Niewielki, dwumiejscowy, całkowicie drewniany samolot Avia BH-1 (BH-1 exp) był pierwszym samolotem zaprojektowanym przez Czechosłowackie zakłady lotnicze Avia. Zbudowano jedną maszynę, która uległa zniszczeniu w 1922 roku, jednak w 2004 roku powstała latająca replika samolotu.

Samolot zaprojektowali Pavel Beneš i Miroslav Hajn pracujący w zakładach Avia, w 1920 roku. Oblot maszyny nazwanej Avia BH-1 exp miał miejsce 13 października 1920 roku. Za sterami zasiadł Josef Novák. Pierwsze loty były krótkie i trwały po kilka minut, jednak maszyna sprawowała się całkiem nieźle jak na niewielkie doświadczenie konstruktorów.

Replika Avia BH-1 (fot. Witold Łożyński/Wlkp_Spotters)

Replika Avia BH-1 (fot. Witold Łożyński/Wlkp_Spotters)

Samolot miał 5,7 m długości, 10 m rozpiętości skrzydeł i masę 270 kg, oraz maksymalną masę startową 490 kg. Napęd stanowił początkowo czterocylindrowy silnik Austro Daimler o mocy 35 KM, zamieniony później na Gnome Omega o mocy 50 KM zapewniający prędkość maksymalną dochodzącą do 137 km/h. Cechą charakterystyczną maszyny była całkowicie drewniana, pudełkowata konstrukcja kadłuba z jednym płatem (w latach 20. większość maszyn miała układ dwupłatowy) z zastrzałami, oraz stałym podwoziem.

BH-1 zaprojektowano jako maszynę dwumiejscową, ale zastosowany silnik był za słaby gdy na pokładzie znajdował się pasażer. Krótko po pierwszym locie podjęto decyzję o zmianie silnika na siedmiocylindrowy silnik rotacyjny Gnome Omega o mocy 50 KM, który nie tylko umożliwił zabieranie na pokład pasażera, ale również zwiększył prędkość samolotu.

Replika Avia BH-1 (fot. Witold Łożyński/Wlkp_Spotters)

Replika Avia BH-1 (fot. Witold Łożyński/Wlkp_Spotters)

Po serii prób maszynę zaprezentowano na wystawie w Pradze, gdzie wzbudziła duże zainteresowanie zarówno odwiedzających jak i władz, które zaowocowało przyznaniem grantu na dalsze prace o wartości 100 000 CZK. W 1921 roku Avia BH-1 pilotowana przez Bohuslava Munzara wzięła udział w wyścigu lotniczy przez całą Czechosłowację, który wygrała, osiągając średnią prędkość 125 km/h. Niestety w 1922 roku samolot uległ wypadkowi. Ze względu na pojawienie się nowszych i lepszych samolotów, m.in Avia BH-3, uznano, że nie ma sensu naprawa i BH-1 został skasowany.

W 2004 roku za sprawą Marcela Sezemský BH-1 ponownie pojawił się na niebie za sprawą repliki jego autorstwa, zasilanej silnikiem Walter Mikron. Pod względem układu konstrukcji samolot jest identyczny z pierwowzorem. Różni się jedynie maksymalną masą startową – 450 kg oraz prędkością maksymalną dochodzącą do 140 km/h. Zasięg wynosi 250 km, a długotrwałość lotu 2,4 godziny.

Replika Avia BH-1 (fot. Witold Łożyński/Wlkp_Spotters)

Replika Avia BH-1 (fot. Witold Łożyński/Wlkp_Spotters)

Replika Avia BH-1 (fot. Witold Łożyński/Wlkp_Spotters)

Replika Avia BH-1 (fot. Witold Łożyński/Wlkp_Spotters)

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.