość samolotu.

    Replika Avia BH-1 (fot. Witold Łożyński/Wlkp_Spotters)
    Replika Avia BH-1 (fot. Witold Łożyński/Wlkp_Spotters)

    Po serii prób maszynę zaprezentowano na wystawie w Pradze, gdzie wzbudziła duże zainteresowanie zarówno odwiedzających jak i władz, które zaowocowało przyznaniem grantu na dalsze prace o wartości 100 000 CZK. W 1921 roku Avia BH-1 pilotowana przez Bohuslava Munzara wzięła udział w wyścigu lotniczy przez całą Czechosłowację, który wygrała, osiągając średnią prędkość 125 km/h. Niestety w 1922 roku samolot uległ wypadkowi. Ze względu na pojawienie się nowszych i lepszych samolotów, m.in Avia BH-3, uznano, że nie ma sensu naprawa i BH-1 został skasowany.

    W 2004 roku za sprawą Marcela Sezemský BH-1 ponownie pojawił się na niebie za sprawą repliki jego autorstwa, zasilanej silnikiem Walter Mikron. Pod względem układu konstrukcji samolot jest identyczny z pierwowzorem. Różni się jedynie maksymalną masą startową – 450 kg oraz prędkością maksymalną dochodzącą do 140 km/h. Zasięg wynosi 250 km, a długotrwałość lotu 2,4 godziny.

    Replika Avia BH-1 (fot. Witold Łożyński/Wlkp_Spotters)
    Replika Avia BH-1 (fot. Witold Łożyński/Wlkp_Spotters)
    Replika Avia BH-1 (fot. Witold Łożyński/Wlkp_Spotters)
    Replika Avia BH-1 (fot. Witold Łożyński/Wlkp_Spotters)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMost w Ozimku – najstarszy żelazny most łańcuchowy w Europie
    Next Article Saunders-Roe SR-N1 – pierwszy poduszkowiec
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.