Sieć autostrad w Europie jest zróżnicowana i systematycznie powiększa się o kolejne trasy. Planując podróż samochodem przez kontynent warto zapoznać się z specyfiką zarówno autostrad jak i cennikiem i limitami prędkości, obowiązującymi w poszczególnych krajach. Oto kilka ciekawostek, które nie tylko pomogą w podróży, ale również pokażą jak wyglądają autostrady w Europie.

Chociaż początkowo w Europie autostrady budowano niezależnie w każdym kraju  i według różnych koncepcji, w latach 50. system budowy dróg zaczęto ujednolicać, tworząc specjalne Trasy Europejskie, pozwalające na przejechanie znacznej części kontynentu w krótkim czasie, korzystając tylko z autostrad. Najważniejszą tego typu trasą jest E40, biegnąca od Francji aż do Kazachstanu – jej długość to około 8500 km.

Łączna długość wszystkich autostrad w Unii Europejskiej wynosi ponad 82 401 km

Łączna długość wszystkich autostrad w Unii Europejskiej wynosi ponad 82 401 km

W porównaniu z długością wszystkich autostrad w poszczególnych krajach europejskich jest to jednak dosyć krótka trasa, ponieważ w samej tylko Hiszpanii w 2017 roku było 17 100 km autostrad, a w Niemczech 15 306 km. Polska jeszcze nie może pochwalić się aż tak rozbudowaną infrastrukturą drogową, ponieważ w naszym kraju w zeszłym roku było tylko 1639 km autostrad. Warto dodać, że łączna długość wszystkich autostrad w Unii Europejskiej wynosi ponad 82 401 km.

Między poszczególnymi krajami europejskimi występują również znaczne różnice w kosztach poruszania się po autostradach – w wielu krajach autostrady są darmowe, lub występują winiety, albo opłata za 100 km. Należy jednak pamiętać, że nawet w przypadku darmowych autostrad, pojawiają się opłaty np. za przejazdy mostami lub tunelami.

Kolejną ciekawostką są limity prędkości występujące w poszczególnych krajach. O ile w Niemczech nie ma takich limitów, tak w pozostałych krajach wahają się one między 140 km/h a 120 km/h. Wyjątkiem są Finlandia (80-120 km/h), Wielka Brytania (112 km/h), Szwecja (110 km/h), Norwegia i Cypr (100 km/h). Dodatkowo niektóre kraje wprowadzają ograniczenia prędkości związane z warunkami pogodowymi lub nawet porą roku.

Hiszpania, Niemcy i Francja mają najwięcej autostrad

Hiszpania, Niemcy i Francja mają najwięcej autostrad

Bez wątpienia autostrady stanowią ważną część europejskiej infrastruktury drogowej, a co za tym idzie, dochodzi na nich do wielu wypadków. Według danych za 2016 lub 2017 roku (w zależności od kraju), najwięcej wypadków miało miejsce w Hiszpanii, Włoszech oraz Francji i Niemczech, a najmniej na Litwie, w Luksemburgu oraz na Cyprze. Polska co ciekawe, znajduje się w dolnej części listy.

W Polsce do najważniejszych należą autostrady A1, A2 i A4. Mają one długość odpowiednio 568 km, 657 km i 672 km. Pozostałe trasy są krótsze i póki co nie mają tak dużego znaczenia dla infrastruktury. Warto dodać, że wszystkie te drogi powstały w ostatnich latach od podstaw. W zależności od odcinka, niektóre z nich są darmowe, a niektóre płatne, przy czym te zarządzane przez prywatnych operatorów są droższe o autostrad, które należą do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Mimo to, ceny w porównaniu z wieloma państwami w Europie są korzystne (w przeliczeniu kosztu za 100 km). W Polsce mamy również jeden z najwyższych limitów prędkości, wynoszący 140 km/h.

Wszystkie najważniejsze informacje oraz nieco więcej ciekawostek można znaleźć na poniższych infografikach, opracowanych przez ekipę oponeo.pl.