SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Auto polo – polo i konie mechaniczne
    Artykuły

    Auto polo – polo i konie mechaniczne

    Michał BanachBy Michał Banach12 kwietnia 2015Updated:12 grudnia 2015Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Auto polo
    Auto polo
    Wynalezienie samochodu i jego popularyzacja na przełomie XIX i XX wieku sprawiły, że zaczęły się rozwijać nowe dyscypliny sportowe wykorzystujące ten młody wynalazek. Oprócz standardowych wyścigów różnego rodzaju, w 1911 roku zrodził się bardzo nietypowy sport – Auto polo, czyli samochodowe polo.

    Polo to bardzo stara dyscyplina sportowa, która zyskała olbrzymią popularność w XIX wieku zwłaszcza w anglosaskiej części świata. Jest rozgrywana konno przez dwie drużyny po czterech zawodników każda. Zadaniem graczy jest wbicie piłki do bramki przeciwnika przy użyciu specjalnych kijów (malletów). Chociaż jest to bardzo męcząca gra i dosyć niebezpieczna, była to gra dżentelmenów.

    Auto polo
    Auto polo

    W pierwszych latach XX wieku w USA zaczęto zastanawiać się nad wykorzystaniem w tej popularnej dyscyplinie sportu nowego środka lokomocji zamiast koni, a dokładnie samochodu. W 1911 roku Ralph Hankinson, jeden z dilerów Forda chcąc zwiększyć sprzedaż swoich samochodów wpadł na pomysł zorganizowania pokazowego meczy polo z wykorzystaniem samochodów.

    Oficjalnie pierwszy mecz auto polo rozegrano 20 lipca 1912 roku w mieście Wichita w stanie Kansas. W meczu wzięły udział dwie drużyny po dwa samochody każda. W samochodach znajdowało się dwóch zawodników – kierowca i tzw. malletman, wyposażony w długi kij do wbijania piłki. Podobno całe widowisko oglądało około 5000 osób!

    Auto polo
    Auto polo

    W kolejnych latach sport zaczął zyskiwać coraz większą popularność w USA, zwłaszcza w latach 20-tych, kiedy zaczęły pojawiać się coraz lepsze samochody. Mimo swojej rosnącej popularności w Ameryce, dyscyplina ta pozostała niszowym sportem. Głównie ze względu na duże ilości wypadków. Ani Brytyjczycy, dla których polo było jednym z sportów narodowych, ani Kanadyjczycy nie polubili nowej dyscypliny. Powołano nawet stowarzyszenie Auto Polo Association, które organizowało zawody i pilnowało zasad rozgrywki.

    Początkowo wykorzystywano zwyczajne samochody z zdjętą częścią karoserii. Z czasem, ze względu na ilość wypadków, przewrotek i stłuczek zaczęto wzmacniać konstrukcję pojazdów dodając ramy i prowizoryczne klatki bezpieczeństwa. Ograniczyło to nieco ilość obrażeń odnoszonych przez zawodników. Najbardziej popularne był Fordy Model T. Zapewne dlatego, że był powszechnie dostępne, tanie i łatwe w naprawie.

    Auto polo mimo ulepszeń samochodów pozostawało sportem w którym głównie dochodziło do widowiskowych kraks i wypadków. Z dostępnych informacji wynika, że w samym tylko 1924 roku podczas zawodów auto polo zniszczono 1564 koła i 10 silników, a 6 samochodów zostało totalnie skasowanych. Nie wiadomo ile osób odniosło obrażenia. Podobno ilość wypadków śmiertelnych nie była bardzo duża, ale ilość złamań, otarć itd. była olbrzymia.

    Auto polo
    Auto polo

    Mecze auto polo rozgrywano na boiskach nieco mniejszych niż tradycyjne boiska do polo. Zwykle miały one 91 metrów długości i 37 metrów szerokości. Bramki miały po 4,6 metra szerokości.

    Z czasem sport zaczął tracić na znaczeniu, głównie zapewne przez wielki kryzys, ponieważ po każdym meczu samochody wymagały olbrzymich napraw które kosztowały. Do tego dochodziło leczenie zawodników.

    Trzeba przyznać, że była to bardzo nietypowa dyscyplina sportowa, pokazująca fascynację samochodami na początku XX wieku. Z drugiej strony był to zwariowany sport, który oprócz walorów widowiskowych nie miał zbyt wielu zalet.

    Auto polo
    Auto polo
    Auto polo
    Auto polo
    Auto polo
    Auto polo
    Auto polo
    Auto polo
    Auto polo
    Auto polo
    Auto polo
    Auto polo
    Auto polo
    Auto polo
    Auto polo
    Auto polo
    Auto polo
    Auto polo
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleRipsaw EV2 – gąsienicowy potwór
    Next Article Apollo 13 – najbardziej udana porażka NASA
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    3 października 20233 Mins Read1 Views

    Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

    By Michał Banach0
    24 września 20234 Mins Read1 Views

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    By Michał Banach0
    10 września 20234 Mins Read

    Radithor – „lek”, który zabijał

    By Michał Banach0
    8 września 20237 Mins Read159 Views

    Katastrofa liniowca SS Morro Castle (1934)

    By Michał Banach2
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 października 2023

    Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

    2 października 2023

    Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

    2 października 2023

    Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20163 Mins Read

    Daddy Long Legs – niecodzienny tramwaj wodny z Wielkiej Brytanii

    W latach 1896-1901 między miejscowościami Brighton i Rottingdean w Wielkiej Brytanii kursował nietypowy tramwaj. Chociaż…

    Artykuły
    12 kwietnia 20194 Mins Read

    Ryan FR Fireball – samolot z napędem „tłokowo-odrzutowym”

    Zanim pierwsze odrzutowce na dobre przeszły próby, dowództwo US Navy podjęło decyzję o zamówieniu oryginalnego…

    Historia
    4 sierpnia 20161 Min Read

    Największe imperia w historii – infografika

    W historii ludzkości powstało wiele imperiów. Niektóre z nich dosłownie władały całym światem… znanym ówcześnie.…

    Artykuły
    23 sierpnia 20183 Mins Read

    Portugalski pancernik Vasco da Gama

    Mimo swojej długiej morskiej tradycji, Portugalia nie przystąpiła do wyścigu zbrojeń zapoczątkowanego w połowie XIX…

    Artykuły
    14 sierpnia 20223 Mins Read

    SS Imperator – transatlantyk trzech bander

    Zbudowany w 1913 roku liniowiec SS Imperator był pierwszym z trzech statków zbudowanych dla Hamburg-Amerika…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.