Czechosłowacki przemysł lotniczy w latach 30. działał prężnie, a efektem było powstanie wielu ciekawych prototypów maszyn. Niewiele z nich weszło jednak do produkcji seryjnej głównie z powodu niedopracowania oraz braku funduszy na dalszy rozwój. Jedną z takich maszyn był trzysilnikowy samolot pasażerski Avia 57 opracowany w 1934 roku.

W 1933 roku w zakładach Avia rozpoczęto prace nad kilkoma projektami samolotów pasażerski i łącznikowych. Dwiema maszynami opracowywanymi równolegle była jednosilnikowa Avia 156 i trzysilnikowa Avia 57 oraz Avia 51. Za oba projekty odpowiadał Robert Nebesář. Pierwszą oblataną maszyną była Avia 57, której prototyp wzbił się w powietrze 16 stycznia 1934 roku. Avia 156 została natomiast oblatana dopiero we wrześniu.

Avia 156
Avia 156

Według założeń, Avia 57 miała być średnim samolotem pasażersko-transportowym mogącym zabrać na pokład 14 pasażerów. Tym samym maszynę traktowano jako konkurencję dla amerykańskich Douglasów DC-1 i DC-2. Czechosłowacka maszyna również miała metolową konstrukcję i kadłub pokryty blachą, ale skrzydła pokryte był płótnem. Samolot miał do tego chowane podwozie i całkowicie zamkniętą kabinę.

Już w trakcie prób zaczęły wychodzić na jaw liczne wady konstrukcyjne samolotu. Piloci narzekali na problemy z sterowaniem, bardzo silne wibracje całej konstrukcji oraz tendencję do niekontrolowanych manewrów, zwłaszcza przy wzroście prędkości. Dodatkowo krytykowali pokrycie skrzydeł płótnem, które przy wysokich prędkościach odkształcało się, a powietrze dostawało się do wnętrza skrzydeł co jeszcze bardziej wpływało na problemy z sterownością.

Avia 51
Avia 51

Mimo to samolot poddano intensywnym testom. 12 kwietnia 1935 roku Avia 57 oraz Avia 156 wzbiły się w powietrze do kolejnych lotów testowych. Niestety w trakcie lotu oba samoloty uległy uszkodzeniu i rozbiły się. Początkowo za przyczynę katastrofy uznano zderzenie się obu maszyn, ale po analizie wypadku okazało się, że Avia 156 rozbiła się pierwsza, a Avia 57 spadła na ziemię po 7 minutach. Analizy wraków wykazały, że w obu przypadkach doszło do rozpadu maszyn w powietrzy w wyniku przeciążeń. W przypadku Avii 57, maszyna najpierw wpadłą w korkociąg, podczas którego dziób i ogon odłamały się od reszty konstrukcji. Zginęło dwóch pilotów – w Avii 156 również zginęły dwie osoby. Utrata obu maszyn zakończyła prace projektowe nad nimi, a sam konstruktor Robert Nebesář zrezygnował z rozwoju samolotów cywilnych, skupiając się na projektach wojskowych. Nieco więcej szczęścia miał projekt Avii 51, ale też zakończył się tylko na 3 egzemplarzach.

Avia 57 miała 15,9 m długości i 22,5 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 8600 kg. Napęd stanowiły trzy silniki gwiazdowe Hispano Suiza 9Vd Cyclone o mocy 575 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 300 km/h i przelotową 270 km/h, oraz zasięg 1200 km. Oprócz dwuosobowej załogi samolot mógł zabrać 14 pasażerów.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.